اینچه درگاهی: با اعتبارات حداقلی نمی‌توان نتیجه حداکثری گرفت

اقتصاد ایران: رئیس فدراسیون ژیمناستیک گفت: رشته ما نمی‌تواند با ردیف اعتباراتی یک فدراسیون رده آخر نتایج قابل قبول بگیرد چرا که ما توانمندی‌های لازم را داریم اما برای موفقیت ابزار و امکانات می‌خواهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، از میان ۱۳ رشته ورزشی که در المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کرده بودند، بدون شک ژیمناستیک یکی از مهم‌ترین رشته‌های ورزشی ایران بود که توانست بعد از ۶۰ سال در این آوردگاه مهم حضور پیدا کند.

مهدی الفتی تنها نماینده ژیمناستیک ایران برای اولین بار سهمیه حضور در رقابت‌های المپیک را به دست آورد و در جایگاه هفتم قرار گرفت. البته الفتی پیش از این هم در بازی‌های آسیایی هانگژو بعد از ۸۰ سال توانست مدال نقره این مسابقات را از آن خود کند و نشان داد ژیمناستیک ایران توانایی کسب مدال دارد.

پس از پایان المپیک بحث به روز شدن تجهیزات ژیمناستیک ایران و توجه به این رشته مادر بیش از پیش مطرح شد به طوری که رئیس فدراسیون ژیمناستیک به روز شدن تجهیزات و امکانات را امری ضروری برای این رشته دانست.

اینچه درگاهی: با اعتبارات حداقلی نمی‌توان نتیجه حداکثری گرفت

برنامه های ۸ ساله را پیگیری می کنیم

زهرا اینچه درگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره شرایط این روزهای ژیمناستیک ایران پس از المپیک پاریس گفت: ما بعد از المپیک پاریس همچنان برنامه‌های خودمان را طبق برنامه ۸ ساله که پیش از این طراحی کرده بودیم پیش می‌بریم. در حال حاضر دو رویداد پیش رو داریم که یکی از آن‌ها برگزاری اولین کمپ تمرینی مربیگری شاخه هنری برای مربیان خانم کشور با حضور مدرس خارجی خانم «ریما» است که از هفته گذشته آغاز و روز شنبه به پایان رسید. ریما رئیس کمیته فنی زنان آسیاست و از قهرمانان اسبق در شاخه ژیمناستیک هنری و از داوران بسیار معتبر بین‌المللی و مدرس کمپ‌های تمرینی آسیاست.

وی گفت: او یکی از نفرات و اساتید مطرح در حوزه تدریس است و این کمپ تمرینی با حضور حدوداً ۶۰ نفر در حال برگزاری است که این کلاس‌ها از هفته گذشته شروع و تا امروز هم ادامه خواهد داشت. این کلاس بیشتر جنبه عملی دارد البته مباحث تئوری هم به صورت حداقلی دارد، اما به لحاظ پربار کردن دانش مربیان در حوزه کار عملی کمک بزرگی به آن‌ها خواهد کرد.

کمپ تمرینی بانوان و کلاس مربیگری ترامپولین داریم

رئیس فدراسیون ژیمناستیک بااشاره به برگزاری کلاس‌های مربیگری دیگر خاطرنشان کرد: همچنین از تاریخ ۲۳ مهرماه مدرسین فدراسیون جهانی ژیمناستیک در شاخه ترامپولین به ایران می‌آیند که این کلاس‌ها بلافاصله آغاز و تا تاریخ ۲۸ مهرماه ادامه خواهد داشت و در سطح یک مربیگری فدراسیون جهانی ژیمناستیک برگزار خواهد شد.

رئیس فدراسیون اینچه درگاهی اظهار داشت: در این کلاس مدرک بین المللی مربیگری ژیمناستیک تعلق می‌گیرد که در همه جای جهان هم اعتبار خواهد داشت. در واقع کلاس مربیگری فدراسیون جهانی است که با همکاری کمیته ملی المپیک برگزار می‌شود و طبیعتاً وقتی در این قالب برگزار می‌شود شرکت کنندگان یک ریال هزینه نمی‌کنند.

اینچه درگاهی خاطرنشان کرد: این کلاس هم برای زنان و هم مردان در دو سالن مجزا به صورت همزمان در همان تاریخ برگزار خواهد شد. همه این موارد برای اولین بار است که در ایران اتفاق می‌افتد، ما نه تا به حال کمپ تمرینی مربیگری برای بانوان داشتیم و نه تا به حال کلاس مربیگری در شاخه ترامپولین داشتیم.

وی عنوان کرد: در رشته ژیمناستیک تا به حال فقط یک دوره کلاس مربیگری بین المللی داشتیم که آن هم در سال ۱۳۹۷ در دوره ریاست خودم در شاخه هنری در سطح یک، کلاس فوق العاده‌ای برگزار کردیم.

اینچه درگاهی: با اعتبارات حداقلی نمی‌توان نتیجه حداکثری گرفت

به مربیان بادانش برای تربیت نسل آینده نیاز داریم

رئیس فدراسیون ژیمناستیک تأکید کرد: قطعاً برگزاری چنین دوره‌هایی سطح دانش مربیان را پربارتر می‌کند. درست است که شاید تبلور کار در اردوها و مسابقات است اما اگر بخواهیم ریشه‌ای کار کنیم و ژیمناست‌هایی داشته باشیم که در مسابقات مختلف مدال آوری کنند باید ابتدا مربیان باسواد داشته باشیم تا بتوانند نسل خوب تربیت کنند.

اینچه درگاهی گفت: ما باید نسلی داشته باشیم که برای حضور در تیم ملی، برای یکدیگر تهدید و چالش باشند در این صورت ژیمناستیک‌های پویاتری خواهیم داشت. کلاس‌های که بتواند سطح علمی و فنی مربیان را ارتقا دهند یک ضرورت برای رشد است و نتیجه آن الان مشخص نمی‌شود ولی تا ۱۰ سال آینده بروز خواهد کرد.

باور مدیریت ارشد ورزش به ژیمناستیک حداقل‌ترین بود

اینچه درگاهی در مورد به روز شدن تجهیزات ژیمناستیک عنوان کرد: ما در رشته ژیمناستیک باید ابتدا این شناخت را که ما می‌توانیم و اگر شرایط مهیا باشد نتیجه هم خواهیم گرفت به متولیان ورزش ارائه می‌دادیم. این کار سخت را در شرایطی که باور مدیریت ارشد ورزش به رشته ژیمناستیک در حداقل‌ترین وضعیت بود شروع کردیم.

رئیس فدراسیون اینچه درگاهی خاطرنشان کرد: هیچ وقت یادم نمی‌رود برای حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا ابتدا یک ژیمناستیک مصوب شد آن هم به این خاطر که ژیمناستیک ورزش مادر است و مسئولان ورزش معتقد بودند یک نماینده از این رشته در بازی‌های آسیایی جاکارتا حضور داشته باشد.

وی گفت: اما بعد از کلی بحث و چانه زنی و پیگیری از سوی ما با اعزام ۴ ژیمناست به صورت تیمی موافقت شد هر چند که در همان زمان هم کلی چالش داشتیم و باید ۵ نفر در این بازی‌ها حضور پیدا می‌کردند که در فینال دچار چالش نشویم، اما این اتفاق رخ نداد. در نهایت با همان نفرات اعزامی به سختی توانستیم به فینال برسیم و فینالیست شویم.

اگر نگاه‌ها به ژیمناستیک مثل سال ۹۶ باشد هیچ رشدی نمی‌کنیم

وی ادامه داد: اما متأسفانه شب فینال زانوی یکی از ژیمناست‌ها رباط صلیبی پاره کرد و تیم ما ناقص شد و مجبور شدیم یکی از ژیمناست‌های تک وسیله را به میدان بفرستیم که فقط رژه برود و چند حرکت ابتدایی بزند تا حداقل نتیجه فینالیست شدن ما از بین نرود و هندوستان جایگزین ایران نشود. ما به سختی در آن مسابقات به فینال رسیدیم و توانستیم فقط آن نتیجه را حفظ کنیم. در واقع از آن نقطه که حتی به ما باور نداشتند و می‌گفتند نفرات زیادی اعزام شده، نگاه‌ها را عوض کردیم و نشان دادیم کار سختی را که از سال ۱۳۹۶ شروع کردیم به درستی و خوب می‌توانیم انجام دهیم.

رئیس فدراسیون ژیمناستیک خاطرنشان کرد: اما اگر دیدگاه‌ها، امکانات و حمایت‌ها به رشته ژیمناستیک مثل سال ۹۶ باشد ما حداکثر به نقطه‌ای که الان هستیم خواهیم رسید و هیچ رشد دیگری نخواهیم داشت، در حالی که قرار ما این نبوده و نیست. باید در ژیمناستیک پیشرفت کنیم چون نشان دادیم توانایی آن را داریم و قرار نیست تنها در یک نقطه بمانیم.

نمی‌توان با ردیف اعتبارات حداقلی نتیجه حداکثری گرفت

رئیس فدراسیون ژیمناستیک گفت: ژیمناستیک در هیچ کجای دنیا اسپانسر ندارد و حتی فدراسیون جهانی ژیمناستیک هم اسپانسر ندارد. این رشته مثل فوتبال و کشتی نیست که حمایت شود و پخش زنده تلویزیونی داشته باشد. ژیمناستیک هیچیک از این شرایط را ندارد، شاید به این خاطر که مخاطبین این رشته کودکان و نوجوانان هستند و ما در رده بزرگسالان تعداد زیادی ورزشکار نداریم. همین موضوع باعث شده نگاه اسپانسرها و رسانه‌ها بیشتر به سمت رشته‌های پرچالش برود و مسابقات آن‌ها پوشش داده شود.

اینچه درگاهی اظهارداشت: طبیعتاً این موضوع روی جذب اسپانسر برای ما تأثیر می‌گذارد، بنابراین این خلأ در ورزش پایه که تغذیه کننده قهرمانان برای دیگر رشته‌های ورزشی است، باید از سوی متولیان ورزش مورد توجه قرار بگیرد. ژیمناستیک نمی‌تواند با ردیف اعتباراتی یک فدراسیون رده آخر، نتایج قابل قبول بگیرد. ما توانمندی‌های لازم را داریم اما به حمایت، ابراز و امکانات هم نیاز داریم.

اینچه درگاهی: با اعتبارات حداقلی نمی‌توان نتیجه حداکثری گرفت

ژیمناستیک تیم معادل ملی خود را از دست داد

وی تأکید کرد: اگر از این رشته حمایت نشود من فکر می‌کنم همین نتایج را هم تکرار کنیم کار بزرگی انجام دادیم. زمانی که من به فدراسیون ژیمناستیک آمدم یک برنامه ۸ ساله نوشتم اما ۳۴ ماه از این برنامه دچار اختلال شد و یک بازگشت به عقب داشتیم. متأسفم که باید بگویم ۳۴ ماه پشتوانه‌ها را از دست دادیم، برنامه‌های ما متوقف شد و حتماً به خاطر این خلأ و آن ۳۴ ماه از دست رفته، در برنامه‌های آتی در یک جا سکون خواهیم داشت.

اینچه درگاهی ادامه داد: البته که تلاش می‌کنیم به صورت حداقلی باشد اما اگر این اتفاق رخ داد همه به یاد بیاورند که ژیمناستیک تیم معادل ملی خود را در این آشفتگی‌ها از دست داد، هیچکس نمانده و ما باید دوباره از اول نسل سازی کنیم. از اول باید انتخابی برگزار کنیم و این ضرر بزرگی برای ماست؛ به طوری که الان دستمان برای المپیک ۲۰۲۸ خالی شده است. ما الان دوباره در حال جذب نسل هستیم، سعی می‌کنیم این فاصله را به حداقل خود برسانیم اما به هر حال نمود خواهد داشت.

تأثیر ۳۴ ماه آشفتگی و بی‌برنامگی در آینده خواهیم دید

درگاهی گفت: در همان زمان تیم ملی جوانان مدت‌ها بدون برنامه و اردو بود. حتی این اتفاق برای تیم ملی بزرگسالان هم رخ داده بود به طوری که وقتی از بازی‌های آسیایی هانگژو برگشتند تا زمان برگزاری انتخابی المپیک حتی یک روز هم اردو نداشتند. این بی‌برنامگی‌ها بازتاب خودش را در آینده نشان می‌دهد؛ همانطور که برنامه‌های الان تأثیرش را در آینده می‌گذارد.

وی گفت: ما امروز در تلاش هستیم تا دانش مربیان را به بالاترین سطح بین‌المللی برسانیم تا نسل بهتری تربیت کنند و قطعاً تأثیر آن را در آینده خواهیم دید؛ همانطور که تأثیر آن ۳۴ ماه آشفتگی و بی‌برنامگی هم خواهیم دید.

متولیان ورزش قول که ندادند حتی یک خسته نباشید هم نگفتند

رئیس فدراسیون ژیمناستیک در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ورزش قولی برای حمایت از ژیمناستیک به شما قولی نداده است؛ گفت: قول مرحله دوم است؛ تا الان حتی یک خسته نباشید هم به ما نگفتند. بحث من اصلاً تقدیر مالی و این صحبت‌ها نیست و انتظار هم نداریم.

وی عنوان کرد: اما خیلی متأسف می‌شویم وقتی ما مدال بازی‌های آسیایی می‌گیریم از شخصی که هیچ نقشی نداشته تقدیر معنوی و مالی می‌شود، از این موضوع بگذریم اما حداقل‌ترین خواسته منِ متولی این است که شاید با یک تقدیرنامه و با یک ورق کاغذ یا حتی یک تلفن کمی انگیزه بیشتری پیدا کنم، اما متأسفم که باید بگویم تا به این لحظه چنین پیامی را دریافت نکردم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ