پیروزی اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی لیتوانی

اقتصاد ایران: نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در لیتوانی نشان می‌دهد که سوسیال دموکرات‌ها در اپوزیسیون پیشرو هستند و تغییر قدرت در این کشور بالتیک که مردم آن به شدت از سیاست‌های دولت ناراضی هستند در پیش است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی لیتوانی که روز گذشته برگزار شد، تغییر قدرت در این کشور اروپایی آشکار می شود. بر اساس آمارهای رسمی، پس از شمارش 91 درصد آرا، سوسیال دموکرات های مخالف (SD) با کسب 20 درصد از آرا پیش افتادند و پس از آن اتحادیه حاکم پدر وطن به ریاست اینگریدا شیمونیته، نخست وزیر فعلی با 17 درصد و حزب مخالف نظام نموناس- مورگنروته با 15 درصد آراء در رتبه های بعدی قرار گرفتند. حالا سوسیال دموکرات ها می خواهد ائتلاف اکثریت را تشکیل دهد.

"ویلیجا بلینکویوته"، رهبر SD، روز یکشنبه گفت: من فکر می کنم که این ائتلاف با دو حزب چپ تشکیل خواهد شد. وی از حزب دهقانان، سبزها و حزب لیتوانی به عنوان شرکای احتمالی نام برد. وی با اشاره به درآمد، مسکن، مراقبت های بهداشتی و آموزش به عنوان نگرانی های کلیدی شهروندان گفت: من فکر می کنم رای دهندگان ما و مردم ما در این رای گیری گفته اند که خواهان تغییراتی هستند."

بسیاری از شهروندان این کشور بالتیک از افزایش شدید هزینه های زندگی و کار مقامات ناراضی هستند. با این حال، در سایه تغییر دولت روند اساسی این کشور برای ادامه حمایت از اوکراین و افزایش هزینه های دفاعی به دلیل ترس از حمله روسیه زیر سوال نمی رود.

این کشور بالتیک با 2.9 میلیون نفر جمعیت دارای سیستم انتخاباتی مختلط است که در آن نیمی از اعضای پارلمان با استفاده از نمایندگان نسبی با در نظر گرفتن آستانه پنج درصد انتخاب می شوند. نیمی دیگر از طریق دستورات مستقیم انتخاب می شوند. اگر هیچ نامزدی بیش از 50 درصد آرا را در حوزه انتخابیه خود کسب نکند، دو هفته بعد دور دوم انتخابات برگزار می شود. نخست وزیر شیمونیته در انتخابات در ماه مه در برابر گیتاناس نائوسدا، رئیس جمهور فعلی این کشور شکست خورد.

در طول مبارزات انتخاباتی، سوسیال دموکرات ها در اپوزیسیون وعده دادند که با شکاف فزاینده بین غنی و فقیر مبارزه کنند. برای انجام این کار، آنها می خواهند مالیات لیتوانیایی های ثروتمندتر را افزایش دهند تا هزینه های اضافی برای خدمات بهداشتی و اجتماعی تامین شود.

در جریان جنگ در اوکراین امنیت ملی نیز موضوع مهمی در لیتوانی می باشد که بخشی از جناح شرقی ناتو و اتحادیه اروپا است و با منطقه کالینینگراد روسیه و متحد روسیه بلاروس هم مرز است. یک نظرسنجی در ماه می نشان داد که سه چهارم لیتوانیایی ها معتقدند روسیه می تواند در آینده نزدیک به کشورشان حمله کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ