طلای آب شده و طلای بورسی چه تفاوت‌هایی دارند؟

اقتصاد ایران: طلای آب شده یا طلای بورسی؟ کدام گزینه برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ راحت‌ترین روش خرید طلا کدام است؟ در این مطلب به جواب همه این سوالات می‌رسید.

اخبار شرکت ها  - دو راه سرمایه‌گذاری آسان در طلا، خرید طلای آب شده و خرید طلای بورسی (اعم از سکه بورسی و صندوق طلا) است. مقایسه و آشنایی با تفاوت‌های هر یک به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید گزینه مناسب را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. دقت کنید که برای سرمایه‌گذاری در طلا باید به سراغ گزینه‌هایی بروید که کمترین هزینه‌های جانبی را دارد و بیشترین بازدهی را ایجاد می‌کند؛ و از طرف دیگر هم نقدشوندگی آن مناسب است و هر زمان که اراده کنید بتوانید آن را بفروشید. حالا وقت آن است که نگاهی به دو روش سرمایه‌گذاری در طلا داشته باشیم.

طلای آب شده؛ یک سرمایه‌گذاری امن و فیزیکی

با خرید طلای آب شده در واقع شما طلا را به صورت شمش و فیزیکی دریافت می‌کنید و می‌توانید در جای مطمئن نگهداری کنید یا با خودتان حمل کنید و هر جا که خواستید به فروش برسانید. این یک روش امن و مطمئن برای خرید طلا است که تا حدود زیادی از امن بودن سرمایه‌گذاری و نقدشوندگی آن اطمینان دارید.

مزایای خرید طلای آب شده

خرید طلای آب شده مزیت‌هایی دارد که باعث می‌شود به عنوان بهترین روش سرمایه‌گذاری در طلا هم شناخته شود. برای بررسی این مزایا باید دقت کنید که برای هر فرد، متناسب با هدفی که از خرید طلا و سرمایه‌گذاری دارد، یک روش می‌تواند بهتر یا بدتر باشد؛ طلای آب شده هم در حالت کلی مزایای زیر را دارد، مگر اینکه شما اهداف دیگری داشته باشید. پس از بررسی مزایا، به مواردی که می‌تواند با اهداف دیگر سازگار نباشد هم می‌پردازیم.

نقدشوندگی: طلای آب شده را در هر زمان که خریداری باشد می‌توانید به فروش برسانید. فرقی نمی‌کند که روز تعطیل است یا پنج‌شنبه؛ کافی است خریدار آب‌شده در بازار طلا داشته باشید و همین کافیست تا بتوانید طلای خود را بفروشید.

مالکیت فیزیکی: با خرید طلای آب شده شما مالکیت فیزیکی طلا را هم خواهید داشت و این دسترسی فیزیکی خود مزایای بیشتری نصیب شما می‌کند. شما می‌توانید این طلا را در هر نقطه بفروشید و نقد کنید. همچنین مالکیت فیزیکی احساس اطمینان بیشتری به شما می‌دهد.

هزینه‌های جانبی اندک: خرید طلای آب شده هزینه‌های جانبی کمی دارد. شما مالیات نمی‌پردازید، اجرت ساخت هم نمی‌دهید. تنها هزینه خرید طلای آب شده، سود فروشنده است که آن هم در میزان معقول و منطقی و بین یک تا دو درصد است.

معایب طلای آب شده

خرید طلای آب شده می‌تواند برای برخی از افراد با هدف‌هایی غیر از سرمایه‌گذاری مناسب نباشد. البته این معایب بستگی به شرایط فرد هم دارد اما در کل باید آن‌ها را هم در نظر بگیرید.

هزینه نگهداری: اگر میزان طلای مورد نگهداری شما زیاد باشد یا اینکه جای مطمئنی برای نگهداری طلا نداشته باشید، مجبور هستید که برای نگهداری طلا هزینه کنید و از صندوق امانات بانکی استفاده نمایید. در نتیجه ممکن است برای برخی از افراد با شرایط به‌خصوص، خرید طلای آب شده هزینه نگهداری داشته باشد.

نوسان‌گیری ممنوع: با طلای آب شده نمی‌توانید از قیمت طلا نوسان کوتاه‌مدت بگیرید. خرید طلای آب شده به دید بلندمدت مناسب است اما برای خریدوفروش سریع و نوسان‌گیری، راه مناسبی نیست.

طلای بورسی؛ یک سرمایه‌گذاری آنلاین

خرید طلای بورسی یکی دیگر از راه‌هایی است که برای سرمایه‌گذاری در طلا دارید.

ابتدا بگذارید منظور از طلای بورسی را شفاف کنیم: شما از دو راه می‌توانید در طلای بورسی سرمایه‌گذاری کنید. اولی خرید گواهی سپرده سکه طلا است که با استفاده از آن ضمن بهره‌مندی از نوسانات قیمت سکه، اگر ۱۰۰ واحد گواهی سپرده خریده باشید، در موعد سررسید می‌توانید سکه خود را به‌صورت فیزیکی دریافت کنید. دومین روش خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا است که انواع مختلفی دارد. این صندوق‌ها با خرید شمش طلا، سکه طلا، گواهی سپرده طلا و آتی طلا سعی می‌کنند از نوسانات قیمت طلا سود کسب کنند.

مزایای خرید طلای بورسی

خرید طلای بورسی هم مزایای خاص خود را دارد. البته که در این مورد هم شرایط و اهداف هر فرد می‌تواند این موارد را بیشتر یا کمتر کند اما در کل می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید.

خرید آسان و لحظه‌ای: در روزهای معاملاتی بورس می‌توانید به صورت آنلاین و بدون هیچ دردسری طلای بورسی بخرید.

قابلیت خرید با مبالغ کم: شما با ۵۰۰ هزار تومان هم می‌توانید در طلای بورسی سرمایه‌گذاری کنید!

دست باز در انتخاب روش خرید طلا: صندوق‌های طلا تنوع بالایی دارند و پورتفوی هر یک متفاوت از دیگری است. برای همین دست شما باز است که چه نوع طلایی را ترجیح دهید؛ سکه، شمش یا گواهی سپرده؟

مناسب برای نوسان‌گیری: اگر از تغییرات کوتاه‌مدت طلا می‌خواهید سود کنید، خرید صندوق طلا راهکار بهتری است.

معایب طلای بورسی چیست؟

طلای بورسی را باید از دید دیگری هم نگاه کنید. معایب طلای بورسی بیشتر به شرایط خریدوفروش آن برمی‌گردد.

محدودیت زمانی در خریدوفروش: از نظر زمانی شما فقط در روزها و ساعت‌های معاملاتی می‌توانید به خریدوفروش طلای بورسی خود اقدام کنید. به عبارتی در روزهای تعطیل، پنج‌شنبه‌ها و حتی عصرها و شب‌ها دیگر امکان فروش یا خرید طلای بورسی وجود ندارد.

نبود مالکیت فیزیکی: با خرید طلای بورسی شما مالکیت فیزیکی ندارید. البته در حالتی که ۱۰۰ عدد گواهی سپرده سکه طلا خریده باشید، مالکیت فیزیکی دارید و در موعد سررسید می‌توانید سکه طلای خود را تحویل بگیرید. اما در حین خرید طلای بورسی مالکیت فیزیکی ندارید.

چه راهی بهترین گزینه است؟

حالا باید پرسید که خرید طلای آب شده بهتر است یا طلای بورسی؟ باید بدانید که انتخاب بهترین راه بیشتر بستگی به هدف شما از سرمایه‌گذاری دارد. همچنین افق سرمایه‌گذاری شما (کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا بلندمدت) هم تعیین‌کننده است. در نظر بگیرید که خریدوفروش طلای آب شده محدودیت زمانی کمتری دارد و خرید طلای بورسی آنلاین و بی‌دردسر است.

با خودتان فکر کنید اگر راهی بود که می‌توانستید مزایای طلای آب شده را با مزایای طلای بورسی جمع کنید، چه می‌شد؟ یعنی اگر راهی بود که می‌توانستید در هر لحظه طلای آب شده بخرید و بفروشید و از طرف دیگر، بتوانید طلای آب شده را آنلاین و با چند کلیک بخرید و هر وقت خواستید هم فیزیکی دریافت کنید.

خرید طلای آب شده از بازار طلا

این بار وقتی صحبت از بازار طلا می‌شود، بهتر است به جای یک بازار فیزیکی، یک وبسایت را تصور کنید! بازار طلا پلتفرمی است که با استفاده از آن می‌توانید به‌صورت آنلاین و بی‌دردسر طلای آب شده بخرید و بفروشید. دریافت طلا به صورت فیزیکی هم امکان‌پذیر است. بازار طلا به ازای هر سفارش شما طلای فیزیکی تهیه و نگهداری می‌کند. با این روش دیگر دردسر نگهداری طلای آب شده را هم ندارید. چراکه سایت طلا و جواهر بازار طلا بابت نگهداری طلای شما هزینه‌ای دریافت نمی‌کند.

جمع‌بندی

خرید طلا برای سرمایه‌گذاری روشی است که با آن می‌توانید ارزش سرمایه خود را نسبت به تورم حفظ کنید. بااین‌حال خرید طلا روش‌های مختلفی دارد. در این مطلب دو روش طلای بورسی و طلای آب شده را بررسی کردیم و در نهایت دیدید که روشی برای خرید طلای آب شده وجود دارد که می‌تواند مزایای خرید طلای بورسی را هم داشته باشد و معایب خرید طلای آب شده از جمله نگرانی از بابت نگهداری طلای فیزیکی را حذف کند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ