تداوم سریال کاهش قیمت‌ ها در بازار خودرو

اقتصاد ایران: با توجه به‌عرضه کم خودروهای وارداتی به‌بازار و واردات محدود، اما قیمت این مدل خودروها در بازار همچنان سیر نزولی دارد. البته افت بهای خودروهای مونتاژی نیز روی بازار وارداتی‌ها بی‌تاثیر نبوده است. به‌نظر می‌رسد واردات خودروهای مختص جانبازان به‌کشور نیز به‌سهم خود باز هم به این افت قیمت دامن بزند.

براساس اطلاعیه سازمان توسعه تجارت، شرکت‌های مورد تایید این سازمان جهت واردات خودروهای جانبازان مشمول، از روز گذشته مجاز به‌فراخوان تدریجی آن‌ها برای عقد قرارداد شده‌اند. بر این اساس برخی جانبازان مشمول طرح واردات خودرو، خواستار این بودند که شرکت‌های واردکننده برای واردات خودروهای آن‌ها اقدام کنند. از همین رو، سازمان توسعه تجارت نیز در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرد شرکت‌های منتخب این سازمان از روز شنبه (٢۱ مهرماه) به‌صورت تدریجی نسبت به‌انجام فراخوان جانبازان مشمول جهت عقد قرارداد اقدام خواهند کرد.

در خبری دیگر، سازمان حفاظت از محیط‌زیست ضوابط این سازمان را برای واردات خودرو توسط جانبازان اعلام کرد. بر این اساس مطابق با اعلام این سازمان «به‌منظور کاهش مکاتبات فرایندهای اداری و تسهیل در امور اجرایی، مرحله ثبت سفارش بدون استعلام از این سازمان و با پذیرش مسئولیت توسط متقاضی مبنی بر رعایت حداقل استاندارد آلایندگی یورو ۵ از نظر این سازمان بلامانع بوده و نیازی به‌استعلام از این سازمان نیست. صرفا رعایت استاندارد آلایندگی منطبق با یورو ۵ یا بالاتر مورد تایید است.»

اما با وجود آغاز فراخوان از جانبازان برای واردات خودرو، یک مقام مسئول اعلام کرده است: «فراخوان عقد قرارداد واردات خودرو با جانبازان درحالی صورت گرفته که هنوز بحثی درمورد تامین ارز این خودروها مطرح نشده است.»

وی افزود: «هنوز یک خودرو توسط شرکت‌ها یا جانبازان وارد کشور نشده است و معلوم نیست با کدام ارز می‌خواهند خودرو وارد کشور کنند.»

به‌گفته این مقام مسئول، شرکت واردکننده ۱۵ درصد حق‌الزحمه دریافت می‌کند و علاوه‌بر این، درصدهای دیگری نیز باید از این محل توسط واردکننده پرداخت شود.

وی با اعلام این‌که بازار فروش حواله‌های جانبازان داغ است، گفت: «به‌نظر می‌رسد در آینده شاهد بروز برخی حواشی درباره خرید و فروش این حواله‌ها باشیم؛ چراکه حواله خودرویی که نیامده، درحال معامله شدن است.»

وی تاکید کرد: «دلال‌ها سعی می‌کنند ۳۰ هزار جانباز مشمول این طرح را قانع کنند تا حواله خودرویی را که هنوز وجود خارجی ندارد، به آن‌ها بفروشند. آن‌ها چند برابر مبلغ واریزی، از خریدار سفته می‌گیرند. »

آن‌طور که در اطلاعیه‌ها اعلام شده است جانبازان می‌توانند به روش‌های مختلف واردات را انجام دهند و برای مثال یا گزینه واردات شخصی را انتخاب کنند یا گزینه واردات شرکتی را فعال کنند که البته اگر جانبازان به‌صورت شخصی اقدام به‌واردات کنند برای ثبت‌نام در سامانه با مشکلات بسیاری مواجه هستند. بنابراین اکثر جانبازان گزینه واردات شرکتی را انتخاب می‌کنند که معمولا با پرداخت مبلغ توافقی به‌شرکت‌های واردکننده توسط متقاضی فرآیند ثبت‌نام واردات خودرو انجام می‌شود.در آگهی‌های فروش حواله خودرو جانبازان حتی معاوضه هم به‌چشم می‌خورد و برخی دلالان حاضرند حواله‌های جانبازان را با آپارتمان ۱۲۱ متری در فاز ۸ پردیس معاوضه کنند.

کاهش قیمت ۲۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید

روز گذشته شاهد افت بهای یک تا ۵ میلیون‌تومانی برخی خودروهای داخلی بودیم. جایی که تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۰ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۸۹۳ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال‌ایکس (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۹۶۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۵ میلیون‌تومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۶۹۳ میلیون‌تومان و کوییک اتومات (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با یک میلیون‌تومان کاهش ۵۵۹ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۲ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۳۷۵ میلیون‌تومان، اسکای‌ول ET۵ نبکا (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۹۸۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۷۳۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، جی‌ای‌سی GS۳ Emzoom (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ