در حوالی حرم و حال و هوای خدمت خادمان ملیکه‎ی ایران

اقتصاد ایران: قم- روزنامه نگار و فعال رسانه ای در آستانه فرا رسیدن شهادت کریمه اهل بیت علیهم السلام در یادداشتی به اهمیت جایگاه شهر مقدس قم به واسطه حضور بانوی کرامت پرداخت.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: «مهدی توکلیان» در یادداشتی به تشریح حال و هوای شهر مقدس قم در آستانه شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها پرداخت.

شهر من؛ شهر خواهر خورشید. شهر من، شهر کریمه اهل بیت و حرم اهل بیت علیهم السلام است. شهر فرهنگ و هنر. شهر من شهر شش هزار و نود شهید و شهر هزار کتابخانه ایران اسلامی است. شهر من، شهری با قدمت تاریخی و ریشه دار، فرهنگ و آئین و سنت سرزمین کهن دارد و به تمدن تراثی و میراثی اش، تاریخ گواهی می‌دهد. شهر من در گذرگاه تاریخ میزبان ملیکه‎ی ایران بوده است و این عنوان برازنده و زینت بخش رویدادهایی است که در روزهای ورود بانوی کرامت تا ایام شهادتش، بال گشوده است.

در این ایام خیابان‌های منتهی به بارگاه ملکوتی ملیکه‎ی ایران اسلامی، میزبان خادمان و زائرانی است که از عراق و ایران برای عرض ارادت و خدمت به زائران و مجاوران موکب ها و ایستگاه‌های صلواتی بی شماری است. شهر من، هجرت‌های هویت ساز و تمدن ساز ارزشمندی را تجربه کرده و به شهادت تاریخ نامی درخشان دارد.

از مهاجرت اشعریون در سال ۹۰ قمری، که نخستین هجرت هویت ساز این شهر است و منجر به ایجاد هویت شهری شد تا مهاجرت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در سال ۲۰۱ که ایجاد هویت حرم اهل بیت علیهم السلام را به مردم جهان هدیه کرد و مهاجرت ابراهیم ابن هاشم از کوفه به قم و تقویت مدرسه حدیثی قم در اواسط قرن سوم و چهارمین هجرت هویت ساز که همان مهاجرت احمد ابن موسی مبرقع در سال ۲۵۶ و فضیلت بخشی به هویت حرم اهل بیت علیهم السلام بود برای هر شهروند و مجاور و زائری سند افتخاری از زیستن در شهر قم را به اثبات می‌رساند و با قدمتی به بلندای آسمان و پهنای کویر باید اذعان داشت که، شهر من، شهر مردمان مؤمن و مومنه و نجیبی است که در همواره همیشه تاریخ خوش درخشیده‌اند.

هر مسافر و زائری که وارد سرزمین قم می‌شود و با فرهنگ ایرانی و قم تماس می‌گیرد، اول از همه، دو نشان طلایی و فیروزه‌ای را درک می‌کند، هنر را با چشم‌هایش و در قاب زیبای معماری ایرانی اسلامی می بیند. رفتار و منش و آئین‌های محلی و سنتی را درک می‌کند و اصلاً کاری ندارد این مجموعه مشاهدات در چارچوب اختلافات داخلی ایران در کدام جناح یا قدرت یا دسته بندی قرار می‌گیرد و همراه و همدل با مجاوران و زائران برای عرض ارادت به ساحت نورانی خواهر خورشید در پرتو آفتاب کویری اش و در سایه سار ماه شب هنگام پاییزی اش دل را روانه حرم می‌کند تا حریم دلش را جلا بخشد و برای ایران سربلند، در کنار اقوام ایرانی و با فرزندان ایران اسلامی عاشقانه زیستن را مشق می‌کند....

* عکاس و روزنامه نگار

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ