مخزن های زیرزمینی، طرح جدید جمع‌آوری زباله از سطح شهرها

اقتصاد ایران: زمزمه طرح مخازن زباله زیرزمینی به‌عنوان راهکار خلاقانه جمع‌آوری زباله و پسماند، برای نخستین بار در سال 1397شنیده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، مخزن‌های زیرزمینی زباله به‌عنوان طرح جدید جمع‌آوری زباله از سطح شهرها در حال رشد و توسعه است. مخازن زیرزمینی زباله، زیر زمین جایگذاری می‌شود و فقط به هنگام تخلیه به سطح خیابان می‌آید.

همین امر سبب شده تا با قابلیت‌های زیست‌محیطی و فرهنگی بسیاری همراه باشد و به کمک مدیریت پسماند شهری بیاید. به تازگی این طرح در شهر میانه در استان آذربایجان شرقی به اجرا درآمده ‌است. عادل مرتضایی، شهردار میانه می‌گوید: «از آنجا که طرح مخازن زیرزمینی زباله در همین روزهای نخست با استقبال شهروندان روبه‌رو شده، یک الگوی موفق است که امیدواریم به‌زودی نه‌تنها در همه خیابان‌های میانه، بلکه در استان آذربایجان شرقی و همینطور کلانشهرها به اجرا درآید.»



چرا زیر زمین؟

4مخزن زیرزمینی زباله چند روزی است در خیابان بانک ملی شهرستان میانه دیده می‌شود و شهروندان برای ریختن زباله خود فقط کافی است پای خود را روی پدال بفشارند تا در مخزن باز شود.شهردار میانه به همشهری می‌گوید: «مخازن زیر زمین مستقر می‌شوند؛ در عمق تقریبا 3متری. روی زمین در ورودی فلزی دارد که با فشار پا روی پدال باز می‌شود و شهروندان می‌توانند زباله‌های خود را داخل مخزن بریزند.

با این روش دیگر زباله‌گردها هم به زباله دسترسی ندارند.» عادل مرتضایی در پاسخ به این پرسش که استقرار مخازن زباله زیر زمین سبب آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود یا خیر، می‌گوید: «خیر. مخازن زیرزمینی کاملا بدون نشتی است و قبل از اینکه داخل چاهک مخزن زیر زمین برود، شلنگ متصل به مخزن مکش در ماشین حمل زباله، شیرابه زباله را تخلیه می‌کند. مخازن در عمق 3متری زمین هستند و آنجا به سفره آب زیرزمینی هیچ ارتباطی ندارد. ضمن اینکه درصورت بارندگی نیز آب به داخل مخزن نفوذ نمی‌کند.»



5محله میانه

شهردار میانه می‌گوید: «اجرای این طرح در خیابان بانک ملی ۶۰۰میلیون تومان هزینه داشت. بعد از خیابان بانک ملی، این طرح با 4مخزن زیرزمینی زباله در محدوده میدان معلم و بعد از آن در 5محور دیگر شهر اجرا می‌شود.» مرتضایی ادامه می‌دهد: « ایجاد نشدن فضای نامطلوب ناشی از ریختن و ماندن زباله‌های مخازن کنار خیابان و نبود تجمع حیوانات موذی نیز از دیگر مزایای این طرح است که رضایت شهروندان را در پی داشته ‌است.‌»‌



مخازن زیرزمینی در شهرهای دیگر

زمزمه طرح مخازن زباله زیرزمینی به‌عنوان راهکار خلاقانه جمع‌آوری زباله و پسماند، برای نخستین بار در سال 1397شنیده شد. به‌گفته محمدرضا محرم‌پور، رئیس هیأت مدیره شرکت طراحی مخازن زباله زیرزمینی در قزوین، این طرح علاوه بر قزوین در ساوه استان مرکزی نیز اجرا شد و عدم‌تامین اعتبار پیشرفت آن را متوقف کرد. در تهران نیز به‌صورت پایلوت در مناطق22 و 2 آغاز شد، اما به‌دلیل نبود تونل تاسیسات شهری و وجود معارضانی ازجمله شرکت‌های آب و فاضلاب، برق و تلفن، بردن مخازن زباله زیر زمین ادامه پیدا نکرد.


مخزن های زیرزمینی، طرح جدید جمع‌آوری زباله از سطح شهرها

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ