زوال شاخص‌های محیط زیستی/ جهان در آستانه فروپاشی اقلیمی

اقتصاد ایران: نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد بیش از نیمی از نشانه‌های حیاتی زمین در وضعیت‌های بحرانی قرار دارند و این موضوع آینده بشریت را در خطر قرار داده است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، به تازگی یک گزارش اقلیمی، 35 شاخص کلیدی را ارزیابی کرده و مشخص شد که 25 مورد از آنها ازجمله افزایش سطح دی‌اکسید کربن، دسترسی به آب سالم، امنیت غذایی رشد جمعیت و... در شرایط بحرانی قرار دارند. این یافته‌ها باعث نگرانی دانشمندان در مورد احتمال فروپاشی اجتماعی شده است.

بر اساس گزارشی از گاردین، برجسته‌ترین متخصصان تغییرات اقلیمی جهان هشدار داده‌اند که آینده بشریت در خطر است، چرا که نشانه‌های حیاتی زمین به آستانه‌ها رسیده‌اند. در این گزارش به رشد سریع جمعیت با افزایش 200 هزار نفر در روز و افزایش تعداد دام‌ها با 170 هزار راس گاو و گوسفند در روز اشاره شده است که باعث انتشار بی‌سابقه گازهای گلخانه‌ای شده است.

دانشمندان اقلیمی همچنین 28 حلقه بازخورد نگران‌کننده از جمله ذوب شدن یخ‌های دائمی که باعث آزاد شدن مقادیر عظیمی از گازهای ذخیره شده می‌شود را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند تغییرات فاجعه‌آمیزی را تسریع کنند. این حلقه‌ها خطر فعال‌سازی نقاط بحرانی مانند فروپاشی یخچال‌های گرینلند را افزایش می‌دهند که می‌تواند پیامدهای ویرانگری به همراه داشته باشد.

دانشمندان هشدار دادند که اثرات گرمایش جهانی ازجمله طوفان‌های شدید در آمریکا و موج‌های گرمای 50 درجه سانتی‌گراد در هند که میلیاردها نفر را در معرض گرمای شدید قرار داده است، هم‌اکنون به صورت حوادث شدید جوی و مرگبار در سراسر جهان نمایان شده است.

این ارزیابی همچنین نشان‌دهنده رکوردهای نگران‌کننده سطح دی‌اکسید کربن و متان در جو است. متان که یک گاز گلخانه‌ای بسیار قوی و 80 برابر قوی‌تر از دی‌اکسید کربن در یک دوره 20 ساله است، از منابع مختلفی مانند عملیات سوخت‌های فسیلی، محل‌های دفن زباله، دامداری و کشت برنج آزاد می‌شود.

محققان همچنین عدم دسترسی 3 میلیارد نفر از جمعیت جهان به آب آشامیدنی سالم را فاجعه‌ای می‌نامند که با روند کاهش بارش‌ها احتمال دارد این فاجعه گریبانگیری درصد بیشتری از مردم به ویژه در آسیا و آفریقا شود.

دانشمندان گفته‌اند هدف آنها «ارائه بینش‌های روشن و مبتنی بر شواهد است که مردم، پژوهشگران و رهبران جهان را به واکنش‌های آگاهانه و جسورانه تشویق کند.

پروفسور ویلیام ریپل از دانشگاه ایالتی اورگن (OSU) که یکی از رهبران این گروه بوده، می‌گوید: ما فقط می‌خواهیم حقیقت را بگوییم و آن را همان‌گونه که هست بیان کنیم. ما هم‌اکنون در میانه یک تغییر اقلیمی ناگهانی قرار داریم که زندگی روی زمین را به شکلی تهدید می‌کند که انسان‌ها هرگز شاهد آن نبوده‌اند. برداشت بیش از حد از منابع زمین، سیاره را به شرایط اقلیمی خطرناک‌تری از هر آنچه که حتی نیاکان ما دیده‌اند، سوق داده است.

برای کاهش پیامدهای فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی، دانشمندان بر لزوم اقدام فوری و قاطع تأکید کرده‌اند که شامل موارد زیر می‌شود:

- کاهش شدید مصرف سوخت‌های فسیلی و انتشار متان

- محدود کردن مصرف بیش از حد و هدررفت انرژی، به‌ویژه در میان کشورهای ثروتمند

در پایان این ارزیابی آمده است: «تنها از طریق اقدامات قاطع می‌توانیم از دنیای طبیعی محافظت و از رنج‌های عمیق انسانی جلوگیری کنیم و اطمینان حاصل کنیم که نسل‌های آینده جهانی قابل زیست به ارث می‌برند. آینده بشریت در ترازوی سرنوشت قرار دارد.»

این ارزیابی در مجله Bioscience منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ