برگزاری همایش قرآنیِ رسالات الله در مالزی و اندونزی

اقتصاد ایران: رئیس مرکز قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از برگزاری دومین همایش بین المللی رسالات الله در دو کشور مالزی و اندونزی خبر داد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام حسینی نیشابوری رئیس مرکز قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نشست خبری دومین همایش بین المللی رسالات الله گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی خود را از گذشته اعلام کرده و تاکنون توانسته مجموعه‌های قرآنی کشور را در هشت گروه منسجم و تحت ضابطه خاص بین المللی دربیاورد.

وی با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان و دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه و فلسطین گفت: این نامه و کلیدواژه "با قرآن آشنا شوید" که از سوی مقام معظم رهبری به کار برده شده وظیفه ما را در حوزه دیپلماسی قرآنی سنگین می‌کند و لازم است با دقت نظر بیشتری این بخش از فرمایشات ایشان را مورد توجه قرار دهیم و برای اینکه جوانان غربی با قرآن آشنا شوند، از ابزارهای ویژه و منحصر به فرد استفاده کنیم.

حسینی نیشابوری ادامه داد: ما مبتنی بر کلیدواژه «با قرآن آشنا شوید» باید بدانیم جوانان غرب با چه تمهیداتی از سوی ما می‌توانند با قرآن آشنا شوند. در این راستا ظرفیت‌های علمی، هنری و  ادبی را در قرارگاه تبیین و ترویج قرآنی در اختیار داریم.

وی درباره دستاوردهای همایش اول در تهران گفت: این همایش با سایر همایش‌ها تفاوت داشت و کمیسیون محور بود. بستر همایش رسالات الله موجب شد تا ظرفیت‌های قرآنی سایر کشورها به‌صورت خودجوش با یکدیگر آشنا شوند و از این طریق به مذاکره بپردازند. به همین دلیل، تعداد تفاهم‌نامه‌ها بیشتر از آنچه تصور می‌کردیم، افزایش یافت. گام بعدی تبدیل این تفاهم‌نامه‌ها به برنامه‌های عملیاتی بود. همچنین تأکید بر استمرار این اقدام مطرح شد و از چهار کشور درخواست دادند که همایش قرآنی سال آینده به میزبانی آن‌ها برگزار شود. در میان پیشنهادات، پاسخ مثبت به کشور مالزی و اندونزی داده شد. بنابراین، در پایان مهرماه، گام بعدی این طرح قرآنی مهم در این دو کشور برگزار خواهد شد. نشست مالزی در 26 مهرماه در کوالالامپور و نشست اندونزی در 3 آبان در جاکارتا اتفاق می‌افتد.

حسینی نیشابوری با اشاره به ابتکارات همایش امسال گفت: اول اینکه دنبال کادرسازی قرآنی هستیم. ما بایستی در تربیت و تولید نیروی انسانیِ قرآنیِ جامع و متخصص گام‌های بلندتری برداریم. بایستی پایگاه‌هایی به صورت سخت افزاری و نرم افزاری به شکل نخبگانی داشته باشیم، لذا دارالقرآن‌ها در کشورهای مختلف در فازی از طرح رسالت الله در حال تأسیس هستند. یکسری از مراکز دار القرآن هم فعال‌تر می‌شوند.

وظیفه داریم اندیشه‌های قرآنیِ امامین انقلاب را ترویج کنیم

وی افزود: دومین ابتکار این همایش استفاده از اندیشه‌های قرآنی اندیشمندان معاصری است که تولید نظریه و ایده داشته‌اند و مقالات خوبی هم در ساحت‌های علمی منتشر کرده‌اند. ما وظیفه ترویج این اندیشه‌ها را بر عهده داریم. در بین اندیشمندان، گفتمان امامین انقلاب در زمینه قرآن بسیار درخشان است. جهان اسلام باید بدانند جدای از ساحت‌های مدیریتی که این دو رهبر دینی دارند، واجد شخصیت‌های قرآنی هم هستند. ما وظیفه داریم اندیشه‌های قرآنی این دو بزرگوار را بین المللی کنیم. این امر به طور قطع مورد استقبال مسلمانان قرار خواهد گرفت. افتخار می کنیم امروز در دنیای اسلام و خارج از دنیای اسلام اخبار نماز جمعۀ رهبر معظم انقلاب مخابره می‌شود. ایشان با الهام از اندیشه‌های قرآنی به عنوان رهبری عالم‌بین و هستی‌اندیش ورود می‌کنند و ورق را باز می‌گردانند و جنگ روانی آنان را خنثی می‌کنند. چرا نباید برادران مسلمان ما مطلع نشوند از اینکه رهبر انقلاب اهتمامشان به قرآن و تلاوت و تفسیر زیاد است. چرا اندیشه‌های علامه طباطبایی و علامه جوادی آملی و شهید مطهری را تبیین نکنیم؟ البته تمام این موارد طی این همایش تبدیل به مقاله شده است و در کمیسیون‌ها ارائه می‌شود.

اولویت ما استفاده از ابزارهای هوشمند است

رئیس مرکز قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر استفاده از ابزارهای هوشمند در مسیر تبلیغ قرآن گفت: ما به سمت استفادۀ از ابزار نوین خصوصاً بستر فضای مجازی و هوش مصنوعی حرکت می‌کنیم. امروز سازمان از تولید محتوایی که بُعد بین المللی دارد و می تواند کمک کند به آشناتر شدن مردم نسبت به قرآن در اقصی نقاط عالم استقبال می‌کند. این آثار باید امتداد بین المللی داشته باشد. سیاست ما گسترش دیپلماسی قرآنی است. از محصولات هنری و تصویری و پادکست‌ها حمایت می‌کنیم.

تشکیل پارلمان قرآنی جهان اسلام

حسینی نیشابوری درباره تشکیل پارلمان قرآنی جهان اسلام گفت: در بیستمین اجلاس مسلمین جهان، که در کشور روسیه و به میزبانی اداره مسلمین مسکو برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان ریاست سازمان حاضر بود. هیئت‌های بلندمرتبه‌ای از 48 کشور در این اجلاس شرکت کردند و رهبران دینی و شخصیت‌های مختلف در آن حضور داشتند. دکتر ایمانی پور پیشنهاد مهمی را مطرح کردند مبنی بر تشکیل پارلمان قرآنی جهان اسلام به‌منظور تحقق صلح و عدالت جهانی. پس از این پیشنهاد، مذاکراتی با شورای عالی انجام شد و پیش‌نویس طرح پارلمان قرآنی در حال تدوین است. مسلمانان از کشورهای مختلف، به‌ویژه از ایران، با خوشحالی به این پیشنهاد واکنش نشان دادند و ابراز امیدواری کردند که اجماع‌سازی حول محور قرآن تحقق یابد. پس از تصویب این طرح، اعضای پارلمان و دبیرخانه آن شکل خواهند گرفت. تصمیماتی که بر اساس قرآن اتخاذ می‌شود، می‌تواند در ایجاد جریان‌سازی و وحدت آفرینی میان مسلمانان مؤثر باشد.

 

انتهای‌پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ