قدرت‌های پنهان در میدان نبرد با جالوت زمان

اقتصاد ایران: تاریخ گواه است که ایمان به خدا و اتکای به هدایت الهی، در هر زمان و مکانی می‌تواند محاسبات مادی‌گرایانه دشمن را در هم بشکند و معادلات ظالمانه را تغییر دهد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در طول تاریخ بشریت، دشمنان در نبرد بین جبهه‌ی حق و باطل همواره معادلات خود را بر اساس محاسبات مادی و تجهیزات نظامی بنا کرده‌اند. تجربه تاریخی نشان داده در نبرد بین حق و باطل، تنها تجهیزات نظامی و شمار نیروها تعیین‌کننده نتیجه مبارزه نیستند. دشمنان بدون درک و توجه به قدرت معنوی وارد میدان نبرد شده‌اند، غافل از اینکه نیروی ایمان و معنویت، عامل تعیین‌کننده‌ای است که فراتر از محاسبات مادی عمل می‌کند و این همان اشتباهی است که بارها و بارها تکرار شده است. تاریخ نشان داده است که جبهه‌ی حق، با تکیه بر ایمان، توکل به خدا و روحیه‌ای که از قدرت معنوی و الهی نشأت می‌گیرد، توانسته است معادلات ظاهری دشمنان را در هم بشکند.

در جنگ‌های انبیاء و حتی صدر اسلام، همان‌گونه که در میدان‌های نبرد امروز نیز مشهود است، مقاومت و پایداری با پشتوانه‌های معنوی به پیروزی‌هایی منجر شده که فراتر از تصور دشمنان مادی‌گرا بوده است. تاریخ نمونه‌های فراوانی از این رویارویی‌ها را ثبت کرده و قرآن کریم نیز آنها را گزارش داده است. یکی از برجسته‌ترین این نمونه‌ها، ماجرای حضرت موسی علیه‌السلام است؛ هنگامی که این پیامبر الهی قوم خود را از مصر خارج کرد، لشکر فرعون و هامان تا لب دریا آنان را تعقیب کردند، تا جایی که راهی جز معجزه الهی برای نجات باقی نمانده بود. در این لحظه، همراهان موسی علیه‌السلام گفتند: حتماً ما به چنگ آنان خواهیم افتاد، اما موسی گفت: اینچنین نیست، بی‌تردید پروردگارم با من است و به زودی مرا هدایت خواهد کرد «قَالَ كَلَّا ۖ إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ» (61  و 62 اسراء) در این زمان بود که خداوند دریا را برای آنان شکافت و پس از نجات سپاهیان موسی علیه‌السلام، فرعونیان را در دریا غرق کرد.

نمونه دیگر آن در جنگ بین طالوت و جالوت بود. قرآن گزارش می‌دهد «زمانی که او و کسانی که با او ایمان آورده بودند از نهر گذشتند، [گروهی از آنان] گفتند: ما امروز قدرت مقابله با جالوت و سپاهیانش زرا نداریم، اما کسانی که یقین داشتند که دیدارکننده خدایند، گفتند: «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ» چه بسا گروه اندکی که به توفیق خدا بر گروه بسیاری پیروز شدند و خدا صابران است. اینچنین خداوند داوود نبی را که آن زمان جوانی مؤمن بود با لشکر طالوت همراه کرد و به او توانایی بخشید تا جالوت را به قتل رسانده و به این ترتیب موجبات شکست لشکریان پرشمار و سرسخت او را فراهم کرد.

این نوع از مقاومت و پایداری با پشتوانه‌های معنوی در صدر اسلام به وفور دیده شد و خداوند نیز بارها در قرآن از آنان سخن گفت. از جمله این مسائل، نصرت‌های پی در پی خداوند در قالب ایجاد رعب در دل دشمنان و ارسال امدادهای غیبی بود. از جمله‌ی این موارد در آیه25 سوره توبه است که خداوند خطاب به لشکر اسلام می‌فرماید تعداد بالای لشکریان شما را به عُجب کشاند، اما باز هم به خطر افتادید و بعد از دست دشمن گریختید؛ در این زمان من شما را یاری کردم: «لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِی مَوَاطِنَ كَثِیرَةٍ ۙ وَیَوْمَ حُنَیْنٍ ۙ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَیْئًا وَضَاقَتْ عَلَیْكُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّیْتُمْ مُدْبِرِینَ»؛ یا درباره امدادهای غیبی در آیه‌ی بعد یعنی 26 سوره توبه می‌خوانیم «... ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَأَنْزَلَ جُنُودًا لَمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ الَّذِینَ کَفَرُوا ۚ وَذَٰلِکَ جَزَاءُ الْکَافِرِینَ؛ آن‌گاه خدا (عنصر) سکینه خود را (یعنی شکوه و سطوت و جلال ربّانی را) بر رسول خود و بر مؤمنان نازل فرمود و لشکرهایی (از فرشتگان) که شما نمی‌دیدید (به امداد شما) فرستاد و کافران را (پس از آنکه غالب و قاهر بودند) به عذاب و ذلّت افکند، و این است کیفر کافران.»

در عصر حاضر، دشمنان دین و بشریت و در رأس آنان اسرائیل غاصب و آمریکا جنایتکار، بدون درک معنای واقعی از قدرت ایمان و امدادهای غیبی خداوند، با ابزارهای پیشرفته و نقشه‌های پیچیده وارد میدان شده‌اند، اما هر بار در برابر قدرتی که از منبعی فراطبیعی و الهی سرچشمه می‌گیرد، ناکام مانده‌اند. این دشمنان، با وجود شکست‌های مکرر، از تجربه‌های تاریخی درس نمی‌گیرند و همچنان به راه خطای خود ادامه می‌دهند، غافل از اینکه قدرت معنوی و ایمان به خدا، عامل اصلی پیروزی در نبردهای حق علیه باطل است. تاریخ گواه است که ایمان به خدا و اتکای به هدایت الهی، در هر زمان و مکانی می‌تواند محاسبات مادی‌گرایانه را در هم بشکند و معادلات ظالمانه را تغییر دهد و به نابودی آنان منجر شود.

انتهای‌پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ