رفت و آمد دریایی باید در خوزستان رونق یابد

اقتصاد ایران: اهواز - استاندار خوزستان گفت: از کشتیرانی باید حتماً در بنادر سمت خود و شهرهایی که می‌توانیم، استفاده کنیم تا رفت و آمدهایی که باید انجام شود بین مردم به عنوان گردشگری دریا استفاده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر حسینی محراب عصر امروز یکشنبه در نشست کمیته ساماندهی سواحل خوزستان که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، بیان کرد: باید بپذیریم که در طرح دریا محور کشور قوی عمل نکرده‌ایم هرچند کارهای بزرگی از جمله مناطق آزاد، ترانزیت، اسکله‌های بزرگ مثل بندر شهید رجایی، بندر امام، شهید بهشتی و صدرا صورت گرفته است اما از این ظرفیت باید هم برای ترانزیت بیشتر به کشورهای شمالی، مشرق و مغرب استفاده کنیم و هم برای تردد مردم به کشورهای حاشیه خلیج فارس که با ما ارتباط خوبی دارند.

استاندار خوزستان گفت: با برنامه‌هایی که وزارت راه در دستور کار خودش قرار داد، سیاست‌های کلان نظام در خصوص توسعه دریا محور کشور و مباحثی که مربوط به اقتصاد و اشتغال بود، ظرفیت‌های دریا بیشتر مورد توجه قرار گرفت که امیدواریم با پیگیری‌های این جلسه و دستگاه‌های مختلف بتوانیم محورهایی که در سیاست کلی آمده و وزارت راه هم آنها را به برنامه تبدیل کرده در خوزستان با مطالعات عملیاتی بیشتر به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه در استان یک ظرفیت عظیم خدادادی داریم که باید حتماً از آن به نفع مردم استفاده کنیم، تصریح کرد: خطوط کشتیرانی یکی از مواردی است که باید در کشورهای مقابل در خلیج فارس، همچنین ظرفیت سازی در درون استان برای حمل مسافر و حمل بار، شرکت‌های خصوصی که توان و قدرت تهیه کشتی و خطوط کشتیرانی بین شمال و جنوب خلیج فارس را دارند در نظر بگیریم زیرا ارزان‌ترین و سریع‌ترین حمل و نقل کالا با دریا صورت می‌گیرد.

حسینی محراب افزود: اگر این مساله در استان خوزستان شکل بگیرد بخش زیادی از جهت اشتغال و درآمدهای مردم را می‌توانیم در این بخش داشته باشیم.

استاندار خوزستان گفت: در سیاست‌های جدیدی که در منطقه با کشورهای همسایه در جنوب خلیج فارس مثل عربستان، قطر، بحرین، عمارات و کویت آغاز کرده‌ایم باید ظرفیت سازی هم انجام دهیم که رفت و آمدهای مردم از طریق دریا می‌تواند سبب شود که قدرت در دریا، اقتصاد در دریا و رونق در دریا را شاهد باشیم.

به گفته وی، در گذشته شرکت‌هایی در استان فعال بودند که باید مجدد دعوت شوند تا از ظرفیت‌هایشان استفاده شود، به علاوه آن باید از ظرفیت‌های جدیدی که وجود دارد نیز استفاده شود.

حسینی محراب ادامه داد: در کشتیرانی باید حتماً در بنادر سمت خود، از جمله کیش، خلیج فارس و سایر جزایر و شهرهایی که می‌توانیم استفاده کنیم. از خرمشهر تا سجافی و هندیجان می‌توانیم این ارتباط را برقرار کنیم و رفت و آمدهایی که باید انجام شود بین مردم به عنوان گردشگری دریا استفاده شود.

وی به مساله سوخت مطرح شده در جلسه اشاره کرد و افزود: این مساله حتماً باید پیگیری، زمینه سازی و مکاتباتش انجام شود.

استاندار خوزستان در خصوص کار مطالعاتی انجام شده توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار کرد: این طرح خوب و مورد تأیید است که اگر در خصوص کلیات آن در کمیته حرفی نباشد آن را تأیید می‌کنیم ولی کار عملیاتی آن باید در شورای برنامه‌ریزی و کمیته زیرساخت مطرح شود تا استعلام‌هایی که باید صورت گیرد.

حسینی محراب اضافه کرد: مطالعات دقیق‌تر پرونده به پرونده باید انجام و کامل باشد که ارتباط آن نقطه با شهرها و جاده‌ها و سایر امکاناتی که باید برای آن در نظر گرفته شود، همچنین با طرح‌های کلان شهرهای جدید ساحلی که مطرح شده بود همخوانی و هماهنگی داشته باشد.

وی به پیشنهادهای مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در خصوص شهر لجستیک و پایانه بندر امام اشاره و اظهار کرد: قوت حمل و نقل و انتقال بار کمک می‌کند و نیاز است جای دیگری باشد، در گذشته اندیمشک به عنوان بندر خشک در نظر گرفته شده بود که فعالیتی در خصوص آن صورت نگرفت لذا لازم است طرح مذکور در کمیسیون‌های زیرمجموعه شورای برنامه‌ریزی استان چکش کاری شود و پس از آن به عنوان طرحی که بشود در خوزستان به آن توجه کرد برخورد کرد.

استاندار خوزستان با اعلام اینکه حتماً ضرورت دارد پایانه بندر امام ساماندهی و شکل بگیرد، عنوان کرد: قطب حمل و نقل کشور است، کالاهای اساسی کشور در این بندر است لذا باید از همه ظرفیت بندر امام برای پیشرفت، ایجاد اشتغال، آبادانی و توسعه بندر امام استفاده کنیم. این کاری است که سازمان بنادر باید با هماهنگی پایانه‌ها، الگوی خوبی در منطقه و کشور مطالعه و بررسی کنند که متناسب با منطقه ما از آن استفاده شود.

حسینی محراب به مساله سوخت اشاره داشت و گفت: در مسیر درگاه ملی باید به آن پرداخته شود.

وی بیان کرد: ظرفیت شیلات امری است که مدیرکل استان باید بیشتر آن را دنبال کند و موانع را بردارد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه مطرح شد اسکله‌های بنادر مجوز ندارد، تصریح کرد: در گذشته مجوزهای آنها صادر شده بود که به هر دلیل در این ایام قطع شده، اشکالات برطرف شود و به گونه‌ای نباشد که در یک حادثه بخواهیم به این موارد رسیدگی کنیم لذا بهتر است از اکنون در استان با نظر مثبت حل کنید.

حسینی محراب ادامه داد: پیشنهاد بنده این است که ۲ وزیر خیلی سریع‌تر مصوبه دولت را خودشان بگیرند از سویی دولت هم می‌تواند برخی از اختیارات خود را به تعدادی از وزرا منتقل کند.

وی عنوان کرد: طرح ۳۹۵ هکتاری میگو هندیجان موضوع دیگری بود که به آن پرداخته شد، طبق گزارش ارائه شده ۶۰ درصد پروژه انجام شده و امسال برداشت خوبی خواهیم داشت اما انتظار داریم در شیلات استان جدی تر ۴۰ درصد باقی مانده پروژه تأثیرگذار را به اتمام برسانند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ