آلمان میزبان نشست عضویت کشورهای بالکان در اتحادیه اروپا

اقتصاد ایران: در حالی امروز نشست موسوم به "فرآیند برلین" برای حمایت از کشورهای عضو بالکان در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا با حضور سران کشورهای مختلف اروپایی برگزار می‌شود که هیچ پیشرفتی در این راستا اتفاق نیفتاده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس شاو" در مطلبی نوشت: اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان امروز (دوشنبه) از نمایندگان اتحادیه اروپا و سران شش کشور بالکان غربی در نشستی در برلین استقبال می کند. به عنوان بخشی از "فرایند برلین" آنها باید در مسیر خود برای عضویت در اتحادیه اروپا حمایت شوند.

در برلین امروز مسئله بالکان غربی مطرح است. اولاف شولتز از تعداد زیادی از سران کشورها و دولت ها و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی در این اجلاس استقبال می کند. "فرایند برلین" 10 سال پیش توسط آلمان راه اندازی شد و هدف آن حمایت از کشورهای بالکان غربی در مسیر اتحادیه اروپا است.

در ادامه این مطلب آمده است: حتی اگر این نشستی برای برگزاری یک سالگرد هم باشد، هیچ کس واقعاً تمایلی به جشن گرفتن ندارد. هدف از "فرایند برلین" یعنی تضمین ثبات بیشتر در بالکان غربی و نزدیکتر کردن این کشورها به اتحادیه اروپا بود. اما حتی پس از ده سال، دست اندرکاران این فرآیند هیچ پیشرفت واقعی در موارد مهم و کلیدی نداشته اند.

مناقشات روزافزون - مثلاً بین صربستان و کوزوو - همچنان ادامه دارد. اتحادیه اروپا با نگرانی به این مسئله می نگرد که ناسیونالیسم دوباره در حال افزایش است و چین و روسیه در حال گسترش نفوذ خود در منطقه هستند. در این شرایط اصلاحات بیشتر و تعهد روشن به ارزش های اروپایی مورد نیاز است.

از سوی دیگر، در آلبانی، بوسنی و هرزگوین، کوزوو، مونته نگرو، مقدونیه شمالی و صربستان، برخی از مردم تعجب می کنند که آیا "روند برلین" شاید فقط یک نشست نمایشی باشد، زیرا به هر حال خبری از پیوستن کشورهایشان به اتحادیه اروپا نیست.

این شرایط ناامیدی است که آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان می تواند آن را درک کند. وی در سخنانی در این باره گفت: بیش از 20 سال از وعده اتحادیه اروپا به کشورهای بالکان غربی در تسالونیکی می گذرد؛ وی خطاب به این کشورها گفت: درهای اتحادیه اروپا به روی شما باز است ،اگر شرایط لازم را داشته باشید و امروز باید بپذیریم که این امیدها برآورده نشده است. "

اما برای وزیر خارجه آلمان این دلیلی برای تسلیم شدن نیست. برعکس وی در حال حاضر یک فرصت تاریخی را می بیند و در این باره می گوید : این "پنجره فرصت" توسط رئیس جمهور روسیه با حمله او به اوکراین بر روی همه باز شد.

بائرباک در نشست وزرای خارجه «فرایند برلین» توضیح داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافق کردند که نباید هیچ منطقه خاکستری در سیاست امنیتی در اروپا وجود داشته باشد. وی افزود: کشورهای بالکان غربی بخشی از اروپا هستند و الحاق آنها تنها به این دلیل یک "ضرورت ژئوپلیتیک" است.

وزیر خارجه آلمان همچنین هشدار داد که از این رو برداشتن گامی قاطع رو به جلو در حال حاضر مهمتر است. به گفته وی در این اجلاس سالگرد، سرانجام باید راه برای توافق تجارت آزاد موسوم به سفتا باز شود و یک برنامه اقدام جدید برای بازار مشترک منطقه ای امضا شود.

بائربوک همچنین گفت: برای همه واضح است که این توافقنامه تجارت آزاد منطقه ای سفتا نه تنها به معنای یکپارچگی اقتصادی بیشتر و یک بازار مشترک منطقه ای است، بلکه مردم و شرکت ها می توانند به طور خاص از آن بهره ببرند.

وی همچنین تاکید کرد: ایجاد بازار مشترک منطقه ای از مهمترین پروژه های این قالب است. با این حال، مانند بسیاری از ابتکارات دیگر، مشکلاتی در اجرا وجود دارد. وی افزود: همچنین به این دلیل که صربستان کوزوو را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسد و اکنون یک پروژه جایگزین را همراه با آلبانی و مقدونیه شمالی آغاز کرده است .

در نشست وزرای خارجه حدود دو هفته پیش، بن بست در مذاکرات سفتا هنوز حل نشده بود. کریستین واگنر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در این باره گفت: اما اکنون ما یک گام مهم رو به جلو برداشته ایم.

در ادامه این مطلب آمده است: از قبل روشن است که "روند برلین» ادامه خواهد داشت. باید دید که آیا و چه زمانی می توان این قالب را به عنوان یک موفقیت جشن گرفت. این تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا آنچه توافق شده است واقعاً اجرا می شود و وعده ها عمل می شود.

اولف برون باوئر، کارشناس اروپای شرقی درباره وضعیت بالکان غربی در مصاحبه ای با روزنامه تاگس سایتونگ گفت: من این تصور را دارم که پیشرفت چند سال اخیر معکوس شده است. بسته به جهت گیری سیاسی هر دولت، نهادهای دموکراتیک دائماً از بین می روند. بسیاری از مردم بالکان غربی تصور می کنند که هیچ کس در بروکسل دیگر روند الحاق به اتحادیه اروپا را جدی نمی گیرد و این یک وضعیت تلخ است.

وی افزود: بسترهای زیادی برای تبادل دیپلماتیک از طریق کنگره و سایر فرمت های بحث وجود دارد. اما مشکل بزرگ مسئله عضویت در اتحادیه اروپا است. متأسفانه فرآیند برلین روند الحاق را تسریع نکرد. این همان چیزی بود که کشورهای منطقه به آن امیدوار بودند.

این کارشناس اروپایی همچنین گفت: اتحادیه اروپا استانداردهای دوگانه تعیین می کند. مردم محلی آن را اینگونه می بینند. از یک طرف، آنها می بینند که کشورهایی مانند مجارستان وجود دارند که دائما قوانین اروپا را نقض می کنند و دیگر دموکراسی فعال در آنجا وجود ندارد. مردم از خود می پرسند: وقتی حتی اعضای اتحادیه اروپا در حال از بین بردن دموکراسی هستند، چرا چنین انتظارات زیادی از کشور من وجود دارد؟

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ