تصویب نام‌گذاری معبری به نام شهید حاج‌رحیمی در پایتخت

اقتصاد ایران: اعضای شورای شهر تهران، یک فوریت طرح نام‌گذاری معبری به نام شهید محمدهادی حاج‌رحیمی؛ یکی از شهدای کنسولگری ایران در دمشق سوریه، را به تصویب رساندند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در جریان دویست و هفتادمین جلسه شورای شهر تهران، تقدیر از چهار نفر از تهران‌پژوهان به مناسبت هفته فرهنگی تهران در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت.

سید احمد علوی؛ رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران، در حین تقدیر از تهران‌پژوهان تصریح کرد: تهران‌پژوهان سال‌ها عمر خود را به فعالیت در ارتباط با شهر تهران اختصاص داده‌اند و امروز تصمیم گرفتیم به‌مناسبت هفته تهران که به تازگی پشت سر گذاشته‌ایم، از چهار نفر از تهران‌پژوهان قدردانی کنیم. امروز در خدمت آقایان داریوش شهبازی، کامران صفامنش و نصرالله حدادیهستیم. همچنین قرار بود خانم منصوره اتحادیه نیز در جلسه امروز حضور داشته باشد که به دلیل بیماری و عمل جراحی نتوانست در صحن شورا حاضر شود.

به گزارش تسنیم، در ادامه جلسه، از تهران‌پژوهان توسط مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، قدردانی شد.

 

نصرالله حدادی متولد سوم بهمن سال 1333 در تهران، تهرانشناس، ناشر، نویسنده و روزنامه‌نگار سالیان سال از عمر خود را به عنوان مدیر بخش تولید و فروش سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپری کرده و بیش از 400 مقاله در مورد فرهنگ مردم ایران منتشر کرده است. برنامه «با من به تهران بیایید» و با اجرای ایشان برای شبکه 5 سیما در سال 1391 پخش می شده است.

ایشان به عنوان کارشناس و پژوهشگر با تورهای تهرانگری و مراجع شهرداری و میراث تهران همکاری دارد.

کامران صفامنش  (تهران 1325ش-ه) معمار، پژوهشگر تاریخ معماری و شهرسازی، و شهرساز ایرانی. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، در سال 1343 وارد دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و در سال 1351 با درجه‌ی ممتاز و با تقدیرنامه‌ی کتبی موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس شد. سال بعد به آمریکا رفت و در رشته‌های کاربرد کامپیوتر در معماری (از دانشگاه_کالیفرنیا) و مهندسی طراحی و معماری شهری (از دانشگاه برکلی) مدرک فوق لیسانس گرفت. طی سال 1977 (1356ش) در دو دانشگاه مذکور تدریس کرد و همزمان با شروع انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و بعدتر در تهران اقدام به تاسیس شرکت مهندسین مشاور صفامنش و همکاران کرد.

صفامنش مدت‌ها به عنوان هیات علمی و استاد مدعو با دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت، آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و آکسفورد انگلستان همکاری داشته است. او سخنرانی‌های متعددی در دانشگاه‌های معتبر داخل و خارج از کشور انجام داده و بیشتر از 40 مقاله‌ی علمی در موضوعات معماری، مرمت و طراحی شهری تالیف کرده است.

از مهم‌ترین فعالیت‌های اجرایی او می‌توان به این موارد اشاره کرد: مجموعه‌ی فیلمخانه‌ی ملی ایران در تهران (طراحی: 1371)؛ طرح کتابخانه‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران (1374)؛ خانه‌ی مولانا در تهران (1380)؛ برنامه‌ریزی و معماری برج کنترل ترافیک دریایی منطقه‌ی پارس جنوبی (1379)؛ دپارتمان زبان فارسی دانشگاه داکا در بنگلادش (1379/ 2000م)؛ مرکز اطلاعات شهر گرگان (1376)؛ طرح بازسازی و طراحی داخلی موزه و نمایشگاه نقشه در تهران (1376)، احیاء- بهسازی و تجهیز گورستان‌های تاریخی شهر_ری (شامل امام‌زاده عبدالله، بی‌بی زبیده و ابن بابویه) و همکاری در طراحی غرفه‌ی ایران در نمایشگاه جهانی (اکسپو) 2015 میلان. او همچنین برنده‌ی اول مسابقه‌ی طراحی خانه‌ی مولانا بوده است.

تاریخ و تئوری روند شکل‌گیری شهرها  و همچنین تجربه در شکل‌های جدید طراحی و تکنولوژی، از زمینه‌های اصلی فعالیت صفامنش است.

از دیگر افتخارات صفامنش به دریافت تقدیرنامه براى طرح‌های مختلف معمارى و شهرسازى ازجمله طرح بهسازى و تجهیز ناحیه‌ی باغ ملى به‌عنوان بخشى از مرکز فرهنگى شهر تهران، طرح بهسازى و بازسازى خیابان ناصرخسرو و بازسازى ساختمان120 ساله دربند باید اشاره کرد.

داریوش شهبازی تاریخ‌پژوه ایرانی است. وی از دهه شصت پس از تألیف «زندگی‌نامه میرزا تقی‌خان امیر کبیر» و «تاریخ سکه» با گردآوری بیش از یک میلیون فیش در پی تألیف و تدوین مجموعه‌ای بیست جلدی با نام «تهران نامه» است. مجموعه‌های «برگ‌هایی از تاریخ تهران» و «پرسه در دارالخلافه» از آثار وی چاپ و نشر یافته‌است. کتاب دوجلدی «روایاتی از تهران قدیم» از وی در دست چاپ است. تا کنون حدود دویست مقاله در نشریات گوناگون از او نشر یافته‌ است.

داریوش شهبازی، زاده مهرماه 1332 در زرگنده تهران و پرورش‌یافته خانواده‌ای فرهنگ‌دوست و دانش‌پرور است که اصالتی فراهانی (و تفرشی) دارد. او دانش‌آموخته؛ لیسانس علوم؛ فوق لیسانس علوم تربیتی؛ فوق لیسانس مهندسی گرایش مدیریت ساخت است. او پژوهش و مطالعات خود را در حوزه تاریخ ایران و تهران‌شناسی به ویژه عصر قاجاریان و تاریخ تهران از دهه 1360 آغاز کرده و تا کنون به آن اشتغال دارد.

کتاب‌ها
• «تاریخ سکه دوره قاجاریه»، (1380)؛ بوره‌که‌ای.
• «برگ‌هایی از تاریخ تهران»، 4 جلدی. (1386)؛ بوره‌که‌یی.
• «تهران‌نامه»، (1394)؛ آرش. (1397)؛ ماهریس.
• «پرسه در دارالخلافه»، 4 جلدی. (1394)؛ کتاب سرا»
• «روایاتی از تهران قدیم»، 2 جلد، (1397)؛ سایبان هنر.
• «تاریخ قشون قاجاریه»، (1397)؛ ماهریس.
• «از الهیه تا دروازه غار»، (1397)؛ ماهریس.
• «چرا قاجاریه فروپاشید»، (1397)؛ ماهریس.
• «تهران‌نامه» جلد دوم، (1397)؛ ماهریس.
• «پاتوق‌های تهران»، (1398)؛ سایه‌بان هنر.
• «کمیته مجازات ترورهای تاریخی تهران قجری»، س(1398)؛ سایه‌بان هنر.
• «سیاحانی که به ایران آمده‌اند»، 2 جلد، (1399)؛ ماهریس.

تهران‌نامه مجموعه‌ای است در حوزه تهران‌شناسی که ناظر بر تمامی جنبه‌های تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و غیره تهران است. این تألیف به ثبت و ضبط وقایع تاریخی و هر آن‌چه که به فرهنگ مردم این شهر تعلق دارد و در معرض فراموشی و نسیان است، می‌پردازد. در حقیقت این مجموعه موزه‌ای از گذشته تهران و تهرانیان (بلکه ایرانیان) است. اثری که می‌تواند هر پژوهشگر این حوزه را یاری رساند.

منصوره اتحادیه (زاده 1312) تاریخ‌نگار، نویسنده، ناشر و استاد دانشگاه ایرانی است.

او در سال 1312 در تهران زاده شد. پدرش علی اتحادیه فرزند رحیم اتحادیه و مادرش هما فرمانفرمائیان دختر عباس فرمانفرمائیان و نوه عبدالحسین فرمانفرما است.[2][3] در سال 1358 از دانشگاه ادینبورگ بریتانیا در رشته تاریخ دکتری گرفت. سپس در سال 1362 مدیر نشر تاریخ شد. او همچنین در دانشگاه تهران تاریخ تدریس می‌کند و کتاب‌ها و مقاله‌های بسیاری در زمینه تاریخ چاپ کرده‌ است.

منصوره اتحادیه با دکتر صادق نظام‌مافی ازدواج کرده‌است و 4 فرزند دارد.

کتاب سایه‌سار مهربانی، ستایش میلاد و کارنامه منصوره اتحادیه نظام مافی از مصطفی زمانی‌نیا دربارهٔ او منتشر شده‌ است.

کتاب‌شناسی

برخی از مقالات و کتاب‌های منصوره اتحادیه عبارتند از:
1355 - (تدوین) گوشه‌هایی از روابط خارجی ایران (1280–1200) هجری قمری
1360 - (تدوین) تاریخ غفاری (همکاری با سیروس سعدوندیان)
1361 - (تدوین) خاطرات و اسناد حسینقلی خان نظام‌السلطنه مآفی
1367 - (تدوین) گزیده‌ای از مجموعه اسناد عبدالحسین میرزا فرمانفرما (همکاری با سیروس سعدوندیان)
1362 - (تدوین) نامه‌های یوسف مغیث‌السلطنه
1363 - (تدوین) سیاق عشیرت در عصر قاجاریه
1364 - (تدوین) مرآت البلدان - اعتماد السلطنه
1371 - (تألیف) پیدایش نشر تاریخ و تحول احزاب سیاسی در مجلس سوم، نشر تاریخ
1383 - (تدوین) سقوط ساسانیان: فاتحان خارجی، مقاومت داخلی و تصویرِ پایانِ جهان. (همکاری با تورج دریایی، فرحناز امیر خانی، روزبه زرین‌کوب)، نشر تاریخ[نیازمند منبع]
اینجا طهران است…: مجموعه مقالاتی دربارهٔ طهران 1344–1269ه‍.ق
(تدوین) خاطرات تاج‌السلطنه (همکاری با سیروس سعدوندیان)
آمار دارالخلافهٔ تهران: اسنادی از تاریخ اجتماعی تهران در عصر قاجار / به کوشش سیروس سعدوندیان، منصوره اتحادیه
1381 - پیدایش و تحول احزاب سیاسی مشروطیت، دوره‌های یکم و دوم مجلس شورای اسلامی
1386 - شیوه تاریخ‌نگاری
سری کتاب‌های از روزگار رفته حکایت… (همکاری با مصطفی زمانی‌نیا، بهمن فرمان، محمدولی فرمانفرماییان)
1394 - نفت چیاسرخ کرمانشاه: منتخبی از اسناد حکومتی عبدالحسین میرزا فرمانفرما 32–1319 ق، به همراه اسماعیل شمس و سعید روحی، تهران: نشر تاریخ ایران.
1397 - حکومت کرمانشاهان، به همراه اعظم غفوری، تهران: نشر تاریخ ایران، 2 مجلد.
رمان تاریخی
• 1375 - زندگی باید کرد
ترجمه
• 1354 - سفرنامه آگوست بن تان[نیازمند منبع]
• ژنرال سمینو در خدمت ایران عصر قاجار و جنگ هرات (1326–66 ق)[نیازمند منبع]
• 1375 - زندگی، زمانه و آثار بیهقی[نیازمند منبع]
برخی از مقاله‌ها
• 1374 زن در جامعه قاجار، نشریه کلک
• 1375 واقعه کشف حجاب، نشریه کلک
• 1375 خاطرات رجال قاجار، مروری بر امور دربار و روابط درباریان، نشریه ایران‌نامه
• 1356 لیست سیاه انگلیس در جنگ جهانی اول، نشریه نگین
• 1355 ماجرای محبوسان آلمانی و اتریشی و در شیراز در جنگ جهانی اول
• 1354 روابط ایران و فرانسه
• 1353 ناصرالدین شاه و امور آذربایجان در 1310–1278 ق. (مجموعه سخنرانی‌های هفتمین کنگره تحقیقات ایرانی)

به گزارش تسنیم، در جلسه امروز، نصرالله حدادی پیشنهاد داد که در پایتخت، معبری به نام عباس شیبانی نام‌گذاری شود. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در پاسخ به این پیشنهاد اعلام کرد که در گذشته، نام‌گذاری معبری به نام عباس شیبانی انجام شده است.

چمران همچنین به تلاش‌های عباس شیبانی در سه دوره شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این ایام، خدمات خوبی توسط مرحوم شیبانی ارائه شده است.

وی همچنین به تلاش‌های احمد مسجدجامعی؛ عضو سابق شورای شهر تهران، اشاره کرد و افزود: آقای مسجدجامعی نیز در راستای نشان دادن هویت تهران، تلاش‌های بسیاری انجام داده و همچنان ادامه می‌دهد.

چمران در ادامه گفت: اخیراً آقای مسجدجامعی مطلبی با عنوان "درب باغ ملی را باز کنید" مطرح کرده است. من نیز به همین دلیل تماسی با مسئولان میراث فرهنگی داشتم و تأکید کردم که این درب حتماً باز شود. آنها اعلام کردند که به دلیل نشست زمین، امکان باز کردن این در وجود ندارد، چرا که ممکن است به سر درب باغ ملی آسیب بزند. ان‌شاءالله امیدواریم هر چه سریع‌تر این کار انجام شود.

به گزارش تسنیم، در جلسه امروز همچنین یک فوریت طرح نام‌گذاری معبری برای شهید محمدهادی حاج رحیمی، یکی از شهدای کنسولگری ایران در دمشق سوریه، مطرح شد که این طرح با اکثریت آرا به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ