ریزش پشت ریزش در بورس/رشد دلار نیما هم حال بورس را خوب نکرد

اقتصاد ایران: درحالی بازار سرمایه همچنان با ریزش همراه است که مطابق میل فعالان بورسی همچنان شاهد افزایش دلار نیما و عبور این نرخ از ۴۸ هزار تومان هستیم؛ اما سوال اینجاست چرا حال بازار سرمایه خوب نیست؟

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ریزش شاخص بورس درحالی همچنان ادامه دارد و صدای بورسی ها را در آورده که قیمت ارز نیمایی مطابق میل فعالان بازار سرمایه همچنان ادامه دارد و امروز دلار نیما از 48 هزار تومان هم عبور کرد.

تابلوی بازار سرمایه درحالی همچنان قرمز است که فعالان بورسی به از هفته های قبل به تغییرات وزارت اقتصاد و سازمان بورس خوش بین بوده و معتقد بودند رشد دلار نیما می تواند کمک زیادی به بهبود وضعیت شرکت های بورسی کند. اما وضعیت موجود بازار سرمایه حتی صدای مدافعان این طرح را هم در اورده و اصطلاحا می گویند هنوز رئیس بورس کت خود را در نیاورده است!

هرچند بورسی ها افزایش حاشیه سود شرکت‌های بورسی را از فواید نزدیک شدن فاصله نرخ دلار آزاد و نیما می دانند اما معتقدند که کاهش فاصله این دو نرخ در کنار اقدامات دیگر، می‌تواند موجب رشد بازار شود.

برخی از بورسی ها از پایان ماه عسل صیدی رئیس سازمان بورس می گویند و برخی دیگر به کنایه به ماجرای کت آقای رئیس اشاره می کنند؛ اما اکثرا معتقدند سازمان بورس دراین مدت کاری جز تغییر دامنه نوسان انجام نداده است.

فعالان بازارسرمایه از رئیس بورس می خواهند در نخستین تصمیمات خود مشکل افزایش سرمایه اخابر و وبصادر رو حل کند؛ نرخ سود هم که نقطه نظر مشترک و نقد دائمی بورسی هاست، همچنان در نقدهایشان آورده می شود، آنها معتقدند دلیل اصلی رکورد بازار سرمایه بالابودن نرخ سود است.

افزایش نرخ بازدهی اوراق اخزا در بازار معاملات ثانویه  یکی از عواملی است این روز ها وضعیت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده، است.   هم اکنون میانگین نرخ اخزا به 32 نیز درصد رسیده است که مهم‌ترین اثر این افزایش‌‌‌ها مثبت شدن نرخ بهره‌‌ حقیقی بدون ریسک می باشد.

گفتنی است افزایش نرخ بازدهی این اوراق، یکی از عواملی است که بر سایر بازار های موازی همچون بازار سهام  اثر منفی دارد و از جذابیت های این بازارها می کاهد. همانطور که بسیاری از کارشناسان یکی از دلایل مهم ریزش بازار سرمایه در ماه های گذشته را افزایش نرخ سود اوراق اخزا عنوان می کنند.

همچنین دیگر تاییدی بر ادعای بالا ، رشد شاخص کل به واسطه ی کاهش نرخ سود این اوراق است. بررسی روند شاخص بورس در هفته های گذشته، نشان می دهد شاخص کل به دنبال کاهش میانگین نرخ سود اوراق اخزا از نقطه حداکثری 37 درصد به حدود 30 درصد، توانست کندل های صعودی را به ثبت رساند.

لازم به ذکر است، فروش اوراق از 3 مسیر بر بازار سهام اثر گذار است و منجر به تعمیق رکود در این بازار می شود. اولین نکته ای که این رکود را تعمیق می بخشد، نرخ سود بدون ریسک است که مشخصا از جذابیت بازار سهام که ذاات با ریسک هایی همراه است، می کاهد.

مسیر دومی که عرضه اوراق ها بر بازار سهام اثر می گذارد، فروش سهام توسط بانک ها و صندوق های درامد ثابت (بخشی از پرتفو صندوق های درامد ثابت سهام است)  به منظور خرید این اوراق است که این امر نیز در بازار سهام فشار فروش ایجاد می کند.

به گزارش تسنیم، در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، بیش از 5میلیارد و 65میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر 2هزار و 859میلیارد تومان در بیش از 175هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 24 هزار و 773واحدی در ارتفاع 2 میلیون و 89هزار و 934واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی فولاد، فملی و شستا شد و در مقابل نمادهای معاملاتی وپارس، مبین و شخارک با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 5 میلیارد و 662میلیون ورقه به ارزش 266هزار و 99میلیارد تومان در 105هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 142واحد افت کرد و در ارتفاع 21هزار و 801واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی زاگرس، هرمز و شاوان شد و در مقابل نمادهای معاملاتی آریا، نیان و حسینا بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ