۳۲ درصد از تولید سیب کشور در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

اقتصاد ایران: ارومیه - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۳۲ درصد از تولید سیب کشور در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خسرو شهبازی عصر پنجشنبه در کمیسیون سیب آذربایجان غربی، افزود: در ۶۵ هکتار از باغات استان سیب کشت شده است، تصریح کرد: ۲۶ درصد از کل باغات سیب کشور و ۳۲ درصد از تولید سیب کشور در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد ارقام سیب تولید استان از نوع قرمز و زرد است، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰و احد تولیدی، پوره، رب گوجه فرنگی و سیب با ظرفیت تحویل ۱.۸ میلیون تن فعالیت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان، غربی خاطر نشان کرد: در استان ۵۴ واحد سورت و بسته بندی با ظرفیت ۳۲۰ هزار تن بسته بندی وجود دارد.

شهبازی گفت: در سال گذشته از ۷۵۰ هزار تن صادرات سیب کشور بیش از ۵۵۰ تن، محصول آذربایجان غربی بود.

رئیس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر ۴۷۵ سردخانه با ظرفیت ذخیره سازی یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان فعال است.

مراد آقا بالازاده ادامه داد: برای سال‌جاری سردخانه‌های استان قرار داد ذخیره ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی را با کشاورزان بسته که تاکنون ۶۰ درصد از میزان قرارداد را تحویل گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: بحث مدیریت زنجیره سیب از جمله نظارت بر سردخانه‌ها، واحدهای تولید و بسته بندی و فرآوری سیب مورد توجه قرار گیرد.

محمد دهقان، افزود: باید نقشه راه سیب استان سریعاً آماده و مصوب شود تا برای اصلاح باغات و فرآیندهای آن نقشه راه داشته باشیم و به صورت علمی و اصولی بتوانیم در خصوص تولید و صادرات سیب تصمیم گیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه تولید و صادرات سیب یک چرخه است که بخش‌های مختلف را به هم مرتبط کرده است، تصریح کرد: برای اینکه کشاورزان متضرر نشوند کارخانه‌های استان قول خرید سیب و انگور استان را به قیمت مصوب داده‌اند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: باید در جهت صرفه جویی در مصرف آب و افزایش درآمدها بحث کشت جایگزین به جای کشت سیب در بین کشاورزان ترویج یابد.

دهقان اظهار کرد: در بحث حمل و نقل و صادرات محصولات کشاورزی نیز، موضوع باک پُر و حذف جریمه ۳ هزار دلاری در سطح ملی در حال پیگیری است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ