بازخوانی ۳نامه منتشرشده از سوی رئیس دفتر سیاسی حماس و پیام‌های آن

اقتصاد ایران: بررسی نامه اخیر یحیی سنوار که برای رئیس جمهور الجزایر و حزب الله لبنان و جنبش انصار الله یمن ارسال کرده، نشان می دهد که هر کدام از آنها حاوی پیام‌های ویژه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه خبری الجزیره در مقاله‌ای به بررسی ۳ نامه منتشر شده از سوی یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پرداخت و نوشت که وی از زمان رسیدن به جانشینی شهید اسماعیل هنیه با توجه به ماهیت درگیری‌ها در غزه هیچ اظهار نظر رسانه‌ای نداشته است.

بر اساس این گزارش، سنوار در عین حال از زمان انتخاب به این سمت ساختار داخلی جنبش حماس را بعد از ترور هنیه تغییر داده و تعدادی از افراد را در مسئولیت‌های مختلف گمارده و برخی را نیز در مناصب خود ابقاء کرد.

الجزیره می‌افزاید که سنوار در این مدت ۳ نامه نگاشته است که یکی از آنها برای عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر و دیگری برای حزب الله لبنان و نامه سوم خطاب به جریان انصار الله یمن نگاشته شده است.

وی که فعالیت‌های سیاسی منسجم با پست جدید خود را در این مدت دنبال کرده، در این نامه‌ها تاکید کرده که اشغالگران نمی‌توانند مهم‌ترین اهداف حمله خود به غزه شامل از بین بردن حماس و دستیابی به رهبران آن را محقق سازند.

نامه سنوار به رئیس جمهور الجزایر

الجزیره در تحلیل نامه سنوار به رئیس جمهور الجزایر می‌افزاید که الجزایر از جمله کشورهایی است که روابط و مناسبات خوبی با حماس دارد و نماینده حماس در این کشور حضور دارد و تبون تلاش زیادی برای آشتی بین گروه‌های فلسطینی انجام داده و حامی آرمان فلسطین است. الجزایر همچنین به عنوان عضو موقت شورای امنیت نقش مهمی در جلسات این شورا و دفاع از موضوع فلسطین در این نهاد بین المللی داشته است.

نامه به حزب‌الله و جبهه‌های پشتیبان غزه

دو روز بعد از انتشار نامه سنوار به تبون، نامه‌ای به جنبش حزب الله لبنان رسید. اگر چه نامه قبلی سنوار به تبون حامل محتوای سیاسی و دیپلماتیک بود، اما این نامه ابعاد نظامی و رویکردهایی عمیق‌تر را در بر داشت.

این نامه بر وحدت عرصه جنگ و ماهیت مناسبات بین حماس و حزب الله به ویژه در عملیات طوفان الاقصی تاکید کرد و فعالیت‌های جبهه پشتیبانی غزه و گسترش تلاش‌های آنها در حمایت از مقاومت در غزه را ستود.

الجزیره در گزارش خود به نقل از منابع مطلع نوشت که حزب الله لبنان از همان روز آغاز جنگ در نشست شورای نظامی حزب، تصمیم خود مبنی بر حمایت از مقاومت فلسطین و پشتیبانی آن را اعلام کرد و اتفاقی که افتاد تأثیر قابل توجهی بر ماهیت تحولات جنگ داشت و رژیم صهیونیستی را تا حد زیادی مشغول به جبهه شمالی کرد.

سرتیپ محمد عباس کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک در گفتگو با الجزیره تاکید می‌کند که این نامه نشان می‌دهد وحدت عرصه‌های مقاومت محقق شده است.

نامه سنوار به عبدالملک الحوثی

هنوز ۳ روز از انتشار نامه دوم نگذشته بود که بعد از عملیات موفق یمنی‌ها با موشک بالستیک مافوق صوت که در تل‌آویو فرود آمد، نامه یحیی سنوار به عبدالملک الحوثی رئیس جریان انصارالله یمن منتشر شد.

تحلیلگران معتقدند که نامه سنوار به الحوثی پیام‌های زیادی از جمله قدرت مقاومت را در خود دارد و نشان می‌دهد که محور مقاومت منطقه‌ای همچنان قادر به اداره جنگ است. این نامه همچنین دیدگاه‌های محور مقاومت در خصوص آینده جنگ و افق فراروی رژیم صهیونیستی را نشان داد.

سنوار در این نامه تاکید کرد که مقاومت شرایط خوبی دارد و ادعاهای دشمن صهیونیستی در این رابطه دروغ پردازی و جنگ روانی است.

سعید زیاد کارشناس مسائل بین‌المللی در خصوص تحلیل این نامه به شبکه الجزیره گفت که این نامه نشان می‌دهد سنوار به عنوان طراح عملیات طوفان الاقصی از احتمال کشیده شدن جنگ به این شرایط اطلاع داشته و مقاومت و خودش را برای چنین جنگی آماده کرده بود.

وی پیش از این نیز در نامه‌ای طولانی که چند ماه پیش برای فرماندهان جنبش حماس در خارج از سرزمین‌های اشغالی نوشته بود، بر این موضوع تاکید کرد و گفت که گردان‌های قسام جبروت ارتش اسرائیل را در هم شکسته و انزوای ارتش همچنان ادامه دارد و مقاومت تسلیم شرایط اشغالگران نخواهد شد.

دکتر اشرف بدر کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در گفتگو با الجزیره خاطرنشان کرد که این نامه‌ها نشان می‌دهد که سنوار نسبت به روند تحولات آگاهی دارد و اوضاع جنگی را در اتاق فرماندهی با دقت و کنترل لازم رهبری می‌کند.

إیهاب جبارین دیگر کارشناس عرب زبان مسائل رژیم صهیونیستی گفت که نامه‌های سنوار نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در این جنگ دستاوردی داشته باشد.

سعید زیاد نیز می‌گوید که در حالی که رژیم صهیونیستی در تلاش برای انزوای جبهه‌های مقاومت و جدا کردن شرکای منطقه‌ای از یکدیگر است، اما در این اقدام شکست خورده و پیام‌های سنوار در فرماندهی حماس نشان دهنده تقویت مناسبات بین این جبهه‌ها است.

الجزیره در پایان مقاله خود تاکید کرد که سنوار همچنین در نامه‌های خود تلاش کرد انگیزه‌ها و غیرت جامعه عربی و اسلامی را به تحرک بیندازد و به همین علت به مصیبت‌های مردم غزه در نتیجه نسل کشی و محاصره و گرسنگی آنها پرداخته و تصریح کرد که امت اسلامی باید از این مردم پشتیبانی کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ