جلالی: ایران با عملیات وعده صادق ۲ پیامش را انتقال داد

اقتصاد ایران: سفیر ایران در روسیه در مصاحبه‌ای با اشاره به عملیات وعده صادق ۲ تصریح کرد: ما از حق پاسخگویی استفاده کردیم و پیامی را که قصد انتقال آن را داشتیم، منتقل کردیم. ما به هر اقدام رژیم صهیونیستی پاسخ سخت‌تر خواهیم داد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در گفتگو با "الکساندر کارییفسکی"، مجری شبکه 24 روسیه درباره تحولات لبنان و عملیات وعده صادق 2، اظهار داشت: مسئولان ما گفته‌اند، ما به دنبال گسترش جنگ نیستیم، ولی اگر رژیم صهیونیستی به ما حمله کند، متناسب با حملات این رژیم پاسخ خواهیم داد. ما جواب خودمان را دادیم، هم فرمانده نیروهای مسلح، هم فرمانده سپاه و هم وزیر امور خارجه ما و بالاتر از همه اینها رییس جمهور محترم ما همه اعلام کردند که اگر جوابی به عملیات ما داده شود، جواب ما سخت‌تر خواهد بود.  دیگر از اینجا به بعد به اراده آمریکا و اسرائیل بستگی دارد.

سفیر ایران تصریح کرد: ایران خویشتنداری کرده، ایران که به دنبال جنگ نبود، ایران به دنبال این بود که مردم غزه نجات پیدا کنند؛ اما صبر هر کشوری حدی دارد.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

سوال اول: علت خویشتنداری بیش از حد ایران در این شرایط چیست؟

پاسخ: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه طالب درگیری نبوده و نیست و ما همواره دعوت کردیم که مسائل از طریق گفتگو پیش برود؛ اما نکته اینجاست که ذات و موجودیت رژیم صهیونیستی در غرب آسیا با درگیری و نزاع گره خورده است. در طول مدتی که از تشکیل این رژیم نامشروع می‌گذرد، هر روز با همسایگانش بویژه مردم مظلوم فلسطین جنگید. یک روز را نشان بدهید که در آن با مردم درگیری نداشته باشد و یا مردم زندان نروند و شکنجه نشوند. اگر یادتان باشد در سال 1982 رژیم صهیونیستی تا بیروت پیشروی کرد، اما همین مردم لبنان و حزب‌الله وجب به وجب سرزمین خودشان را از اسرائیل پس گرفتند.

در بیروت شهرکی به اسم شهرک "خیام" است که در بالای آن رژیم صهیونی زندانی ساخته بود. من رفتم و از نزدیک زندان را دیدم، زندان بسیار مخوفی بود؛ وقتی مردم را بازداشت می‌کردند و در قفس‌هایی زندانی می‌کردند که اگر زندانی اراده می‌کرد بنشیند هم نمی‌توانست بنشیند و او باید ماه‌ها در این قفس‌ها می‌ماند. بعدها که حزب‌الله سرزمین لبنان را آزاد کرد، این زندان تبدیل به محل گردشگری شده بود. هر کسی که می‌رفت آنجا، با ماهیت رژیم صهیونیستی آشنا می‌شد و یک روز خود اسرائیل این زندان را بمباران کرد و از بین برد؛ برای اینکه مردم دیگر آنجا را نبینند.

لذا در این شرایط شما ببنید در این یک سال گذشته چه اتفاقاتی افتاد؟ از روز اول اعلام کردیم که در جریان عملیات 7 اکتبر نبودیم. این را رهبری ما اعلام کردند که دخالتی در این ماجرا نداشتیم. شما رفتارهای رژیم صهیونیستی را در حمله به کنسولگری ایران نگاه کنید که کاملاً مغایر با قواعد بین‌المللی است. در آنجا افرادی را که با گذرنامه دیپلماتیک حضور داشتند، به شهادت رساند و یک روز دیگر در ایران، مهمان ما را که قبلا نخست وزیر فلسطین بود و به دعوت ما برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهور ما آمده بود، در تهران ترور کرد. اگر بخواهیم لیستی از اقدامات رژیم صهیونیستی سیاهه کنیم، کتاب بزرگی می‌شود، اما جمهوری اسلامی ایران خویشتنداری کرد.

وقتی رژیم صهیونیستی سرکنسولگری ما را هدف حمله قرار داد، اولین انتظار ما این بود که سازمان‌های بین‌المللی مسئول این عملیات را محکوم و برای رژیم صهیونیستی جریمه تعیین کنند. شما جلسه آن روز شورای امنیت را به یاد دارید که برای محکومیت این جنایت تشکیل شد. اما در آن جلسه فقط روسیه و الجزایر موضع قوی داشتند. بعضی از کشورها موضوع متوسطی داشتند، اما آمریکایی‌ها چگونه رفتار کردند؟ آنها اجازه ندادند که شورای امنیت به نتیجه برسد. بنابراین ما ناگزیر عملیات [وعده صادق 1] را طراحی کردیم، آن عملیات یک پیام داشت که اگر قرار باشد ما اذیت کنید و با ما بجنگید ما هم با شما می‌جنگیم.

ما در آن عملیات از سلاح‌های پیشرفته خود استفاده نکردیم، در ضمن از قبل زمان عملیات را اعلام کردیم. بنابراین آن عملیات به معنای یک عملیات واقعی و برای کشتن نبود. پس از عملیات نیز اعلام کردیم اگر رژیم صهیونیستی پاسخ ندهد ما هم پاسخ نمی‌دهیم. اما آیا اقدامات جنون آمیز به پایان رسید؟ همانطور که دیدیم به پایان نرسید. آقای اسماعیل هنیه را آنهم بعد از انتخابات ایران شهید کردند، رییس‌جمهور جدید آمده بود و در حال اعلام سیاست‌هایش بود، در همین زمان اسماعیل هنیه را در تهران ترور کردند. در همین زمان گفتیم، انتقام می‌گیریم؛ چون اساسا شما می‌دانید در فرهنگ ما، مهمان احترام ویژه‌ای دارد. تعرض به مهمان، تعرض به ما و آبروی ماست؛ اما چرا بلافاصله عملیات نکردیم؟

سوال: چرا عملیات نشد؟ دو ماه در واقع منتظر بودیم، پرسش‌هایی هم درباره این تعلل مطرح شد؟

پاسخ: اینجا ما خویشتنداری استراتژیک، معقول و منطقی داشتیم، اگر یادتان باشد در آن زمان بحثی مطرح بود که به یک فرمول آتش بس می‌رسند. مطرح بود که با وساطت قطر، مصر، آمریکا و حماس در حال مذاکره هستند تا به فرمولی برای آتش بس برسند. در این شرایط هرگونه عملیاتی از سوی ایران، باز می‌توانست بهانه‌ای ایجاد که اینها به آتش می‌رسیدند ولی ایران نگذاشت.

ما برای اینکه منطق خودمان را نشان بدهیم، که به دنبال آتش بازی نیستیم و به دنبال آرامش، صلح و رفاه مردم فلسطین و منطقه هستیم؛ بنابراین ایران خویشتنداری کرد. ولی شما دیدید که عملا برای اسرائیل زمان خریدند و این رژیم به جنایت‌هایش ادامه داد، و آن جنایت بزرگ را در ضاحیه لبنان مرتکب شد و سید حسن نصرالله را که از شخصیت‌های بزرگ اسلام، عرب و لبنان بود، به شهادت رساند.

سوال: رهبر ایران آسیبی را که به لبنان وارد شد، چگونه ارزیابی می‌‍کند، الان موشک زیادی را به اسرائیل شلیک کردید، اسرائیل خودش هیچ آسیبی ندیده، اطلاعات دقیق چیست؟

پاسخ: این عملیاتی که ما انجام دادیم، هم دنیا هم اسرائیل اذعان داشتند که عملیات موفقی بود. ما هدفمان کشتن مردم بی‌گناه نبود، حتی هدفمان زدن زیرساخت‌های غیرنظامی هم نبود، اما یک پیام بسیار مهم فرستادیم. این پیام را همه فهمیدند که ما هر کجا را بخواهیم می‌زنیم، مگر نمی‌گفتند ما دارای پدافند گنبد آهنین هستیم، به تعبیر یک فردی به جای گنبد آهنین، آبکش آهنین بود. همه دیدند که همه موشک‌های ایران به سرزمین‌های اشغالی اصابت کرد.

البته قدرت سانسور اسرائیل بالاست، بلافاصله اعلام کردند اگر کسی از مردم اسرائیل فیلم‌ها را منتشر کند، جرم است؛ اما مردم اطراف مثل فلسطینی‌ها و اردنی که شاهد اصابت موشک‌ها بودند، از صحنه اصابت فیلم گرفتند. ایران هدفگیری نکرده بود که به برج‌های تل‌آویو بزند. ما در این مرحله به دنبال کشتار مردم، پیچیده‌تر کردن مسئله و وارد کردن منطقه به جنگ نیستیم. ما از حق پاسخگویی استفاده کردیم و پیامی را که قصد انتقال آن را داشتیم، منتقل کردیم و آن این است که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد اقدام دیگری انجام دهد، حتما اقدامات بعدی بسیار سخت‌تر خواهد بود.

سوال: اسرائیل عملیات نظامی را در لبنان پیش می‌برد و منابع غربی می‌گویند که حزب‌الله خسارت‌های زیادی می‌بینند، آیا احتمال این هست که نیروهای ایرانی برای دفاع از حزب‌الله وارد لبنان شوند.

پاسخ: به نظر ما مردم لبنان و حزب الله به اندازه کافی هستند که در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند. اتفاقا آنها قوی هستند، تجربه‌های گذشته را دارند، همین امروز بر خلاف خبرهایی که اسرائیل نقل می‌کند، از لبنان نیز خبرهای متفاوتی به گوش می‌رسد. دوباره تانک‌های مرکاوا رژیم مورد اصابت مردم لبنان و حزب الله قرار گرفتند. اسرائیل در جنگ زمینی قطعا پیروز نخواهد شد.

اتفاقا به شما می‌گویم که اسرائیل اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شده، چه در غزه و چه در لبنان عملیات هوایی انجام داد. درست است که در غزه بعد از عملیات هوایی، عملیات زمینی نیز آغاز شد، سوال این است که آیا در غزه موفق شد؟ غزه سرزمین محصور و کوچک است، مردم چیزی ندارند و محتاج غذا، آب و دارو هستند، اما شنیدید که مردم سر تسلیم فرود بیاورند، مگر دو میلیون نفر نیستند، پس چرا علیه حماس راهپیمایی نمی‌کنند و نمی‌گویند از جنگ خسته شدیم؟ آنها بدون اعتراضی دارند مقاومت می‌کنند. با مردم نمی‌شود برخورد کرد، در جنگ زمینی اسرائیل موفق نیست، چون با مردم فلسطین و لبنان و سربازان بی‌روحیه خودش طرف است.

مردم در مقابل سرزمین خودشان حساس هستند، شما در روسیه از مقاومت‌های جانانه خودتان خبر دارید، چرا در مقابل ناپلئون ایستادید؟ چرا در مقابل هیتلر ایستادید؟ مگر ناپلئون تا مسکو نیامد؟ مگر کرملین را آتش نزد؟ مگر هیتلر بخش اعظم سرزمین شما را تصرف نکرد؟ شما چقدر در سن‌پطرزبورگ و ولگوگراد مقاومت کردید و چقدر کشته دادید؟ شما ایستادگی کردید و یک روزی تا برلین رفتید. همین را در مورد ملت‌‎هایی که سرزمین‌هایشان اشغال می‌‎شود، ببینید. نمونه‌اش مردم غزه هستند. چرا امروز نتانیاهو دیوانگی می‌کند؟ یک روز به غزه، یک روز به لبنان و یک روز به سوریه حمله می‌کند، یک روز هم در تهران دست به اقدام تروریستی می‌زند.

اگر در غزه موفق شده بود، نیازی به این دیوانگی‌ها نیست. چرا جنگ را گسترش می‌دهد؟ برای اینکه یکسال در یک سرزمین کوچک، کودکان، پیرمردان، پیرزنان و زنان را کشت، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و کلیساها را بمباران و نابود کرد؛ اما اراده مردم فلسطین و غزه را نتوانست نابود کند. رمز دیوانگی نتانیاهو همین شکست‌های اوست.

سوال: پرسش محتاطانه‌ای بپرسم، شما توضیح دادید سیاست خارجی ایران، چرا خویشتن‌داری می‌کند؛ اما در غرب این خویشتنداری را ضعف ایران تلقی می‌کنند و می‌گویند ایران نه تنها در دفاع از خودش ضعف دارد، بلکه در دفاع از حزب‌الله هم ضعف دارد. بنابراین اسرائیل کاری را انجام می‌دهد که شما دوست ندارید؟ چه واکنشی به این موضع دارید؟

پاسخ: شما و ما هر دو با دروغگویی غرب و رسانه‌های غرب آشنا هستیم. هر رفتاری را آنها در جنگ روانی طور دیگری جلوه می‌دهند. اگر بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه بلافاصله عملیات را شروع می‌کردیم، فکر می‌کردید جنگ روانی آنها چه بود؟ می‌گفتند ما داشتیم به تفاهم می‌رسیدیم، مردم غزه را نجات می‌دادیم، به آتش بس می‌رسیدیم، ایران با عملیاتش جلوی آتش بس را گرفت. دیدید ایران آتش‌افروز و جنگ‌طلب است و دلش با مردم فلسطین نیست، این شیوه آشنای جنگ روانی غرب است.

ما رهبری خردمند داریم؛ عالم سیاست جای احساس نیست. احساسات می‌تواند تاثیر بگذارد اما ما باید تصمیم معقول بگیریم، به نظر من تصمیم ما معقول بود، ما با دنیا اتمام حجت کردیم. امروز جنابعالی به عنوان یک فرد آگاه به سیاست، می‌توانید رفتار ایران را قضاوت کنید. حتما خواهید گفت ایران خویشتنداری کرده، ایران که به دنبال جنگ نبود، ایران به دنبال این بود که مردم غزه نجات پیدا کنند؛ اما صبر هر کشوری حدی دارد.

سوال: چه روزی کاسه صبر ایران سرزیر می‌شود؟ خطوط قرمز ایران چه زمانی نقض می‌شود، اگر مراکز هسته ای ایران هدف حمله اسرائیل قرار بگیرد، واکنش ایران چه خواهد بود.

پاسخ: مسئولان ما گفته‌اند، ما به دنبال گسترش جنگ نیستیم، ولی اگر رژیم صهیونیستی به ما حمله کند، متناسب با حملات این رژیم پاسخ خواهیم داد. ما جواب خودمان را دادیم، هم فرمانده نیروهای مسلح، هم فرمانده سپاه و هم وزیر امور خارجه ما و بالاتر از همه اینها رییس جمهور محترم ما همه اعلام کردند که اگر جوابی به عملیات ما داده شود، جواب ما سخت‌تر خواهد بود.  دیگر از اینجا به بعد به اراده آمریکا و اسرائیل بستگی دارد.

سوال: ارزیابی‌های بین المللی، موضع شورای امنیت سازمان ملل و موضع روسیه هم خیلی شفاف بود. دیگر کشورها هم همینطور. آیا جامعه بین‌المللی می‌تواند به مدلی از  کاهش تخاصم‌ها و تنش‌ها در منطقه برسد؟

پاسخ: هم در روسیه و هم ما به توانایی سازمان‌های بین‌المللی آگاه هستیم. آمریکایی‌ها، سازمان‌های بین المللی را از ماهیت خودشان خارج کردند. اصلا چرا شورای امنیت و سازمان ملل تشکیل شد؟ شما می‌دانید جامعه ملل برای چه تشکیل شد. 20 سال طول نکشید که جنگ جهانی دوم آغاز شد. بعد سازمان ملل و در دل آن شورای امنیت ایجاد شد. وظیفه اصلی شورای امنیت چه بود؟ صیانت از صلح و امنیت جهانی. آیا با رفتار یکجانبه‌گرایانه آمریکا و نقش پررنگی که در سازمان‌های بین‌المللی دارد، این سازمان‌ها توانستند به وظایف اصلی‌شان توانستند عمل کنند!

شما توجه کنید؛ اسرائیل هر کاری انجام می‌دهد، از نظر آمریکا بد نیست. قواعد بین‌المللی را نقض می‌کند. چند تا مثال بزنم با این فرض که چقدر انسان را کشته است، بماند. اینکه چقدر فلسطینی‌ها را کشته و سرزمین یک کشور را گرفته بماند. اینکه شهرک سازی‌ها انجام داد بماند. اینکه در جلوی چشم جهان، فردی را که در خانه‌اش نشسته بیرون می‌کند و با تجهیزات خانه را خراب می‌کند بماند. ما در قرن 21 زندگی می‌کنیم. می‌گوییم عصر تمدن است حال آنکه اینها وحشی‌گری است، همه اینها را بر فرض نادیده بگیرید. آیا حمله به سفارت یک کشور خلاف قواعد بین المللی هست یا نیست؟ کسی که گذرنامه دیپلماتیک دارد و وارد یک کشور می‌شود آیا از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است؟ حالا رژیم صهیونیستی می‌آید به سفارت حمله می‌کند و هم دیپلمات‌ها را به شهادت می‌رساند. آیا این قابل بخشش است؟ آمریکا چگونه برخورد کرد؟ شورای امنیت چه اقدامی انجام داد؟ آیا کشورها در محدوده مرزی خودشان، از مصونیت برخوردار نیستند؟ اگر کشوری حاکمیت یک کشور را نقض کرد؟ و مهمان سیاسی یک کشور را در آن کشور ترور کرد، آیا از نظر قواعد بین المللی محکوم هست یا نیست؟

آمریکایی ها چه کار کردند؟ واقعا تاسف بار است که شاهد باشیم سازمان‌های بین المللی وجود دارند. باید خجالت کشید از انفعال چنین سازمان‌های بین المللی. غزه در قرن بیست و یکم یک نمایشی از اینکه وضعیت انسانیت در دنیا چگونه است، آیا می‌شود انسان‌ها را اینگونه کشت! یکسال مردم غزه را از اولین حقوق محروم کردند. اینها دیگر در جهان واضح است، چطور آمریکا، انگلیس و فرانسه اینها را نمی‌بینند؟  این وضعیت یک درد بشری است.

سوال: بله این رفتار سازمان های بین المللی تعجب آور است. پرسش‌هایی که جنابعالی کردید، به جا و پاسخی برای اینها ندارم. درباره قرارداد جامع همکاری میان روسیه و ایران بپرسم، من شنیدم این قرارداد جامعی است، و آیا این قرارداد به زودی امضا می شود؟

پاسخ: بله همانطور که می‌دانید یک قرارداد جامع مبتنی بر اراده رهبران دو کشور طی سه سال گذشته تدوین شده است. این قرارداد بسیار جامع است، همه ابعاد روابط دو کشور را در بر می‌گیرد. خوشبختانه توسط وزارت خارجه‌های دو کشور پاراف شده و برای روسای جمهور دو کشور ارسال شده، هم در روسیه و هم در ایران مورد تایید نهادهای مسئول و نهاتیا روسای جمهور قرار گرفت و هم اکنون آماده امضا است.

ما چند گزینه پیش رو داریم، اول آنکه در همین اجلاس کازان امضا شود ولی در گفتگویی که با دوستان روس خود داشتیم، آنها اشاره کردند که اگر در سفر دوجانبه‌ای امضا شود، بسیار بهتر است که اعتبار این موافقنامه نیز کاملا رعایت شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ