کاهش تولید صنعتی در اتحادیه اروپا به پایین‌ترین سطح

اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه گفت نبود گاز روسیه تولید صنعتی در اتحادیه اروپا را به پایین‌ترین سطح رسانده و باعث دو سال پیاپی رکود اقتصادی در آلمان شده است. این نشانه خودکشی انرژی در اتحادیه اروپاست.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، الکسی میلر مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه گفت تولید صنعتی در اتحادیه اروپا به پایین‌ترین سطح رسیده و اقتصاد این اتحادیه از نبود گاز ارزان روسیه رنج می‌برد. وی این اظهارات را پس از آن ایراد کرد که دولت آلمان هشدار داد با دومین سال پیاپی رکود اقتصادی در 2024 مواجه است.
میلر در مجمع بین‌المللی گاز در سنت پترزبورگ در روز پنجشنبه گفت بازار گاز اتحادیه اروپا با سقوط تقاضا مواجه شده است. یعنی شرایطی که در آن ادامه قیمت بالا یا کمبود عرضه یک کالای خاص باعث پایین آمدن تقاضا برای آن و جستجو برای جایگزین کردن آن می‌شود.
مدیرعامل شرکت بزرگ گازپروم با اشاره به آلمان گفت:«برخی متخصصان عقیده دارند این شرایط به معنای خودکشی انرژی در اروپاست و برخی دیگر می‌گویند لوکوموتیو اقتصاد اروپا به بن‌بست رسیده است».

اقتصاد آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا 0.3 درصد در سال گذشته میلادی کوچک شد. کند شدن رشد اقتصاد این کشور تا حد زیادی مربوط به کاهش شدید واردات گاز از طریق خط لوله از روسیه می‌شود. طبق گفته وزیر اقتصاد برلین، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی آلمان در سال جاری میلادی 0.2 درصد دیگر کاهش یابد. بدین ترتیب آلمان دومین سال پیاپی رکود اقتصاد را تجربه می‌کند.
میلر هشدار داد صنعت‌زدایی در اروپا ادامه خواهد داشت و باعث افزایش بی‌ثباتی در بازار گاز می‌شود. بدین این ترتیب اروپا با یک شوک جدید در قیمت گاز و مختل شدن دوباره عرضه مواجه خواهد شد.
طبق گفته مدیرعامل گازپروم، سیاست‌های اتحادیه اروپا باعث 10 درصد کاهش تولید صنعتی در این بلوک شده و آن را به پایین‌ترین سطح طی یک دهه گذشته رسانده است. صنعت اروپا رقابتی‌تر نخواهد شد، چون صنایع در آمریکا 5 برابر کمتر برای انرژی هزینه می‌کنند.
اتحادیه اروپا قبلاً بیشتر گاز روسیه را از طریق خط لوله‌های نورد استریم دریافت می‌کرد اما واردات نفت از این خط لوله پس از حمله خرابکارانه به این زیرساخت‌ها در 2022 متوقف شد.
طبق گفته اداره آمار اتحادیه اروپا، سهم روسیه در عرضه گاز این اتحادیه از 45 درصد در 2021 به 15 درصد در 2023 رسیده بود.
گاز روسیه در حال حاضر از طریق اوکراین به اروپای مرکزی و غربی می‌رسد. این انتقال بر اساس قراردادی بین گازپروم و شرکت نفتوگاز اوکراین در 2019 انجام می‌شود. اما کیف اعلام کرده قصد ندارد این قرارداد را در پایان سال جاری میلادی تمدید کند.
انتهای پیام/13

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ