۳۵۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل را به مدرسه بازگرداندیم

اقتصاد ایران: معاون امور فرهنگی کمیته امداد گفت: به کمک مددکاران کمیته امداد و همکاری با موسسات آموزشی بخش خصوصی توانستیم از میان ۶۰۰۰ دانش‌آموز مددجوی بازمانده از تحصیل ۳۵۰۰ نفر را به مدرسه برگردانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، اهمیت و تأثیرگذاری عدالت آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در مناطق محروم کشور، یکی از مبحث‌های مهم نظام آموزشی است که به‌روزرسانی سیستم آموزشی در حوزه تعلیم‌وتربیت در این مناطق را به امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است.

کودکان و نوجوانان مناطق محروم و خانواده‌های کم برخوردار که دغدغه‌ها و مشکلات زیادی در حوزه معیشت فرهنگ و خانواده دارند از این نظر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند زیرا اختلال در فرآیند آموزش و خطر ترک تحصیل یا بازماندگی از تحصیل برای آنان وجود دارد. عدم توجه به استعدادها و توانمندی‌های این قشر از و جامعه موجب می‌شود این افراد نتوانند جایگاه مناسبی در آینده بیابند و چرخه فقر و محرومیت ادامه یابد.

اما توجه به تحصیل و توانمندسازی دانش آموزان مددجو می‌تواند در بهبود وضعیت آنها کمک شایانی کند. از این رو در یک بازدید از مراکز همکار با کمیته امداد امام خمینی که در سال‌های اخیر مشغول پشتیبانی و کمک رسانی به دانش آموزان کم برخوردار و مددجو بوده‌اند تلاش‌های مشاوران و مددکاران کمیته امداد در کنار همکاران بسیار دلسوزشان در مؤسسات آموزشی خصوصی مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین علی جعفری معاون امور فرهنگی کمیته امداد در این خصوص گفت: کمیته امداد امام خمینی ۵ میلیون مدد جو دارد که از این تعداد ۸۰۰ هزار نفر دانش‌آموز هستند که همه در سال‌های اخیر پشتیبانی تحصیلی را دریافت کرده‌اند. در این راستا با حدود ۶۵۰ هزار دانش‌آموز تماس تلفنی برقرار کردیم و پایش تحصیلی آنها انجام شد.

وی افزود: برخی از مسائل ممکن است روان‌شناختی باشد و یا دانش‌آموز مشکل معیشتی داشته باشد از این رو ما از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کردیم و در سه پایه اول ابتدایی تلاش کردیم جلوی بازماندگی از تحصیل را بگیریم. ما ۱۲۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی در سه پایه اول، دوم و سوم تحت پوشش داریم که بیشترین بازماندگی از تحصیل در دوره ابتدایی اتفاق می‌افتد. از این تعداد ۶۰۰۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل داشتیم که در سال گذشته ۳۵۰۰ نفر از آنان به مدرسه بازگشتند.

جعفری در ادامه گفت: چون در سه پایه اول توفیق خوبی داشتیم در پایه‌های ۴، ۵ و ۶ ابتدایی نیز شروع به کار کرده و با یکی از مؤسسات خصوصی قرارداد بستیم. در بین حدود ۲۵۰ هزار نفر دانش آموز ابتدایی تحت پوشش کمیته امداد حدود ۶۰ هزار دانش‌آموز مناطق محروم در معرض بازماندگی از تحصیل هستند که بنا داریم با پشتیبانی آنان را به مدرسه بازگردانیم.

وی افزود: برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل با مؤسسات بخش خصوصی قراردادهایی بستیم که در دو بخش سه پایه اول ابتدایی و سه پایه دوم با دو مؤسسه جداگانه قرارداد بستیم که پشتیبانی تحصیلی از این دانش آموزان به عمل آید. برای متوسطه اول و دوم که در آستانه کنکور هستند هم موسساتی را در نظر گرفته‌ایم که در هر رشته هنرستان انسانی ریاضی و تجربی به صورت جداگانه پشتیبان در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه برای دوره متوسطه اول پایه‌های ۷، ۸ و ۹ مشاوره تحصیلی داریم گفت: اما در پایه ۱۰، ۱۱ و ۱۲ به تفکیک رشته‌های ریاضی، انسانی، تجربی و هنرستان با چهار مؤسسه خصوصی کار می‌کنیم. برای اینکه این‌ها را برای کنکور آماده کنیم و جلوی ترک تحصیل را نیز بگیریم. ما تقریباً در هر پایه‌ای ۵۰ تا ۷۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش داریم.

پشتیبانی از دانش‌آموزان پشت کنکوری و استعداد درخشان تحت پوشش

معاون فرهنگی و اجتماعی کمیته امداد اظهار داشت: در حوزه خدمات کنکور توفیقات خوبی داشتیم. بیش از ۶ هزار نفر از دانش آموزان ما در دانشگاه فرهنگیان قبول شده و معلم شدند رتبه‌های برتر زیادی در بین دانش آموزان تحت پوشش وجود دارد. در سه رشته از خدمات آموزشی بهترین مؤسسات استفاده می‌کنیم. سیستم ارتباطی و پشتیبانی را خودمان طراحی کرده‌ایم. اما این مؤسسات برتر با ما در این زمینه همکاری می‌کنند.

وی افزود: کمیته امداد همچنین برای آمادگی آزمون استعدادهای درخشان در دو مقطع، دانش آموزان را حمایت می‌کند. در ابتدای کار کلاً ۶۵ نفر دانش‌آموز سمپادی داشتیم که این تعداد اکنون به ۱۰۰۰ دانش‌آموز رسیده است. ۱۰ هزار دانش‌آموز نمونه مردمی داریم که دستاوردهای بزرگی در این زمینه داشته‌اند. با کمک خود سازمان استعدادهای درخشان در هیئت دولت رایگان شدن شهریه برای دهک‌های ۱ تا ۴ چه مددجو باشند چه نباشند را به تصویب رسانیدم.

جعفری در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از کارهای ما پشتیبانی دانش آموزان هنرستانی است بیان کرد: ما ۶۵ هزار دانش‌آموز هنرستانی داریم که مهارت‌های فنی را می‌آموزند ولی کسب و کار پیرامون آن فن را بلد نیستند و عمدتاً به کار شاگردی وادار می‌شوند و از خدمات آنها سو استفاده می‌شود. ما سعی کردیم با همکاری با دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور حوزه کسب و کاری را برای این افراد تقویت و جبران کنیم، تا بتواند کسب و کار مناسبی برای خود دست و پا کنند.

وی همچنین اظهار کرد: از میان این‌ها ۲۰۰۰ نفر به کسب و کار ثابت رسیدند که ماهانه ۲ تا ۱۵ میلیون درآمد دارند. برای اولین بار به این دانش آموزان وام اشتغال به مبلغ ۲۰ میلیون تومان پرداخت شد که بتوانند کسب و کار کوچک خود را تقویت کنند. تلاش می‌کنیم دانش آموزان را به هنرستان بفرستیم تا با پشتیبانی به کسب و کار برسند و توانمند شوند.

حجت الاسلام جعفری همچنین گفت: مؤسسه‌ای هم برای خدمات المپیاد داریم دانش آموزانی که وارد مدارس علامه حلی زیر نظر سازمان استعدادهای درخشان شده‌اند برای ثبت اختراع، شرکت در جشنواره‌ها و المپیادها مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند. بچه‌هایی که در این پروژه‌ها شرکت می‌کنند پس از اینکه به موفقیت می‌رسند به بچه‌های امدادی دیگر کمک می‌کنند.

کشف استعداد و توانمندسازی دانش‌آموزان در حوزه‌های غیر درسی

وی افزود: کار دیگری که انجام می‌دهیم در خصوص دانش آموزانی است که در طرح شهاب استعداد برتر شناخته شده‌اند. این طرح برای کشف استعدادهای غیر تحصیلی دانش آموزان از جمله در حوزه‌های ورزشی، هنری، اجتماعی و مذهبی است. ما در بین کسانی که در آموزش و پرورش در این طرح شناسایی شده بودند ۱۰ هزار مددجو داشتیم که برای حمایت و پشتیبانی از این دانش آموزان با مؤسسه دانش بنیانی قرارداد بسته تا بتواند استعدادهای این دانش آموزان را تقویت کرده و توانمندسازی کنند.

جعفری در ادامه ضمن بیان اینکه همه این کارها زیرساختی در حوزه روانشناسی و مشاوره نیاز دارند بیان کرد: بسیاری از این بچه‌ها خودشان یا خانواده‌شان مشکلات روانشناختی دارند و باید مشاوران ما زیرساخت روانشناسی این بچه‌ها را تقویت کنند تا بتوانند درس بخوانند.. در حال حاضر ۱۲۰۰ روانشناس طرف قرارداد ما هستند که در شعب مراکز مشاوره و روانشناسی ما فعالند و همچنین در تفاهم نامه‌ای با نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار شد که مشاوران ما در آنجا حضور داشته باشند و در دسترس مددجویان باشند. ما موارد بسیاری داشتیم که مثلاً دختری با آسیب‌های روحی به دنبال ترک تحصیل بوده ولی با کمک روان شناسان ما در آزمون تیزهوشان قبول شده است.
وی تاکید کرد: از طرفی مددکارها نیز باید کمک کنند. شبکه ۴۰۰۰ نفری مددکاران کمیته امداد با ما همکاران می‌کنند و تاکنون مشکل معیشتی ۱۵۰۰۰ دانش‌آموز را حل کردیم که این غیر از خدمات عمومی امداد است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ