موزه نسخ خطی ماتناداران پنجاه ساله شد

اقتصاد ایران: پنجاهمین سالگرد تأسیس موزه نسخ خطی ماتناداران، یکی از گنجینه‌های ارزشمند فرهنگی جهان که نسخ خطی فارسی زیادی دارد، گرامی داشته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسمی با حضور چهره‌های علمی و فرهنگی جهان، پنجاهمین سالگرد تأسیس موزه نسخ خطی ماتناداران، یکی از گنجینه‌های ارزشمند فرهنگی جهان، گرامی داشته شد.

این‌رویداد چهار روزه، فرصتی برای پژوهشگران، مورخان و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی فراهم آورد تا به تبادل نظر درباره نقش نسخ خطی در شکل‌گیری تمدن‌ها بپردازند.

در مراسم گرامیداشت این‌اتفاق، پژوهشگرانی از کشورهای مختلف، ازجمله ایران به ارائه آخرین یافته‌های پژوهشی خود در حوزه نسخ خطی و مرمت آثار باستانی پرداختند. همچنین، کارگاه‌های آموزشی تخصصی با هدف ارتقای دانش و مهارت‌های متخصصان در زمینه حفاظت و نگهداری از نسخ خطی برگزار شد.

محمد اسدی موحد رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز در این مراسم حضور داشت و به نمایندگی از کشورمان بر اهمیت همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور تأکید کرد. وی در حاشیه این رویداد با رئیس موزه، کمیتاس و بعضی از نخبگان و اندیشمندان حوزه فرهنگ و هنر به گفت‌وگو پرداخت و طرفین بر اهمیت تبادل پژوهشگران، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و همکاری در زمینه مرمت نسخ خطی تأکید داشتند.

همچنین، نمایشگاهی از نسخ خطی نفیس و ارزشمند موزه ماتناداران برگزار شد که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

در مراسم اختتامیه، با اهدای لوح تقدیر و هدایای نفیس از تلاش‌های پژوهشگران و متخصصانی که در زمینه حفظ و نگهداری از نسخ خطی فعالیت می‌کنند، قدردانی شد. برگزاری این همایش نقطه عطفی در همکاری‌های فرهنگی بین ایران و ارمنستان بوده و امید است که نتایج آن در پیشبرد مطالعات در حوزه نسخ خطی و حفاظت از میراث فرهنگی مؤثر واقع شود.

موزه ماتناداران که به نام مسروپ ماشتوتس، مخترع الفبای ارمنی، نامگذاری شده، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مخازن نسخ خطی در جهان به شمار می‌رود. این موزه که در سال ۱۹۷۴ تأسیس شد، گنجینه‌ای ارزشمند از بیش از ۱۶ هزار نسخه خطی به زبان‌های مختلف، از جمله ارمنی، فارسی، یونانی و لاتین را در خود جای داده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ