برداشت ۹۰ درصد از خرمای استان بوشهر/ تولید افزایش یافت

اقتصاد ایران: بوشهر- تاکنون حدود ۹۰ درصد از محصولات نخلستان‌های استان بوشهر برداشت شده است که بیانگر افزایش میزان برداشت نسبت به سال‌های قبل است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر یکی از قطب‌های توش

لید خرمای کشور است که با تولید سالانه بیش از ۱۷۰ هزار تن محصول از نخلستان‌ها، یکی از استان‌های برتر در تولید خرما محسوب می‌شود و سهم حدود ۱۴ درصدی در کل خرمای تولیدی کشور دارد.

دشتستان، تنگستان، جم و دشتی از مهمترین مناطق تولید خرمای استان بوشهر هستند که دشتستان با ۷۰ درصد بیشترین سهم را در تولید خرمای استان دارد و بخش زیادی از باغات این شهرستان به کشت خرما اختصاص یافته است.

کبکاب یکی از مهمترین واریته های خرمای استان بوشهر است که بیشترین تولید را نیز به خود اختصاص داده است و البته زاهدی، برحی، حاج‌باقری، بریمی، خاصویی، ریزه، خنیزی و.. از دیگر انواع خرمای استان بوشهر هستند.

برداشت محصول نخل هر ساله از مردادماه به صورت خارک و بعدها به صورت رطب انجام می‌شود و برداشت خرما در نخلستان‌ها تا پایان مهرماه و گاهاً اوایل آبان ادامه دارد.

تاکنون حدود ۹۰ درصد از محصولات نخلستان‌های استان بوشهر برداشت شده است که بیانگر افزایش میزان برداشت نسبت به سال‌های قبل است و پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت خرمای استان از سال‌های قبل مقدار بیشتری داشته باشد.

بهبود وضعیت فروش خرما

فروش محصول همواره یکی از دغدغه‌های اساسی باغداران است که امسال این دغدغه کمتر بوده است و اغلب باغداران موفق به فروش محصول خود با قیمت مورد نظر شده‌اند.

یکی از کشاورزان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اینکه انبارهای خرمای استان تا قبل از فصل برداشت خالی شده بود، امسال وضعیت خرید و فروش خرما بهتر از سال‌های قبل بود.

امیریان اضافه کرد: نبود خرمای مانده از سال قبل در انبارها باعث شد تا هم تاجران رغبت بیشتری برای خرید خرما داشته باشند و هم اینکه کشاورزان انتخاب‌های بیشتری برای فروش خرمای خود دارند.

افزایش کیفیت خرمای بوشهر

یکی دیگر از کشاورزان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش تولید خرما در سطح استان بیان کرد: با وجود مشکلاتی مانند کمبود آب، وزش باد شدید، شرجی بالا و گرمای زیاد، خرمای ما از کیفیت خوبی برخوردار بود.

محمدزاده ادامه داد: خرمای استان بوشهر به ویژه کبکاب و زاهدی دارای کیفیت خوبی هستند که باید مسئولان کمک کنند تا این محصولات وارد بازارهای خارجی شده و مشتری‌های بیشتری برای این محصول پیدا شود.

وی با اشاره به حجم بالای خرمای تولید شده در استان خاطرنشان کرد: ورود به بازارهای بین‌المللی نیاز به تلاش و حمایت مسئولان در دستگاه‌های مختلف نظیر جهاد کشاورزی، صمت، وزارت امور خارجه و… است که باید در این زمینه تلاش جدی انجام شود.

برداشت ۹۰ درصد از خرمای استان بوشهر/ تولید افزایش یافت

برداشت ۹۰ درصد محصول نخلستان‌ها

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به وضعیت تولید خرمای استان بوشهر اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود ۲۰۰ هزار تن محصول از نخلستان‌های استان بوشهر برداشت شود که این محصولات شامل خارک، رطب و خرما است

ابراهیم دانا به برداشت محصول از حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از نخلستان‌های استان بوشهر اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۷۰ هزار تن محصول برداشت شده و در بخش‌های مختلف استان بوشهر برداشت محصول همچنان ادامه دارد.

تاکنون ۱۷۰ هزار تن محصول برداشت شده و در بخش‌های مختلف استان بوشهر برداشت محصول همچنان ادامه دارد وی با بیان اینکه در استان بوشهر ۳۸ هزار هکتار نخلستان وجود دارد خاطرنشان کرد: امسال وضعیت فروش خرما مناسب بوده و شاهد رضایت‌مندی نسبی کشاورزان و باغداران در استان بوشهر هستیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به فعالیت کارگاه‌های فرآوری خرما در سطح استان بوشهر اضافه کرد: بسته‌بندی خرما در واحدهای مختلف بسته‌بندی و فرآوری خرمای استان بوشهر در حال انجام است.

وی بازارپسندی خرما را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: بسته‌بندی و فرآوری مناسب خرما می‌تواند باعث شود که این محصولات در بازارهای داخلی و خارجی با استقبال بهتری روبرو شده و محصولات تولید بازار مناسبی داشته باشند.

دانا با اشاره به عدم دخالت دولت در نرخ‌گذاری برای خرما در سال جاری تاکید کرد: فروش بر اساس عرضه و تقاضا بوده و با توافق و همکاری و تعامل مطلوب کشاورزان و بخش خصوصی شاهد خرید توافقی خرما با قیمت مناسب هستیم و اکنون خرمای مانده در استان نداریم.

وی استفاده از ظرفیت‌های بیمه‌ای را برای باغداران بسیار مهم دانست و تاکید کرد: بیمه می‌تواند در جبران خسارت‌های احتمالی نقش مهمی داشته باشد که انتظار می‌رود کشاورزان از طرح‌های بیمه استقبال داشته باشند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه تنها ۳۰ درصد از نخلستان‌های استان بوشهر بیمه شده بودند تاکید کرد: در صورتی که طرح‌ها تحت بیمه قرار بگیرند، خسارت‌ها به کشاورزان پرداخت می‌شود.

با توجه به حجم بالای خرمای تولیدی در استان بوشهر و علیرغم فعالیت‌های واحدهای بسته‌بندی و فرآوری، انتظار می‌رود مسئولان نیز همکاری‌های لازم را برای توسعه صادرات این محصولات داشته باشند.

کشاورزان باید برای افزایش کیفیت تولید تلاش کرده، واحدهای فرآوری بهترین نوع فرآوری و بسته‌بندی را داشته باشند و تجار و بازرگانان با همراهی و کمک مسئولان مربوطه برای حضور در بازارهای بین‌المللی تلاش کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ