۷۵ درصد سلامت افراد در گرو سلامت روانی، اجتماعی و معنوی است

اقتصاد ایران: رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: ۷۵ درصد سلامت ما مدیون سلامت روانی، اجتماعی و معنوی است و از رئیس جمهور درخواست کردیم به سلامت روان شهروندان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در برنامه‌ای به مناسبت هفته سلامت روان با عنوان فروپاشی طلاق که توسط اداره کل سلامت شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه ۱۸ تا ۲۵ مهرماه به سلامت روان اختصاص دارد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سال ۹۱ در یک سخنرانی به مسائل سلامت روان که موضوعاتی مانند جمله طلاق، اعتیاد، احترام به قانون، وجدان کاری، مصرف گرایی، حق همسر و فرزندان، حفظ کرامت زن در جامعه و حفظ حقوق معنوی و اجتماعی او، حق زاد و ولد بر آن اثر گذار است اشاره کردند و رسانه‌ها و دانشگاهیان و مسئولان را موظف دانستند که به این موارد ورود کامل داشته باشند.

به گفته آشتیانی اسناد بالادستی در حوزه روان وجود دارد. موضوعات روان شناختی، افزایش سالمندان، وقوع سوانح و حوادث و ایجاد معلولیت و سلامت روانی و آسیب‌های اجتماعی از جمله مواردی است که به آنها اشاره شده است. ۷۵ درصد سلامت ما مدیون سلامت روانی، اجتماعی و معنوی است. نقش سلامت جسمانی تنها ۲۵ درصد است. متأسفانه بسیار کم در این حوزه کار شده است. در نشستی که با رئیس جمهور داشتم گفتم غفلت جدی در سال‌های گذشته به موضوع سلامت روان شده است و از ایشان خواستم در این دوره به حوزه روان بیشتر پرداخته شود.

وی با اشاره به افزایش آمار طلاق توضیح داد: این موضوع تنها مربوط به کشور ما نیست اما افزایش آن در کشور جای تأمل دارد. آمارها نشان می‌دهد، در سال ۷۹ به ازای هر ۱۲ ازدواج یک طلاق داشتیم در ۸۹ به ازای هر ۶ و نیم ازدواج، یک طلاق و در ۹۹ به ازای هر ۳ ازدواج یک طلاق داریم پس باید توجه جدی به این حوزه شود. پیشینه‌های پژوهشی و تحقیقات ده ساله نشان می‌دهد بیشترین عوامل طلاق شامل بیکاری، سوءتفاهم، مشکلات اخلاقی، ناباروری، اعتیاد و مشکلات مالی است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مطرح کرد: باید بپذیریم در مرحله گذار فرهنگی از سنت به مدرنیته و از مدرنیته به پست مدرن هستیم. اصلاح برخی قوانین در این رابطه نیز از جمله ملزومات در این حوزه است. تاکید بر آمادگی پیش از ازدواج و مشاوره‌های پیش از ازدواج باید قانونی شود و پروتکلی تعیین شود که حتماً قبل از ازدواج این مشاوره‌ها وجود داشته باشد. فرهنگ سازی دینی برای پیشگیری از طلاق لازم است. نقش نهادهای آموزشی و رسانه‌ها حمایت‌های بیمه‌ای در خصوص بیکاری و آموزش‌های ویژه به متخصصان برای مداخله صحیح از جمله مواردی هستند که می‌توانند در کاهش آمار طلاق نقش مثبت داشته باشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ