اعلام جزئیات واریز منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس

اقتصاد ایران: رییس صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد: جمع واریزی‌های صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه از ابتدای تأسیس صندوق تا ۱۶ مهر ۱۴۰۳ معادل ۱۱۵۶۸۳ میلیارد ریال بوده است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته مهدی غضنفری ـرییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در این گفت تا پایان سال برای پرداخت بقیه تعهد خود به بازار سرمایه زمان داریم، اما اگر سازمان بورس درخواست کند که زودتر پرداخت شود امکان فوری پرداخت وجود دارد و می‌تواند همین فردا یا در ماه‌های آینده باشد. ما تاریخی را مشخص نمی‌کنیم و منتظر درخواست سازمان بورس هستیم. قبل از انتخابات ریاست جمهوری، سازمان بورس درخواست منابع داشت که کمک انجام دادیم و مرحله آخر را برای وقتی که از ما درخواست کنند نگه داشته‌ایم.

در واکنش به این موضوع، روح‌اله شریفیان رییس صندوق تثبیت بازار سرمایه با اشاره به جزییات واریزی‌های صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه توضیح داد: صندوق تثبیت بازار سرمایه درخصوص میزان منابع سالانه صندوق توسعه ملی و یک درصدی که باید از منابع این صندوق به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود، اطلاعاتی ندارد؛ اما در چارچوب قرارداد منعقد شده میان صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق توسعه ملی و در چارچوب مصوبه شورای عالی امنیت ملی (16 شهریور 99)، این صندوق متعهد شده که مبلغ 510 میلیون دلار را با نرخ حواله خرید معاملات الکترونیک ارز (ETS) در پایان هر روز واریزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.

 

جمع واریزی‌های صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه

شریفیان تاکید کرد: طبق مصوبه مجمع 1400، صندوق توسعه ملی در سود (زیان) صندوق تثبیت بازار سرمایه شریک است، از بابت عملکرد سال‌های 1401 و 1402 نیز سهم صندوق توسعه ملی از سود عملکرد صندوق پرداخت نشده و به حساب آورده نقدی این صندوق منظور شده است.

 

سهم صندوق توسعه ملی از سود (زیان) صندوق تثبیت بازار سرمایه

رییس صندوق تثبیت بازار سرمایه ادامه داد: از مجموع مبالغ درج شده در قرارداد فی‌مابین معادل 510 میلیون دلار در مجموع 486 میلیون دلار دریافت شده و مانده تعهدات صندوق توسعه ملی 24 میلیون دلار است که پیگیری‌های لازم برای اخذ وجوه مذکور در دست اقدام است.

او گفت: با توجه به نزدیک شدن فصل تنظیم بودجه کل کشور برای سال 1404، این صندوق مکاتبه لازم با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان دبیر هیات امنای صندوق تثبیت بازار سرمایه را انجام داده و پیگیری لازم درخصوص تخصیص بودجه حمایتی از ناحیه دولت برای سال 1404 در دست اقدام است تا از این طریق منابع مالی در اختیار این صندوق جهت حمایت از بازار سرمایه مورد تقویت قرار بگیرد.

 

قانون چه می‌گوید؟

صندوق تثبیت بازار سرمایه در چارچوب بند الف ماده 28 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394 و به منظور کنترل و کاهش مخاطرات فرادستگاهی بازار(ریسک سیستماتیک) تشکیل شده است. در ماده 20 اساسنامه این صندوق هم به صراحت ذکر شده است: «صندوق توسعه ملی نیز مجاز است تا یک درصد از منابع سالانه خود را از طریق سپرده‌های خود در بانک‌های عامل در این صندوق سپرده‌گذاری کند».

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ