احساس بی هویتی و پوچی باعث روی آوردن افراد به ناهنجاری‌هاست

اقتصاد ایران: همدان_ احساس بی هویتی و پوچی باعث روی آوردن افراد به ناهنجاری‌هاست اما مسئولان فرهنگی باید با آگاه سازی زمینه بروز مشکلات اجتماعی را از بین ببرند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، فاطمه رحمتی: طی چند روز گذشته شاهد خبرهایی مبنی بر مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی حاوی متانول طی در استان همدان بودیم. این خبر تأسف بار که موجب مرگ یازده نفر در همدان شده است، نیازمند بررسی است که پیشگیری از تکرار آن ضمن تشدید نظارت‌ها و برخورد با عاملان تهیه و توزیع این محصولات و فعالیت بیشتر دستگاه‌های فرهنگی نظیر آموزش و پرورش و صداوسیما و رسانه‌ها، هوشیاری بیش از پیش خانواده‌ها را می‌طلبد.

زهرا شایسته فرد، مشاور خانواده در استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه طبق تحقیقاتی که ما در زمینه ناهنجاری‌هایی مانند اعتیاد به مواد مخدر، استفاده از مشروبات الکلی و.. داشتیم نتایجی به دست آمد که لازمه می‌ دانم با توجه به اتفاقات اخیری که در استان همدان افتاد بیان کنم.

ابراز احساس بی هویتی و پوچی باعث روی آوردن افراد به ناهنجاری‌هاست

مشاور خانواده در استان همدان افزود: طبق تحقیقاتی که ما داشتیم یکی از مهمترین مسائلی که ما با آن مواجه هستیم ابراز احساس بی هویتی و پوچی در افرادی است که به این ناهنجاری‌ها روی می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه فرقی نمی‌کند که افرادی که به این ناهنجاری روی می‌آورند در چه قشری باشند گفت: بعضی از این خانواده‌ها در خانواده‌های مرفه بودند و برخی بر عکس درخانواده‌هایی بودند که از فقر طولانی مدت رنج می‌بردند.

شایسته فرد تصریح کرد: آن نقطه مشترکی که ما به آن دست پیدا کردیم و هر دو قشر به آن اشاره داشتند این بود که هر دو نقش پررنگ خانواده اشاره کردند، چرا که خانواده نقشش در کودکی و نوجوانی حائز اهمیت است.

احساس بی هویتی و پوچی باعث روی آوردن افراد به ناهنجاری‌هاست

وی بیان کرد: وقتی کودکان و نوجوانان به سن بلوغ می‌رسند آنچه که خانواده در دو مرحله زیستی قبل در ذهن آنها کاشته می‌خواهد برداشت کند.

این مشاور خانواده استان افزود: برخی خانواده‌ها با توجه به اینکه کودکان زیر دست آنها هستند و احساس تسلط بیشتری دارند با زورگویی‌هایی که داشتند از بچه‌ها غفلت شده، شاید رفاه آنها فراهم شده اما گفتگویی بین فرزندان و خانواده فراهم نشده و زمانی را که نیاز بوده والدین به فرزندان اختصاص دهند اختصاص داده نشده و فرزندان دچار خلاء شده‌اند.

احساس بی هویتی و پوچی باعث روی آوردن افراد به ناهنجاری‌هاست

خلأ های عاطفی باعث روی آوردن افراد به دخانیات و مشروبات الکلی می‌شود

وی ادامه داد: متأسفانه در بسیاری از موارد این خلاءهای عاطفی آنقدر عمیق می‌شود که فرد برای پر کردن آن خلاء عاطفی و خلاصی از آن درد و رنج‌های روانی حاضر می‌شود که به سمت دخانیات و مشروبات الکلی برود.

شایسته فرد با بیان اینکه تأثیر این مواد و مشروبات تنها باعث بی خیالی لحظه‌ای در فرد می‌شود و اضطراب‌ها و تلخی‌ها را برای ساعاتی فراموش کند و این درد درد روانی و عاطفی است و این بی توجهی‌ها که در فرد احساس می‌شود و خود را بی ارزش می‌داند.

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه بسیاری ازخانواده‌ها در بیرون از منزل کار می‌کنند و حتی افراد شاخصی هستند اما برای فرزند خودشان وقت نمی‌گذارند گفت: بنابراین فرزند برای رفع این خلاء و فرار از این خلاءها روی به چنین مسائلی می‌آورند.

کارشناس مشاور خانواده با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید بیش از بیش توجه و مراقبت از فرزندان خود و را داشته باشند گفت: متأسفانه امروز شاهد این هستیم که در بسیاری از خانواده‌ها بی هویتی در بین نوجوانان و جوانان بیداد می‌کند و این هویت را خانواده باید به فرزندش بدهد و ما نمی‌توانیم به فرزند بگوییم خودت برو هویت را پیدا کن.

شایسته فرد با تاکید بر اینکه این هویت بخشی وظیفه والدین است و همچنین متولیان امر آموزش و دانشگاه‌ها و مسئولان فرهنگی نیز در این امر دخیل هستند و باید آن را تقویت کنند ابراز کرد: اما در کل بستر زندگی در خانواده ایجاد می‌شود.

وی یکی از موارد مهم را در هویت سازی جوانان و نوجوانان اعتقادات دینی افراد برشمرد و گفت: وقتی فرد جهان بینی و ایدئولوژی داشته باشد راحت به سراغ آسیب‌ها نمی‌رود اما وقتی از درون خالی باشی مجبور می‌شود که به عوامل بیرونی چنگ بزند وبا آن هویت پیدا کند.

وی با بیان اینکه امروز اگر می‌بینیم دخترانی که به دنبال جلب توجه هستند و با وضعیتی خلاف عرف جامعه اسلامی در سطح جامعه ظاهر می‌شوند و یا به سمت مواد مخدر و یا مشروبات الکی می‌روند اینها می‌خواهند با این ناهنجاری‌های به خود هویت دهند چون از درون خالی هستند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است برای هویت فرزندان و رشد درونی آنها برنامه‌ریزی شود افزود: باید برای فرزندان بسترهای جذابی تعریف کنیم و با برنامه‌های فرهنگی و اعتقادی مفید بتوانند هیجانات خود را تخلیه کنند.

والدین باید فرزندان خود را کلاس‌های تربیتی بفرستند نه صرفاً آموزشی

شایسته فرد با بیان اینکه والدین باید فرزندان خود را کلاس‌های تربیتی بفرستند نه صرفاً آموزشی خاطرنشان کرد: باید فرزندان را با مفاهیم دینی آشنا کنند و بعد معنوی فرزندان را تقویت کنند و خودشان نیز به عنوان الگوی مناسب برای فرزندان باشند و ساعاتی را برای تفریح با فرزند، گفتگو و عشق ورزی به فرزند اختصاص دهندتا انشالله جامعه‌ای سالم و به دور از آسیب‌های اجتماعی در انتظار این فرزندان باشد.

احساس بی هویتی و پوچی باعث روی آوردن افراد به ناهنجاری‌هاست

در فرهنگ تربیتی دین اسلام، توجه به کیفیت تربیت مورد توجه است

در ادامه حجت الاسلام رضا احمدوند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این موارد در استان همدان مایه ناراحتی و تأسف است اظهار کرد: یکی از مسائلی که از ابتدا در فرهنگ تربیتی دین اسلام مورد توجه قرار گرفته، مسأله توجه به کیفیت تربیت است.

پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه این مسئله به این معنا است که آنچه که در دین اسلام به عنوان یک ارزش معرفی شده است تقوا و میزان خود مراقبتی افراد در پایبندی به ارزش‌هاست.

تقوا یعنی در زمینه تربیت، افراد به مرحله‌ای برسند که در هر زمان و شرایطی خود را مقید به رعایت دستورات تربیتی بدانند

وی با بیان اینکه اینکه میزان ارزش و جایگاه مردم در نزد خداوند به درجه تقوای و پایبندی آن‌ها به حلال و پرهیز از محرمات الهی بستگی دارد گفت: تقوا یعنی در زمینه تربیت، افراد به مرحله‌ای برسند که در هر زمان و شرایطی خود را مقید به رعایت دستورات تربیتی بدانند. در شادی و غم در خستگی و نشاط. اوج موفقیت یک مقام تربیتی این است که تربیت یافتگان او حتی در وقتی که خود او حاضر نیست باز هم به دستورات او عمل کنند.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که حتی والدین هم از آن گلایه دارند این است که فرزندان در محیط خانواده کاملاً به ارزش‌ها اهمیت می‌دهند اما در خارج از خانواده خلاف آن رفتار می‌کنند تصریح کرد: این مشکل در جامعه هم به شکل بزرگ‌تری خود را نشان داده است.

حجت الاسلام احمدوند با تاکید بر اینکه نگاه جزیره‌ای افراد به ارزش‌های دینی، بایدها و نبایدهای آن نیز یکی از مشکلات جدی در جامعه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به روایتی از امیر مؤمنان علی (ع) درحکمت ۱۶۷ نهج البلاغه که می‌فرماید «اتَّقُوا مَعَاصِیَ اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاکِمُ» افراد جامعه باید حتی در خلوت خود به ارزش‌های دینی و حلال و حرام الهی پایبند باشند، گفت: تنها تظاهر به دین اسلام کافی نیست. اینکه ما در ظاهر خود را مسلمان و شیعه بدانیم اما در خلوت خود مرتکب اعمالی شویم که خلاف این ادعاست و بسیار ناراحت کننده است.

تنها راه حل تلاش برای نهادینه سازی ارزش‌ها در ساختار تربیتی افراد جامعه است

وی با تاکید بر اینکه تنها راه حل آن تلاش برای نهادینه سازی ارزش‌ها در ساختار تربیتی افراد جامعه است یادآور شد: همان چیزی که بنیانگذار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) فرمودند: «عالم محضر خداست پس در محضر او گناه نکنید» و مقام معظم رهبری با توجه به این مشکل فرمان جهاد تبیین در راستای تبیین ارزش‌های اسلامی را صادر فرمودند.

پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز افراد جامعه باید بدانند که اسلام همان طور که بر اصول اعتقادی بنا نهاده شده است بر عمل و رفتار نیز تاکید کرده است و این معنا به وضوح در سوره مبارکه عصر قابل مشاهده است. «همه انسان‌ها در زیانند مگر کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند…».

وی افزود: امیدواریم چنین حوادثی در جامعه مایه عبرتی باشد برای مسئولین و مردم تا قدری بیشتر به ارزش‌ها و دستورات دینی توجه شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ