کارشناسی داوری صحنه‌های مشکوک بازی ازبکستان - ایران

اقتصاد ایران: تساوی ایران برابر ازبکستان تحت تأثیر سه صحنه مشکوک داوری قرار گرفت.

ورزش سه: تساوی ایران برابر ازبکستان تحت تأثیر سه صحنه مشکوک داوری قرار گرفت.

تیم ملی ایران در دور سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در ورزشگاه ملی تاشکند برابر ازبکستان قرار گرفت اما برای سومین دیدار متوالی موفق به پیروزی مقابل ازبک‌ها نشد و با یک امتیاز زمین را ترک کرد.

 این تساوی در شرایطی رقم خورد که صالح حردانی در دقیقه ۵۷ با یک تکل به ساق پای الدور شومورودوف ضربه زد و داور در شرایطی که در ابتدا دستور به ادامه بازی داده بود، پس از اعلام داور وی‌ای‌آر، صحنه را بازبینی و مدافع راست تیم را با کارت قرمز مستقیم اخراج کرد.

دقایقی پس از این اخراج، سردار آزمون در محوطه جریمه حریف سرنگون شد و در شرایطی که اعتقاد به خطای پنالتی داشت، داور دستور به ادامه بازی داد.

همچنین در دقایق پایانی بازی، رستم‌جان آشورماتوف در محوطه جریمه برخوردی با علی قلی‌زاده داشت که باعث شد داور استرالیایی نقطه پنالتی را نشان بدهد اما این‌ بار پس از بازبینی صحنه تشخیص داد ابتدا توپ به دست قلی‌زاده برخورد کرده و به همین دلیل پنالتی را رد کرد.

نظر کارشناسان داوری در خصوص این صحنه‌ها را در ادامه می‌خوانید:

برخورد صالح حردانی و الدور شومورودوف (دقیقه ۵۷- اخراج)

محمدرضا ابوالفضلی: بازیکن قرمز، بدون اینکه در دفع توپ موفق باشد با نیروی بیش از حد، با پای کاملا کشیده و کف کفش به ساق پای حریف ضربه زده و وی را سرنگون می‌کند، علی‌رغم عدم تشخیص اولیه خطا توسط داور، VAR ایشان را برای بازبینی صحنه فراخوانده و مدافع ایران را به درستی با کارت قرمز جریمه می‌نماید.

ابراهیم میرزابیگی: تصمیم داور کاملا درست بود، چون آقای حردانی درست ساق پای بازیکن حریف را نشانه می‌گیرد.

بابک وسیله‌بر: در این صحنه تمامی فاکتورهای خطای شدید محرز است. بازیکن خاطی با قسمت سخت پا (استوک) به قسمت حساس بدن حریف با شدت ضربه می‌زند که جریمه آن ضربه آزاد مستقیم و اخراج می‌باشد.

برخورد مدافع ازبکستان و سردار آزمون (دقیقه ۶۴- مشکوک به پنالتی)

محمدرضا ابوالفضلی: در این صحنه مدافع یک لحظه با دست خود بدن مهاجم را می‌گیرد اما این‌ گرفتن به اندازه‌ای نیست که منجر به اعلام خطا گردد از طرفی مهاجم نیز وقتی دست مدافع را بر روی بدن خود احساس می‌کند بلافاصله خود را سرنگون می‌کند، لذا ادامه بازی تصمیم صحیحی بود.

ابراهیم میرزابیگی: بازیکن ازبکستان لحظه‌ای سردار را می‌گیرد اما سریع دست خود را می‌کشد. در واقع آزمون با این حرکت نمیفتد و تصمیم داور درست بود.

برخورد رستم‌جان آشورماتوف و علی قلی‌زاده (دقیقه ۹۰+۱- مشکوک به پنالتی)

محمدرضا ابوالفضلی: با توجه به تصاویر موجود، دست مدافع حجم اشغال کرده و غیر طبیعی بود لذا این برخورد  پنالتی می‌باشد اما علت صرف نظر کردن داور از تصمیم خود به‌طور کامل شفاف نیست، چراکه اگر توپ به دست مهاجم برخورد و پس از آن به دست مدافع اصابت کرده باشد، اولا که در تصاویر چنین برخوردی مشاهده نمی‌شد دوما در صورت برخورد باز هم این هند مهاجم تصادفی بود و نه به‌صورت عمد! زیرا در صورت عمد بودنِ هند مهاجم، داور نمی‌بایستی بازی را با دراپ‌بال شروع می‌کرد بلکه باید با ضربه آزاد مستقیم آغاز می‌نمود. از طرفی هند تصادفی مهاجم فقط در صورت به ثمر رسیدن فوری گل توسط همان شخص به‌عنوان خطا منظور می‌شود نه موارد دیگر! تنها دلیلی که می‌تواند این تصمیم داور را توجیه کند این است که پس از بازبینی، اعتقادی به خطای هند مدافع پیدا نکرده است. در نهایت علت این تصمیم داور و استنباط ایشان به وضوح مشخص نیست.

ابراهیم میرزابیگی: ما این صحنه را تنها از یک زاویه دیدیم اما مطمئنا داوران VAR از زوایای مختلف صحنه را بررسی کردند. با این تساوی به نظر می‌رسد دست بازیکن ایران سایشی با توپ داشت و با توجه به اینکه در محوطه جریمه، هر برخوردی به دست مهاجم خطای هند محسوب می‌شود، داور نظر خود را برگرداند.

بابک وسیله‌بر: در این صحنه بازیکن مدافع به جهت فاصله بسیار کم و سرعت توپ و نیز کمانه شدن توپ از بدن حریف، فرصت دزدیدن یا کنار کشیدن دست را نداشت که در ادامه حرکت دست با توپ برخورد می‌کند و حرکت اضافی دست به سمت توپ مشاهده نمی‌شود بنابراین ادامه بازی صحیح است. داور نیز طبق پروتکل‌های VAR و نظر خود اول اعلام پنالتی کرده که با نظر اتاق وی ای آر برای بررسی مجدد فراخوانده شد که در نهایت تصمیم خود را اصلاح و شروع مجدد بازی را با دراپ بال انجام داد.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ