تحولات اوکراین| مشکل اروپا در ادامه تامین تسلیحاتی کی‌یف

اقتصاد ایران: افزایش فزاینده اختلافات بین اوکراین و متحدان غربی‌اش، دریافت دو سیلی پی در پی کی‌یف از سوی واشنگتن، بررسی طرح صلح چین و برزیل برای حل مناقشه در نشست وزرای اتحادیه اروپا و امکان نابودی صنایع فولاد اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  روزنامه "واشنگتن پست" فاش کرده است که کشورهای اتحادیه اروپا با مشکلات قابل توجهی در زمینه تامین تسلیحات برای اوکراین مواجه هستند. 

این روزنامه اشاره می‌کند، صنایع دفاعی اروپا و ایالات متحده به سختی می‌توانند به تقاضای بالای تسلیحات برای نیروهای مسلح اوکراین پاسخ دهند. این روزنامه به نقل از یک دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده، می‌نویسد: «به نظر می‌رسد این درک وجود دارد که اروپا قادر به تولید تسلیحاتی که اوکراین نیاز دارد، نیست.»

همچنین در مقاله یادآوری شده که سرمایه‌گذاری در بخش تسلیحاتی اوکراین «انعطاف‌پذیری بیشتری فراهم می‌کند» و «به اوکراین امکان بیشتری در کوتاه‌مدت می‌دهد»، اما «نکته مهم این است که هیچ‌کدام از این اقدامات جایگزین ارسال گسترده تسلیحات تولید غرب به اوکراین نخواهد شد.»

علاوه بر این، گزارش شده که جریان مالی به سمت صنایع دفاعی اوکراین ممکن است به‌زودی به طور قابل توجهی افزایش یابد. با این حال، حتی با در نظر گرفتن کمک‌های خارجی، بخش تسلیحاتی اوکراین هنوز فاصله زیادی برای رقابت با صنایع نظامی روسیه دارد که یکی از برترین تولیدکنندگان تسلیحات در جهان محسوب می‌شود.

یک روز قبل روزنامه "بیلد" فاش کرد که وزارت دفاع آلمان در آینده نزدیک تجهیزات نظامی سنگینی به اوکراین تحویل نخواهد داد. همچنین اعلام شد که در وزارت دفاع آلمان به توانایی اوکراین برای انجام یک ضد حمله سریع اعتقاد ندارند.

پیش از این، در اواخر سپتامبر، خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داد که ارسال تسلیحات نظامی به کی‌یف ممکن است به دلیل تعدادی از عوامل، تا سال 2025 متوقف شود . در این گزارش آمده بود که برخی از متحدان اوکراین با مشکلاتی در تامین مالی لازم روبرو هستند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و شصت و چهارمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

شکاف بین اوکراین و متحدانش در حال افزایش است

خبرگزاری آمریکایی "بلومبرگ" گزارش داده است که شکاف بین اوکراین و حامیان اروپایی مهم این کشور به طور فزاینده‌ای در حال تشدید است.

در این گزارش یادآوری شده که این شکاف هم‌زمان با افزایش خستگی و ناامیدی در میان متحدان غربی کی‌یف از جنگ رخ داده است.  همچنین تأکید شده است که تلاش‌های ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، برای پیوستن سریع‌تر این کشور به اتحادیه اروپا، این شکاف را عمیق‌تر می‌کند.

این مقاله می‌نویسد: «این وضعیت در زمانی اتفاق می‌افتد که کی‌یف همچنان به سختی تلاش می‌کند تا از درخواست خود برای عضویت در ناتو حمایت کسب کند و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر با کمبود تسلیحات و منابع مالی مواجه است، انتخاباتی که نامزدها دیدگاه‌های کاملاً متفاوتی درباره نتیجه جنگ دارند.»

همچنین این نشریه به بدتر شدن روابط بین اوکراین و لهستان به‌دلیل موضوع کشتار ولین اشاره کرده که در جریان این رخداد در سال 1943 حدود 100 هزار لهستانی توسط ملی‌گرایان اوکراینی به قتل رسیدند.

روسیه: ارسال سیستم دفاع موشکی THAAD به اسرائیل "سیلی دیگری" به زلنسکی است

رادیون میروشینک، نماینده ویژه و تام الاختیار وزارت امور خارجه روسیه معتقد است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، سیلی دیگری از طرف واشنگتن دریافت کرده است، زیرا نتوانسته برای کشورش سیستم دفاع هوایی مورد نظر را به دست آورد، در حالی که وزارت دفاع ایالات متحده تأیید کرده سیستم دفاع موشکی THAAD را بزودی برای متحد اسرائیلی خود  ارسال خواهد شد.

این دیپلمات روس بامداد امروز، دوشنبه، در کانال تلگرام خود نوشت: «اسرائیل در آینده نزدیک سیستم دفاع هوایی آمریکایی دریافت خواهد کرد، در حالی که اوکراین برای بدست آوردن این سیستم همچنان باید منتظر بماند. بدین ترتیب پس از لغو نشست "رامشتاین" به دلیل عدم حضور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، زلنسکی سیلی دیگری از سوی واشنگتن دریافت کرده است. در شرایطی که ایالات متحده به‌سرعت تصمیم گرفت سیستم رهگیری THAAD را در اختیار متحد اسرائیلی خود قرار دهد.»

میروشینک افزود که تمام «درخواست‌های زلنسکی برای ارسال فوری سامانه دفاع هوایی پاتریوت به کی‌یف بدون پاسخ مشخصی از سوی واشنگتن باقی ماند، اما پاسخ به درخواست تل‌آویو به‌سرعت و مثبت داده شد.»

چند روز قبل، رئیس‌جمهور ایالات متحده تصمیم گرفت سفر برنامه‌ریزی‌ شده خود به آلمان و آنگولا را به دلیل وقوع طوفان قدرتمند "میلتون" در آمریکا لغو کند. به همین دلیل، نشست گروه تماس برای کمک نظامی به اوکراین که برای 12 اکتبر در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان برنامه‌ریزی شده بود نیز برگزار نشد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره جنگ اوکراین گفتگو خواهند کرد

وزرای امور خارجه 27 کشور اتحادیه اروپا در نشست برنامه‌ریزی‌شده‌ خود در لوکزامبورگ به بررسی درگیری نظامی اوکراین و تمامی موضوعات مرتبط با آن خواهند پرداخت. روز گذشته، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت که تمرکز اصلی، همانند همیشه، بر روی ارائه کمک‌های نظامی به کی‌یف خواهد بود. به گفته وی، انتظار می‌رود که در جریان بحث‌ها پیرامون اوکراین، وزرا تحریم‌هایی علیه ایران به دلیل ادعای ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه تصویب کنند.

علاوه بر این، به گفته این دیپلمات، وزرای خارجه همچنین نخستین اقدامات محدودکننده علیه روسیه را در چارچوب مکانیزم تحریم جدیدی که در ماه اکتبر به تصویب رسید و علیه اقدامات "بی‌ثبات‌کننده" مسکو در خارج از کشور طراحی شده، بررسی خواهند کرد.

بررسی طرح چین و برزیل برای حل و فصل بحران اوکراین

کمک‌های نظامی به اوکراین و  لزوم تامین انرژی این کشور در مرکز توجه شورای اتحادیه اروپا خواهد بود. آندری سیبیگا، وزیر خارجه اوکراین، به صورت ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت خواهد کرد و وزرای اروپایی را در جریان وضعیت جبهه‌ نبرد با روسیه و نیازهای ارتش اوکراین قرار خواهد داد.

به گفته یک مقام آگاه در اتحادیه اروپا، وزرای خارجه همچنین در مورد رفع مسدودیت هشتمین قسط کمک به اوکراین در چارچوب صندوق صلح اروپا که بیش از 18 ماه است توسط مجارستان مسدود شده، بحث خواهند کرد. علاوه بر این، وزرا بررسی خواهند کرد که آیا می‌توان از دارایی‌های مسدودشده روسیه برای کمک به اوکراین استفاده کرد.

این منبع خبری همچنین اطلاع داد که وزرای خارجه به بررسی طرح صلح پیشنهادی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، و همچنین طرح صلح ارائه‌شده از سوی چین و برزیل خواهند پرداخت.به گفته این دیپلمات، اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است که طرح چین و برزیل را بررسی کند زیرا پیشرفت در مواضع آن‌ها درباره لزوم رعایت منشور سازمان ملل متحد در حل و فصل بحران اوکراین مشاهده شده است. با این حال، این منبع تأکید کرد که مواضع اتحادیه اروپا با چین و برزیل همچنان فاصله زیادی دارد.

پیشروی ارتش روسیه می‌تواند اوکراین را از صنایع فولاد محروم کند

نشریه "اکونومیست" در تحلیلی نوشته است: پیشروی موفق نیروهای روسیه به سمت شهر کراسنوآرمیسک (نام اوکراینی: پوکروفسک) در سرزمین دونتسک صنعت فولاد اوکراین را در معرض نابودی قرار داده است.

در این مقاله یادآوری شده، در کراسنوآرمیسک، که در منطقه تحت کنترل کی‌یف در شمال غربی دونتسک قرار دارد، یک معدن زغال‌سنگ واقع شده است. این نشریه تأکید می‌کند که زغال‌سنگ استخراج‌شده از این معدن برای تولید فولاد در این کشور اهمیت حیاتی دارد.

به نوشته "اکونومیست"، نیروهای روسیه هر روز به این شهر نزدیکتر می‌شوند، اما ممکن است استخراج زغال‌سنگ حتی زودتر متوقف شود اگر معدن دسترسی خود به برق و حمل‌ونقل را از دست بدهد.

آغاز رزمایش گسترده نیروهای هسته‌ای ناتو در شمال اروپا 

دفتر مطبوعاتی ناتو اعلام کرد که تمرینات سالانه و گسترده هسته‌ای با عنوان "Steadfast Noon" از روز دوشنبه، 14 اکتبر، در شمال اروپا با حضور  دو هزار نیروی نظامی از 13 کشور عضو ناتو و بیش از 60 هواپیما آغاز خواهد شد و در جریان آن، پروازهای تمرینی بر فراز مناطقی از اروپا انجام خواهد شد.

این تمرینات هسته‌ای هر ساله در ماه اکتبر برگزار می‌شود و شامل پروازهای جنگنده‌ها بدون استفاده از تسلیحات جنگی خواهد بود. امسال، این تمرینات عمدتاً بر فراز کشورهای میزبان، یعنی بلژیک و هلند، و همچنین در حریم هوایی دانمارک، بریتانیا و بر فراز دریای شمال انجام می‌شود.

استولتنبرگ: تصمیم برای بهبود روابط با روسیه در گذشته درست بود

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سابق ناتو، شب گذشته در مصاحبه‌ای با مجله "اشپیگل" ابراز عقیده کرد که استراتژی ایجاد تعاملات دوستانه بین روسیه و کشورهای غربی پس از پایان جنگ سرد، تصمیم درستی بود.

استولتنبرگ گفت: «من همچنان معتقدم که این استراتژی عاقلانه بود و تلاش برای بهبود روابط با روسیه پس از جنگ سرد، تصمیم درستی بود.»

او در مقایسه دوره جنگ سرد با وضعیت کنونی، اشاره کرد که اکنون جهان غیرقابل پیش‌بینی‌تر شده است. در گذشته، پیش‌بینی تحولات در عرصه بین‌المللی آسان‌تر بود، زیرا طرف‌ها تمایلی به ریسک و خطرپذیری نداشتند.

استولتنبرگ افزود که کشورهای عضو ناتو اکنون در حال سرمایه‌گذاری در توانایی‌های نظامی خود هستند، نه برای مشارکت در درگیری‌های نظامی، بلکه برای جلوگیری از آن‌ها. به اعتقاد دبیرکل سابق ناتو، در غیر این صورت روسیه و دیگر کشورها ناتو را جدی نخواهند گرفت.

در اواخر آگوست، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه برای پست ریاست‌جمهوری آمریکا یادآور شد که برقراری روابط خوب بین واشنگتن و مسکو تصمیم درستی بوده و این اقدام یک استراتژی هوشمندانه است.

رئیس‌جمهور قرقیزستان از غرب خواست به شرکای روسیه دستور ندهد

صدر جباروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان اعلام کرد که کشورهای غربی تلاش می‌کنند بر شرکای روسیه فشار بیاورند، اما نباید به کشورهای جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) دستور دهند که در زمینه همکاری با همسایگان خود چگونه عمل کنند. او در پاسخ به پرسش خبرنگار روس درباره اینکه غرب می‌خواهد شرکای روسیه در جامعه مشترک المنافع را از همکاری با این کشور منع کند، گفت: «این برخورد قطعاً نادرست است.»

رئیس‌جمهور قرقیزستان توضیح داد که وقتی به سفرهای کاری در کشورهای اروپایی می‌رود، متوجه می‌شود که آن‌ها «یک چیز می‌گویند، اما در عمل کار دیگری را انجام می‌دهند.» او همچنین اشاره کرد که برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا ناتو خودشان همچنان با روسیه همکاری دارند.

جباروف افزود: «آن‌ها نباید به ما بگویند یا از ما بخواهند که با روسیه یا سایر اعضای جامعه مشترک المنافع همکاری نکنیم. برعکس، ما باید با کشورهای همسایه خود همکاری نزدیک داشته باشیم و این در جهت منافع ماست.»

هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که تعامل در چارچوب جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع یکی از اولویت‌های اصلی برای این کشور  است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ