دستیابی به دانش فنی کشت بافت گیاهان زینتی

اقتصاد ایران: متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با بومی‌سازی تکنیک کشت بافت برای گیاهان زینتی، گامی مهم در جهت افزایش بهره‌وری گلخانه‌ها برداشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت دانش بنیان رویان نهال محلات از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در زمینه تولید گیاهان بر پایه کشت بافت آغاز کرد. این شرکت هم اکنون در زمینه تولید انواع ارقام گیاهانی چون آنتوریوم، ژربرا و نیز پایه های درختان گیلاس و آلبالو (گزیلا) و گلابی (پیرودوارف) فعالیت می کند. شرکت رویان نهال در حال حاضر امکان تولید انواع گیاهان را به روش کشت بافت برحسب نیاز مشتری داراست. این شرکت با ۱۴ نفر پرسنل مجرب و تحصیل کرده علاوه بر نوآوری و تحقیق در زمینه کشت بافت همواره می کوشد جزو برترین های این حوزه در سطح کشور و خاورمیانه باشد. کسب عنوان برترین کارآفرین استان مرکزی در سال ۹۱ از افتخارات این مجموعه است.

ابراهیم بیرامی زاده، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان رویان نهال محلات در خصوص محصولات و حوزه فعالیت این شرکت گفت: ما در مجموعه رویان نهال محلات سه نوع محصول داریم؛ یک نشاء انواع گل و گیاه زینتی مانند فیلودندرون‌ها، برگ انجیری و... که به گلخانه‌های کوچک می‌دهیم و سبب ایجاد بازار محلی می‌شویم. دومین محصول، نشاء آناناس است که با پرورش آن می‌توان هم خود گیاه و هم میوه‌ آن را فروخت. سومین محصول، کاکتوس اپونتیا یا کاکتوس گلابی است که گیاهی مقاوم به خشکی است و میوه آن برای بیماران دیابتی بسیار مفید است. ما با در اختیار قراردادن نهال کاکتوس اپونتیا و آموزش بهره‌برداری آن به گلخانه‌داران و کشاورزان سبب افزایش درآمد آن‌ها می‌شویم.

وی افزود: قیمت پایین و کیفیت بالا محصولات و همچنین آموزشی که در زمینه نگهداری، پرورش و بازاریابی در اختیار کشاورزان و گلخانه‌داران قرار می‌دهیم ما را از مجموعه‌های مشابه متمایز می‌کند.

بیرامی زاده در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۱۰ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم نیز حداقل ۱۰۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

وی با بیان این که رویال نهال محلات، جزو اولین مجموعه‌هایی است که کشت‌بافت را در گیاهان زینتی بومی کرده‌ است، تصریح کرد: ما توانسته‌ایم تکنیک کشت‌بافت را برای گیاهان زینتی حتی برای پایه درختان مثمر و ریشه گیاه ژربرا که زمانی وارداتی بود بومی‌سازی کنیم و سبب جلوگیری از خروج ارز و واردات این محصولات به کشور شویم.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان رویان نهال محلات در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ نمونه‌هایی از کاکتوس اپونتیا و آناناس را به منطقه زرآباد سیستان بلوچستان و منطقه‌ای از استان بوشهر ارسال کرده‌ایم‌.

بیرامی زاده در پایان در خصوص نیازمندی‌های مجموعه افزود: برای گسترش مجموعه نیاز به وام‌های مناسب، معرفی محصولات و ارتباط با سازمان‌های بزرگ داریم

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ