هدف دشمن ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی است

اقتصاد ایران: رئیس‌جمهور در آئین بزرگداشت شاعر ایرانی-ترکمنی در عشق‌آباد ترکمنستان، گفت: یکی از موضوعاتی که باید مدنظر جامعه اسلامی باشد، وجود دسیسه‌های پنهان برای ایجاد دشمنی میان مذاهب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان در آئین بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر ایرانی-ترکمنی در عشق‌آباد ترکمنستان گفت: بسیاری از گویش‌های زبانی ما مدیون تلاش وافر شاعران بزرگی همچون مختومقلی فراغی است.

وی افزود: زبان فارسی همان‌گونه که مدیون فردوسی است، زبان و ادب ترکمن نیز مدیون مختومقلی فراغی است. توجه به معنویت، اخلاق، عدالت و آزادی در کنار فهم درست نسبت به مفاهیم اسلامی و اهل بیت طهارت، تجلی بخش اندیشه این عارف بزرگ است.

رئیس جمهور گفت: دیوان اشعار و آثار به‌جای مانده از مختومقلی، گویای دریایی از مضامین اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. دوری از معنویت سال‌هاست که روزگار ما را با چالش مواجه کرده‌است.

وی افزود: امیدوارم با تقویت و توسعه همکاری‌های فرهنگی و برگزاری مراسم‌های مشابه گام مهمی در معرفی شایسته مفاخر و گنجینه‌های ادبی برداریم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در قلمرو سیاسی و فرهنگی بزرگی که ایران و ترکمنستان در قلب آن جای گرفته‌اند، مردمان این دیارها همواره با صلح و صفا زندگی می‌کنند. ایران و ترکمنستان با وجود گوناگونی و تنوع در قومیت و زبان، میراث تمدنی و فرهنگی مشترکی دارند.

پزشکیان گفت: در این قلمرو سرزمینی گسترده، ساختار فرهنگی واحد و منسجمی حاکم بوده است. علی‌رغم وجود اقوام، زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های متفاوت نمودهای فرهنگی این پهنه عظیم همواره از آبشخورهای یکسان سیراب شده‌اند. جلوه‌های گوناگون فرهنگ، هنر و ادبیات این دو کشور مشابهت و نزدیکی زیادی دارد که نشان‌دهنده زیرساخت‌های یکسان فرهنگی است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: روابط و دوستی دو ملت بزرگ ایران و ترکمنستان به عنوان دو همسایه با مرزهای طولانی همواره سازنده و مبتنی بر منافع متقابل بوده و از روندی رو به رشد و متوازن در همه عرصه‌ها برخوردار است.

وی افزود: بخش‌های مهمی از تاریخ، ادبیات و فرهنگ مردم ایران دارای پیوستگی با حوزه تمدنی آسیای مرکزی است. همچون نوری است که از یک منشور تابیده و جهان پیرامون را غرق در شکوه خود ساخته‌است. وجود دین اسلام، تبادل فرهنگی و قرابت زبانی میان اقوام ایرانی با قومیت‌های ساکن در گستره آسیای مرکزی بر رونق این غنای مشترک اجتماعی در منطقه افزوده است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: یکی از موضوعاتی که باید مد نظر جامعه اسلامی باشد، وجود دسیسه‌های پنهان برای واگرایی و ایجاد دشمنی میان مذاهب اسلامی است. بخش‌های مهمی از جهان اسلام در معرض تهدید افراط و رشد گروه‌هایی است که فلسفه وجودی خود را در تزریق جدایی جامعه اسلامی می‌بینند. وقتی بزرگانی مانند مختوم‌قلی فراغی صحبت از هم‌گرایی و اتحاد جوامع اسلامی می‌کنند، به‌خوبی از زوایای تاریک و مصائب جدایی آگاه هستند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: نگاه به وحدت و ایجاد وفاق فقط مختص به جوامع اسلامی نیست بلکه صحبت از صلح و تعمیق برادری و گفتمان وفاق، نیاز امروز جامعه بین‌المللی است.

وی ادامه داد: بسیاری از مؤلفه‌های یک‌جانبه‌گرایی، هم‌زیستی جامعه انسانی را با اخلال مواجه کرده‌است. مصداق روشن آن را در فلسطین و در نادیده‌انگاشتن حقوق ملتی می‌بینیم که دارای تاریخ، فرهنگ و عناصر هویتی مشخص و مختص به خود هستند.

پزشکیان گفت: وقتی صحبت از ظلم و بی‌عدالتی می‌شود، تصویر رنج مردم بی‌پناه غزه در ذهن ما نقش می‌بندد. عمق بحران غزه و حملات وحشیانه به شهرهای لبنان خارج از توصیف است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ