جزئیات نشست جنبش حماس و فتح در قاهره

اقتصاد ایران: منابع فلسطینی گزارش دادند که نشست دیروز جنبش‌های حماس و فتح در قاهره، منجر به نتیجه ملموسی درباره مدیریت نوار غزه و نیز تشکیل دولت وفاق ملی نشده و گروه‌های مقاومت فلسطین تصمیمات یکجانبه تشکیلات خودگردان درباره مسائل مربوط به غزه را رد می‌کنند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نشست به تعویق افتاده جنبش حماس و جنبش فتح روز چهارشنبه در قاهره بعد از چند روز تلاش طرف مصری برای نزدیک کردن دیدگاه‌های این دو جنبش، برگزار شد. ریاست هیئت حماس را در این جلسه «خلیل الحیه» از اعضای ارشد دفتر سیاسی این جنبش و ریاست هیئت جنبش فتح را هم «محمود العالول» معاون آن بر عهده داشت.

رسانه‌های مصری گزارش دادند که در این نشست، ساز و کار فعالیت‌های کمیته مربوطه درباره مدیریت گذرگاه‌ها، پرونده‌های بهداشت، امداد، سرپناه، توسعه اجتماعی و آموزشی در نوار غزه مورد بحث قرار گرفت.

«باسم نعیم» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در گفتگو با العربی الجدید در این زمینه گفت که هیئت‌های جنبش حماس و فتح در دیدار روز چهارشنبه خود درباره مسئله ملی فلسطین به طور کلی و اهمیت تشکیل دولت وفاق ملی که نماینده همه مولفه‌های فلسطینی باشد، صحبت کردند.

این مسئول حماس درباره ایده تشکیل کمیته‌ای برای اداره امور نوار غزه اظهار داشت: این موضوع بعد از تشکیل دولت وفاق ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از رهبران حماس که نام او فاش نشده است، نیز در گفتگو با العربی الجدید تاکید کرد که حماس از تشکیل کمیته‌هایی برای مدیریت غزه خودداری می‌کند؛ چرا که تشکیل چنین کمیته‌هایی به معنای آن است که غزه از ساختار فلسطین جداست. این در حالی است که ما خواستار تشکیل یک دولت وفاق ملی متشکل از شخصیت‌های با تجربه و مورد قبول همه گروه‌های سیاسی فلسطین هستیم.

وی تصریح کرد: تلاش‌های حماس در راستای رد هرگونه طرح اسرائیل برای جدا کردن نوار غزه از ساختار فلسطین است و ما به طرف مصری موضع خود را درباره ایده تشکیل کمیته‌هایی برای مدیریت غزه ابلاغ کردیم. ما مجدداً تاکید می‌کنیم که تشکیل دولت وفاق ملی فلسطین شامل غزه و کرانه باختری می‌شود. رایزنی‌ها با جنبش فتح و برادران مصری برای رسیدن به نتایج ملموس درباره آرمان فلسطین ادامه خواهد داشت.

«طاهر النونو» مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر سیاسی حماس در بیانیه‌ای به این منظور اعلام کرد: این نشست‌ها با هدف بحث درباره تجاوزات دشمن اشغالگر به نوار غزه، تحولات سیاسی و میدانی، متحد کردن تلاش‌ها و وحدت ملی فلسطین است.

روزنامه العربی الجدید گزارش داد که عصر روز سه‌شنبه هیئت جنبش حماس با مقامات سرویس اطلاعاتی مصر نشستی برگزار کرد که در آن دیدگاه‌ها درباره پیشنهاداتی جهت اداری امور نوار غزه مورد رایزنی قرار گرفت. اطلاعات نشان می‌دهد که پیشنهاد تشکیل دولت جدید در زمان کنونی توسط تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش فتح رد می‌شود و آنها از این موضوع استقبال نکرده‌اند. همچنین قاهره هم در زمان کنونی موافق تشکیل چنین دولتی نیست و معتقد است که تشکیل این دولت به راهکارهای عملیاتی متعددی نیاز دارد.

از طرف دیگر، یکی از رهبران حماس اعلام کرد که این جنبش از همه راهکارهای مربوط به تشکیل دولت فلسطین استقبال می‌کند و در حال حاضر اولویت بزرگ حماس، کمک رسانی به ساکنان نوار غزه و آغاز بازسازی این باریکه است. اما رژیم اشغالگر مانع از رسیدن به هرگونه توافقی برای آتش بس می‌شود.

پیش از نشست جنبش فتح و حماس در قاهره، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در بیانیه‌ای تصمیم تشکیلات خودگردان مبنی بر تشکیل تیمی جهت بازسازی غزه را رد و تاکید کرد که این تصمیم تشکیلات خودگردان به شکل یک جانبه به معنای خروج از تصمیم‌های ملی وطنی بوده به پرونده بازسازی غزه کمک نمی‌کند؛ بلکه موجب افزایش رنج مردم ما و ایجاد اختلاف می‌شود.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین از تشکیلات خودگردان خواست تا در تصمیمات خود که به شکل یک جانبه گرفته می‌شود، تجدید نظر کرده و به اجرای تصمیماتی که مورد توافق همه گروه‌های فلسطینی قرار دارد توجه کند.

از سوی دیگر یک منبع فلسطینی در گفتگو با المیادین اعلام کرد که نشست‌های جنبش مقاومت اسلامی حماس و جنبش فتح در قاهره هنوز به توافق نهایی برای مدیریت امور نوار غزه منجر نشده است.

این منبع تاکید کرد که حماس بر تشکیل دولت وفاق ملی اصرار دارد، اما جنبش فتح در جلسات قاهره اعلام کرد که به دولت «محمد مصطفی» نخست وزیر تشکیلات خودگردان به عنوان مرجع اصلی دولت وفاق ملی پایبند است.

به گزارش تسنیم، چند ماه قبل، گروه‌های فلسطینی شامل جنبش آزادی‌بخش ملی فلسطین (فتح)، جنبش حماس، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین، جنبش جهاد اسلامی، جبهه مبارزه مردمی فلسطین، جبهه ابتکار ملی فلسطین، جبهه مردمی فلسطین- فرماندهی کل، اتحاد دموکراتیک فلسطین، جبهه آزادی بخش فلسطین، جبهه آزادی بخش عربی، جبهه عربی فلسطین و پیشتازان جنگ آزادی بخش ملی که در پکن، پایتخت چین گرد هم آمده بودند، در پایان نشست دو روزه خود توافق کردند که به یک وحدت ملی همه جانبه فلسطینی برسند.

شرکت کنندگان در این نشست، بر حق مردم فلسطین برای مقاومت در برابر اشغالگری و پایان دادن به آن طبق قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد و نیز تشکیل دولت موقت وفاق ملی با موافقت گروه‌های فلسطینی تاکید کردند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ