آیا سالیانه ۳۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا می‌میرند؟!

اقتصاد ایران: رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: شاهد آمار بالا مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در کشورمان هستیم؛ در جلسه رسمی کمیسیون کشاورزی مجلس، نمایندگان بخش بهداشت و درمان برای سال ۱۴۰۲ مرگ منتسب به آلودگی هوا را ۳۰ هزار نفر اعلام کردند!

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سمیه رفیعی؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره افزایش میزان آلودگی هوا در پایتخت در برنامه تهران 20 اظهار کرد: میزان آلودگی هوای تهران از ابتدای سال 1403 تاکنون نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده و بر همین اساس تعداد روزهای پاک و سالم در این مدت کمتر شده است. در این راستا، نشست‌های مفصلی در کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار کرده و نظرات و برنامه‌های دستگاه‌هایی که به‌نوعی در کاهش آلودگی هوا مسئولیت دارند را جویا شدیم. واقعیت این است که برنامه کاهش آلودگی هوا، یک پرونده همیشه باز است و جزو مسائلی نیست که یک‌بار حل‌وفصل شده و کنار گذاشته شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این نشست‌ها یکی از مواردی که مطرح شد، شناسایی و بررسی آیین‌نامه‌هایی بود که با تصویب آنها از سوی دولت، به‌نوعی قوانین مربوط به کاهش آلودگی هوا که تکالیفی برای نهادهای گوناگون در این راستا تعیین می‌کرد را از حیز انتفاع خارج می‌کردند. به‌عنوان نمونه در راستای کاهش آلودگی هوا از 1402 مقررشده بود سوخت استاندارد در اختیار مردم قرار گیرد، اما با استمهال قانون، تحویل سوخت استاندارد به 1406 موکول شد.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر سوخت مناسبی به مردم نمی‌دهیم و سوخت مصرفی استانداردهای مدنظر قانون را پاس نمی‌کند. باید بپذیریم که استاندارد موردنظر قانون درباره سوخت در حال حاضر محقق‌شدنی نیست و به سوخت استاندارد دسترسی نداریم، چراکه از یک سو مصرف کشور بسیار بالا و به‌شدت رو به افزایش است و حتی از مصرف روزانه 143 میلیون لیتر سوخت صحبت می‌شود و از سوی دیگر، توان تولید سوخت در پالایشگاه‌های ما مشخص و واردات و تهاتر هم در یک سطح معینی است.

رفیعی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات مربوط به آلودگی هوای ناشی از سوخت به موتور خودروهای در حال تردد برمی‌گردد، اظهار کرد: بخشی از خودروهای از موتورهای باکیفیت و استانداردی استفاده نمی‌کنند، درحالی‌که استانداردسازی موتور خودروها باید تا 1400 و 1401 انجام می‌شد. در این بخش، استاندارد یورو هم در سوخت و هم در موتور خودروها باید اجرایی می‌شد، اما متاسفانه در حال حاضر هیچ‌کدام محقق نشده است. بر این اساس برای اقدام عملی در راستای کاهش آلودگی هوا باید هم خودروهای باکیفیت و استاندارد داشته باشیم و هم سوخت استاندارد. این در حالی است که بیشتر بر استانداردسازی موتور خودروها تاکید می‌شد و درباره سوخت حتی ضوابط استاندارد هم تدوین نشده بود البته با پیگیری فراکیسون به‌تازگی این ضوابط تدوین شده است.

وی گفت: در هیئت وزیران، خودروساز برای استانداردسازی موتور خودروها و متولی سوخت برای استانداردسازی سوخت تحویلی به مردم، استمهال گرفته‌اند. در این شرایط شاهد آمار بالا مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا هستیم. در جلسه رسمی کمیسیون کشاورزی مجلس، نمایندگان بخش بهداشت و درمان برای سال 1402 مرگ منتسب به آلودگی هوا را 30 هزار نفر اعلام کردند! آماری که برای یک سال و در یک شاخص علاوه بر اینکه ناراحت‌کننده است، عدد بسیار بالا و قابل‌تأملی است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ