تحولات اوکراین|تعویق نشست «رامشتاین»/سفر زلنسکی به اروپا

اقتصاد ایران: سفر زلنسکی به چند کشور اروپایی برای جلب حمایت نظامی بیشتر، عدم اهمیت نشست‌های برگزار شده توسط کی‌یف برای روسیه، بالا گرفتن اختلاف بین لهستان و اوکراین و هشدار به مقامات کی‌یف درباره عواقب افزایش مالیات، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون تایید کرد که نشست گروه تماس برای ارائه کمک نظامی به اوکراین (رامشتاین)، که قرار بود در تاریخ 12 اکتبر برگزار شود، برای مدت نامشخصی به تعویق افتاده است.

وی شب گذشته در یک نشست خبری گفت: «گروه تماس در مورد مسائل دفاعی اوکراین که ابتدا برای 12 اکتبر برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق افتاده است. ما در حال پیگیری این موضوع هستیم و به‌ محض دریافت اطلاعات بیشتر، آن را اعلام خواهیم کرد.»

رایدر نتوانست تاریخ دقیقی برای نشست بعدی این گروه اعلام کند.

روز گذشته نشریه "اشپیگل" با استناد به مقامات پنتاگون گزارش داد که نشست ناتو درباره کمک به اوکراین، به دلیل عدم حضور رئیس‌جمهور آمریکا به تعویق افتاده است. گفته شده که جو بایدن به‌دلیل وقوع طوفان «میلتون» در ایالات متحده از  این سفر خارجی صرف‌نظر کرده است. گزارش شده بود که نمایندگان تقریباً تمامی کشورهای عضو ناتو و سایر هم‌پیمانان کی‌یف  قرار بود در این نشست شرکت کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، از اظهار نظر درباره لغو نشست «رامشتاین» به‌دلیل عدم حضور بایدن خودداری کرد. پسکوف در  این باره گفت: «شرایط بد آب و هوایی در قاره  آمریکا مسئله ما نیست و ارزیابی لغو این رویداد نیز به ما مربوط نمی‌شود.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و شصت و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

زلنسکی بار دیگر از قصد برگزاری نشست اوکراین در نوامبر خبر داد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، دو روز پس از لغو رسمی دومین نشست اوکراین، بار دیگر از برنامه‌ریزی برای برگزاری این کنفرانس در نوامبر خبر داد. 

وی در سخنرانی خود که در جریان سفر به فرانسه انجام داد و ویدئوی آن در صفحه رسمی کاخ الیزه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر شد، گفت: «نشست صلح بعدی باید در نوامبر برگزار شود، برنامه همچنان روی میز قرار دارد. من تاریخ دقیق آن را نمی‌دانم، اما ما همه چیز را طبق تصمیمات قبلی آماده خواهیم کرد.»

این در حالی است که دو روز قبل، دفتر زلنسکی اعلام کرد که دومین نشست صلح در مورد درگیری اوکراین در نوامبر برگزار نخواهد شد و به جای آن، کنفرانس‌های موضوعی برای بررسی مفاد «فرمول صلح» پیشنهادی رئیس‌جمهور اوکراین برگزار خواهد شد.

ایتالیا در سال 2025 کنفرانس بازسازی اوکراین برگزار می‌کند

جورجیا ملونی، رئیس شورای وزیران ایتالیا اعلام کرد که این کشور برنامه‌ریزی کرده است تا کنفرانس بین‌المللی بعدی برای بازسازی اوکراین را در رم در تاریخ 10 و 11 جولای 2025 برگزار کند. 

نخست وزیر ایتالیا شب گذشته پس از دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین، تأکید کرد: «نگاه به آینده صلح و شکوفایی، آینده‌ای اروپایی است که به معنای نگاه به آینده بازسازی نیز خواهد بود. خوشحالم که امروز این فرصت را دارم تا تاریخ کنفرانس بعدی بازسازی اوکراین را اعلام کنم. این کنفرانس در رم در تاریخ 10 و 11 جولای 2025 برگزار خواهد شد، و این ابتکاری است که ما بسیار به آن علاقه‌مندیم.»

ملونی همچنین بر اهمیت جلب مشارکت بازیگران بین‌المللی که بتوانند روسیه را به آغاز مذاکرات صلح ترغیب کنند، تأکید کرد.

علت سفر زلنسکی به اروپا، وضعیت بحرانی در جبهه‌ نبرد است

امانوئل لیوروآ، تحلیل‌گر سیاسی فرانسوی معتقد است که سفر ولودیمیر زلنسکی به کشورهای اروپایی به دلیل وضعیت بحرانی نیروهای مسلح اوکراین در جبهه‌ نبرد با روسیه انجام شده است. 

وی گفت: «چرا زلنسکی به سه کشور بزرگ اروپایی سفر کرده است؟ زیرا وضعیت نظامی برای ارتش اوکراین فاجعه‌بار است. با توجه به پیش‌زمینه انتخابات در ایالات متحده، فشار زیادی برای توقف درگیری‌ها بر زلنسکی وارد می‌شود.»

این تحلیل‌گر ابراز عقیده کرد: وضعیت نیروهای اوکراینی به مراتب بدتر  از قبل شده است. بدین ترتیب، زلنسکی برای جلب حمایت در تلاش برای تثبیت وضعیت جبهه‌ها و کاهش تلفات ارتش به اروپا سفر کرده است. زلنسکی با توجه به انتخابات در آمریکا که عملکرد کاخ سفید را فلج کرده، مجبور شده به کشورهای اروپایی متوسل شود.

روز پنجشنبه زلنسکی ابتدا به لندن سفر کرد تا با کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا و مارک روته، دبیرکل ناتو، گفتگو کند. او پس از آن در پاریس با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار  نمود. زلنسکی در برلین با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و سپس با جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا گفتگو کرد.

نشست‌های پیشنهادی زلنسکی درباره اوکراین بی‌معناست

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه، شب گذشته پس از دیدار با امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان  اعلام کرد که نشست‌هایی که به ابتکار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و هم‌پیمانان غربی او برگزار می‌شود، اقدامی کاملاً بی‌معنا است.

او گفت: «هدف از این نشست‌ها چیست؟ اولین نشست به شکست انجامید و دومی که زلنسکی قصد داشت برگزار کند نیز به همان اندازه بی‌فایده و بی‌نتیجه می‌شد و نمی‌توانست به نتیجه مثبتی منجر شود.»

خانم ماتوینکو همچنین از توجه به این موضوع اظهار تعجب کرد و گفت که رهبری روسیه دیگر این موضوع را دنبال نمی‌کند.

رئیس پارلمان اعلای روسیه تأکید کرد که برگزاری چنین نشست‌هایی ممکن است تلاشی از سوی زلنسکی و «حامیان» غربی‌اش برای مشروعیت بخشیدن به موقعیت او به‌عنوان رئیس‌جمهور باشد. وی افزود: «اکنون کشورهای بیشتری به ماهیت واقعی آنچه در حال رخ دادن است و به نحوه رفتار اوکراین پی می‌برند.»

وی یادآور شد، به محض این که مقامات کی‌یف متوجه شدند اکثریت جهانی از آن‌ها حمایت نمی‌کنند، تمامی صحبت‌ها درباره مذاکرات صلح از طرف اوکراین متوقف شد. این مقام روس افزود: «این نشست‌ها درباره صلح، مذاکره یا پایان درگیری نیستند. افراد جدی این‌گونه رفتار نمی‌کنند و به همین دلیل ما هیچ علاقه‌ای به این نشست‌ها نداریم و در چنین گردهمایی‌هایی شرکت نمی‌کنیم، زیرا در آن‌ها معنایی نمی‌بینیم.»

کرملین: هیچ سیگنالی از کی‌یف درباره آتش‌بس دریافت نشده است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که روسیه هیچ پیامی مبنی بر آمادگی اوکراین برای آتش‌بس در منطقه درگیری نظامی دریافت نکرده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دریافت سیگنال‌هایی از آمادگی کی‌یف برای آتش‌بس در ازای تضمین‌های امنیتی از غرب گفت: «بحث‌های زیادی در این زمینه در رسانه‌ها وجود دارد، اما همچنان هیچ اقدام عملی صورت نمی‌گیرد.»

روز گذشته، روزنامه ایتالیایی کوریه‌ره دلاسرا "Corriere della Sera" گزارش داده بود که رئیس‌جمهور اوکراین، آماده است تا در ازای تسریع روند پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا و دریافت تضمین‌های امنیتی از ایالات متحده، بر اساس خط تماس کنونی در جبهه نبرد آتش‌بس اعلام کند. در این گزارش آمده بود که زلنسکی قصد دارد این تضمین‌ها را در جریان سفر اروپایی خود و در دیدار با رهبران فرانسه، ایتالیا و آلمان به دست آورد.

وزیر خارجه لهستان: در موضوع قتل‌عام ولوین با کی‌یف سازش نخواهیم کرد

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان تاکید کرد که مقامات ورشو قصد ندارند در موضوع نبش قبر بقایای قربانیان قتل‌عام ولوین با طرف اوکراینی سازش کرده و از مواضع خود کوتاه بیایند.

وی گفت: «ما در این موضوع کوتاه نخواهیم آمد. ما معتقدیم که این مسئله سیاسی نیست و نباید موضوع هیچ‌گونه سازش معامله‌ای قرار گیرد. این تنها یک وظیفه مسیحی است.»

سیکورسکی افزود که اوکراین، که اجازه نبش قبر قربانیان لهستانی قتل‌عام ولوین را نداده، در حالیکه به آلمان اجازه داده تا بقایای سربازان ورماخت که در خاک اوکراین کشته شده‌اند، را به این کشور بازگرداند. به گفته او، قربانیان لهستانی نیز باید همان حق را داشته باشند.

هشدار مجارستان درباره آغاز جنگ جهانی سوم در صورت عضویت اوکراین در ناتو 

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان هشدار داد که در صورت پیوستن اوکراین به ناتو، ممکن است جنگ جهانی سوم آغاز شود. وی گفت: «اگر اوکراین در شرایط کنونی به ناتو بپیوندد، این به معنای آغاز جنگ جهانی سوم خواهد بود.»

سییارتو همچنین با تأکید بر اینکه مجارستان همواره مخالف تحریک به درگیری مستقیم میان روسیه و ناتو بوده است، افزود که موضع صلح‌طلبانه مجارستان در قبال درگیری اوکراین بدون تغییر باقی مانده، علیرغم فشارهایی که از سوی دیگران اعمال می‌شود.

وزیر خارجه مجارستان همچنین یادآور شد که سطح مباحثات درباره درگیری اوکراین در میان نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا «نه چندان بالا» است، زیرا طرفداران راه‌حل صلح‌آمیز با حملات و تهدیدهایی مواجه می‌شوند. به گفته وی، اختلافات بزرگی در اتحادیه اروپا در مورد این درگیری وجود دارد.

 سییارتو تأکید کرد که مجارستان به دفاع از لزوم حل صلح‌آمیز درگیری و دنبال کردن سیاست خارجی مستقل ادامه خواهد داد.

زلنسکی با خشم مردم اوکراین به دلیل افزایش مالیات‌ها مواجه خواهد شد

روزنامه "نیویورک تایمز" گزارش داد که مقامات کی‌یف و شخص ولودیمیر زلنسکی ممکن است به دلیل افزایش مالیات‌ها با خشم مردم این کشور مواجه شوند.

این روزنامه به نقل از مقامات کی‌یف نوشت: دولت اوکراین ناچار به اتخاذ این گام «سیاسی نامحبوب» شده است تا تأمین مالی هزینه‌های نظامی به مبلغ 12 میلیارد دلار را در سال جاری افزایش دهد. این قانون شامل افزایش مالیات از 1.5 درصد به 5 درصد برای حمایت از ارتش و همچنین دو برابر کردن مالیات بر سود بانک‌ها به 50 درصد برای سال جاری و افزایش مالیات بر سود دیگر مؤسسات مالی از 18 درصد به 25 درصد است.

نیویورک تایمز نوشت: «این اقدام احتمالاً تأثیر شدیدی بر اوکراین خواهد داشت، جایی که مردم قبلاً کاهش شدید در وضعیت اقتصادی خود را به دلیل درگیری‌ها مشاهده کرده‌اند. اما مقامات تأکید دارند که اگر اوکراین بخواهد به مبارزه با روسیه ادامه دهد، چاره دیگری ندارند.»

روز گذشته مشخص شد که پارلمان اوکراین قانون «افزایش تاریخی مالیات‌ها» را تصویب کرد و 247 نماینده به تصویب این قانون رأی مثبت دادند. طبق گزارش این روزنامه، زلنسکی در روزهای آتی این قانون را امضا خواهد کرد. 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ