فرجام شوم تل‌آویو در طوفان‌ الاقصی/ علائم فروپاشی روانی و اجتماعی

اقتصاد ایران: رفتارشناسی صهیونیست‌ها نشان می دهد که علاوه بر ابعاد روان‌پریشی در اسرائیل چیزی به نام اتحاد داخلی وجود ندارد و اشغالگران فراتر از  اختلافات عمیق داخلی و در معرض جنگ و فروپاشی قرار دارند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون بعد از گذشت یک سال از جنگ وحشیانه‌ای که علیه غیرنظامیان بی دفاع در نوار غزه به راه انداخته، شکست‌های متعددی در سطوح مختلف متحمل شده است.

شکست‌های رژیم اشغالگر در جنگ کنونی غزه صرفاً محدود به شکست‌های تاکتیکی نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از شکست‌های استراتژیک است که در سطح امنیتی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و نیز ایدئولوژیک، به شدت صهیونیست‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

در گزارش نخست از این سری گزارش‌ها به موضوع آسیب‌های تل‌آویو در عملیات طوفان الاقصی به ویژه در سطح جایگاه و وضعیت صهیونیست‌ها پرداخته شد.

در این مقاله خسارات و شکست‌های رژیم صهیونیستی در جنگ غزه در سطح روانی، اجتماعی، سیاسی، نظامی، منطقه‌ای، جهانی، اقتصادی، افکار عمومی بین المللی و نیز در سطح جایگاه یهودیان صهیونیست در جهان بعد از جنگ غزه مورد بررسی قرار گرفته و به این مسئله پرداخته شده که نتیجه جنگ غزه برای رژیم اشغالگر و مردم فلسطین چه بوده است و آیا صهیونیست‌ها توانستند به اهدافی که در این جنگ تعیین کرده بودند، نزدیک شوند.

خسارت‌های جزئی راهبردی رژیم صهیونیستی در نبرد طوفان الاقصی

ب- در سطح روانی و اجتماعی

۱- بعد از آوارگی شهرک نشینان صهیونیست از شمال و جنوب فلسطین اشغالی و تشدید احساس ناامنی در سراسر این سرزمین میان صهیونیست‌ها، از همان ماه‌های ابتدایی جنگ غزه سرمایه‌گذاران خارجی و نخبگان صهیونیستی در نتیجه از دست دادن فرصت کار در داخل فلسطین اشغالی اقدام به خروج از این سرزمین به مقصد کشورهای اروپایی کردند.

به این ترتیب رژیم صهیونیستی بسیاری از تیم‌های نخبه و متخصص خود در زمینه‌های مختلف را بعد از جنگ غزه از دست داد.

۲- افرادی که اکنون در شهرک‌های مرزی فلسطین اشغالی باقی مانده‌اند، بیشتر افراد مسن و مصرف کننده هستند و نیروهای کار و قشر جوان از این شهرک‌ها فرار کرده و به مناطق مرکزی فلسطین اشغالی رفته و یا به طور کلی از این سرزمین مهاجرت کرده‌اند. علاوه بر شهرک‌های مرزی تهدیدات امنیتی علیه صهیونیست‌ها به همه مناطق فلسطین اشغالی، از جمله قلب تل‌آویو نیز رسیده و به ویژه طی مرحله اخیر شاهد عملیات‌های نظامی مختلف در این منطقه که پایتخت رژیم اشغالگر و شریان اقتصادی آن محسوب می‌شود، بوده‌ایم.

۳- علاوه بر شهرک نشینان صهیونیست، نظامیان ارتش رژیم اشغالگر نیز که اراده و انگیزه‌ای برای ریخته شدن خون خود ندارند، از اختلالات و بیماری‌های روانی متعدد رنج می‌برند. از سوی دیگر، ماندن اسرای صهیونیست در نوار غزه و خطر جانی شدیدی که برای آنها وجود دارد، فشار روانی را بر جامعه صهیونیستی به ویژه خانواده‌های اسرا چند برابر می‌کند.

۴- زندگی شهرک نشینان به ویژه در جنوب و شمال فلسطین اشغالی کاملاً تعطیل شده و آنها نه تنها قادر به ادامه فعالیت‌های اقتصادی برای امرار معاش خود نیستند، بلکه تا اطلاع ثانوی بخش آموزشی نیز در این مناطق تعطیل است.

۵-پ دیده مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها که بزرگترین کابوس مقامات این رژیم است، بعد از جنگ غزه به شکل قابل توجهی تشدید شده و طبق داده‌های اداره آمار رژیم اشغالگر، از ابتدای جنگ تاکنون حدود یک میلیون صهیونیست، فلسطین اشغالی را ترک کرده‌اند. طبق نظرسنجی‌های انجام شده، علت تشدید روند مهاجرت صهیونیست‌ها، احساس عدم امنیت و فروپاشی اقتصادی است.

۶- صهیونیست‌ها دیگر اعتمادی به نهاد نظامی و سیاسی خود جهت تأمین امنیت و بازدارندگی ندارند.

فرجام شوم تل‌آویو در طوفان‌ الاقصی/ علائم فروپاشی روانی و اجتماعی

۷- منابع روانشناختی و پزشکی رژیم صهیونیستی گزارش می‌دهند که از بین بردن آثار شدید روانی جنگ بر صهیونیست‌ها، سال‌های طولانی زمان نیاز دارد.

۸- جنگ غزه نشان داد که چیزی به نام اتحاد میان صهیونیست‌ها وجود ندارد و آنها در شرایط اضطراری، منفعت شخصی را به مصالح جمعی ترجیح می‌دهند.

۹- همچنین در طول این جنگ روشن شد که صهیونیست‌ها قدرت مبارزه با تهدیدات داخلی را هم ندارند؛ تا جایی که اکنون جناح چپ و راست رژیم صهیونیستی به جان یکدیگر افتاده و خطر جنگ داخلی در میان جنگ فرسایشی غزه به شدت این رژیم را تهدید می‌کند.

۱۰- نتایج نظرسنجی‌ها انجام می‌دهد که در سایه نبود نشانه‌ای از پیروزی در جنگ و چشم انداز تاریک برای تحقق اهداف رژیم اشغالگر، صهیونیست‌ها در وضعیت بی‌سابقه‌ای از ناامیدی هستند.

۱۱- جامعه صهیونیستی بعد از مشاهده تنزل جایگاه جهانی رژیم صهیونیستی و افشای چهره سیاه آن در محافل بین‌المللی، دچار سرخوردگی شده است.

۱۲- گزارش‌های منابع عبری نشان می‌دهد که میانگین فقر در میان صهیونیست‌ها در نیمه سال ۲۰۲۴ به حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که بیش از یک چهارم شهرک نشینان صهیونیست زیر خط فقر زندگی می‌کنند که همین مسئله بار فشار روانی بر آنها را بیشتر می‌کند.

- در سطح سیاسی

۱- همانطور که گفته شد، اغلب جامعه صهیونیستی اعتماد خود را به کابینه از دست داده‌اند و بازیابی این اعتماد به زمان طولانی نیاز دارد. شهرک نشینان همچنین اعتمادی به کابینه برای احیای اقتصاد رژیم صهیونیستی ندارند.

۲- طی ماه‌های گذشته درخواست‌های صهیونیست‌ها برای برگزاری انتخابات زودهنگام جهت تغییر کامل کابینه بسیار افزایش یافته است.

۳- شکاف و اختلافات سیاسی میان سران صهیونیست در سایه اتهام‌زنی‌های متقابل آنها و تلاش برای انداختن مسئولیت شکست در ۷ اکتبر به گردن یکدیگر، به اوج خود رسیده است.

۴- بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی زندگی سیاسی خود را در خط پایانی می‌بیند و می‌داند که بعد از جنگ شانسی برای ماندن در قدرت ندارد.

۵- جنگ غزه تأثیر منفی بسیار زیادی بر قراردادهای عادی‌سازی رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی داشت. عملیات طوفان الاقصی در آستانه امضای قرارداد سازش عربستان سعودی با رژیم اشغالگر اتفاق افتاد که موجب شد عربستان در بازه زمانی کنونی، از امضای چنین قراردادی عقب نشینی کند. همچنین کشورهای سازشکار نیز در سایه جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، به شدت تحت فشار ملت‌های خود قرار دارند تا روابط با این رژیم را قطع کنند.

۶- در شرایطی که صهیونیست‌ها در تلاش برای حذف و محو مسئله فلسطین بودند، طوفان الاقصی بار دیگر آرمان فلسطین را در معرض توجهات بین‌المللی قرار داده و آن را تبدیل به یکی از اولویت‌های اصلی جامعه جهانی کرد.

ادامه دارد...

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ