پای کار کمک به مدیریت شهری همدان خواهیم بود

اقتصاد ایران: همدان _ استاندار همدان در دیدار با اعضای شورای شهر گفت: پای کار کمک به مدیریت شهری خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید ملانوری‌شمسی در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه متولیان امور شهری به مسائل شهر، آگاه‌تر هستند، اظهار کرد: در بحث نظام حکمرانی در جوامع محلی و مدیریت جوامع محلی اعم از شهرها و روستاها بر اساس آنچه در قانون داریم نظام مدیریتی بر پایه مثلث مدیریتی است.

وی به سه ضلع مثلث مدیریتی اشاره کرد و گفت: شهروندان، شورا به عنوان منتخبان و نخبگان مردم در جامعه محلی و سازمان اداری و اجرایی یا همان شهرداری‌ها در شهرها و دهیاری در روستاها سه ضلع این مثلث حکمرانی هستند.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه بدون همکاری، همراهی و حضور هر یک از سه رکن نام برده شده، مدیریت ابتر خواهد ماند، بیان کرد: همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی‌ها کمک می‌کند یک مدیریت واحد در منطقه شهری یا روستایی محقق شود.

ملانوری با بیان اینکه امروز تعامل و همکاری‌ها به طور جدی‌تر و در گفتمان دولت بحث وفاق مطرح است، افزود: وفاق کلید واژه‌ای است و به دنبال آن هستیم که در سطح ملی، استانی و سازمان‌ها، این مهم انجام شود.

شهروندان رکن اصلی مدیریت شهر هستند

وی با تأکید بر اینکه تعامل، وفاق، همکاری و همراهی به معنای واقعی در تمام امور می‌تواند بسیار مؤثر باشد، تصریح کرد: با توجه به این مهم در یک نظام مدیریتی که اساس آن در قالب مثلث مدیریتی شکل می‌گیرد وفاق و همدلی بسیار مهم‌تر است.

استاندار همدان با بیان اینکه در مدیریت شهر، شهروندان رکن اصلی هستند، ادامه داد: شهروندان انتظاراتی دارند و می‌خواهند در محیطی با نشاط و آماده زندگی کنند.

ملانوری شمسی با یادآور اینکه قانون نهادی به نام شوراهای شهرها و روستاها را با اختیاراتی وسیع ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی امروز یک نهاد قدرتمند هستند و اختیاراتی که قانون به آنها داده بسیار بزرگ است.

مدیریت ارشد استان با تاکید بر اینکه وظایف تعیین شده در قانون برای شوراها بسیار مهم است، یادآور شد: شوراهای اسلامی از مهمترین مسئله که مباحث فرهنگی و اجتماعی تا بحث‌های توسعه‌ای، عمرانی، خدمات شهری، زیست محیطی و… وظیفه دارند و می‌تواند در این موارد به طور جدی مداخله داشته باشد.

شهرداری باید مسلح به نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف باشد

استاندار همدان اظهار کرد: سطح پیگیری وظایف تعیین شده شوراهای اسلامی از شهر شروع می‌شود و تا بالاترین رکن کشور یعنی مقام معظم رهبری قدرت پیگیری و مکاتبه دارند.

ملانوری با بیان اینکه قانون در رأس شوراها، شورای عالی استان‌ها را قرار داده است، گفت: شوراهای عالی استان‌ها آنچنان جایگاه وسیعی دارد که همتراز دولت و یا مجلس قادر به تدوین لایحه است.

وی بیان کرد: شوراهای اسلامی یک نهاد قانونی و رسمی شکل گرفته از درون مردم هستند که با ظرفیت‌های موجود می‌توانند بسیار اثرگذار باشند.

استاندار همدان با بیان اینکه نهاد شهرداری و تشکیلات اداری آن به عنوان مجریان مصوبات شورای شهر باید شهری را آماده کنند که موجب رضایت‌مندی مردم شود، افزود: به منظور تحقق این مهم شهرداری باید مسلح به نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف باشد.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه قدرت یک شهردار در مواردی، بیش از سایر مسئولین است، ادامه داد: دلیل این امر وجود یک نهاد محلی قانون‌گذار در کنار شهرداری است و با توجه به این مهم شهردار و شهرداری می‌توانند آنچه در ذهن دارند را به خوبی اجرا کنند.

ملانوری با بیان اینکه تمام مسائل شهر در مدیریت تحت تأثیر قرار می‌گیرد، یادآور شد: در بسیاری از مواقع موارد، بحث رشد، توسعه و نشاط مردم نتایج اقدامات شهرداری است و در مواردی نیز چالش‌ها، مسائل، تخلفات، و… می‌تواند متأثر از نوع مدیریت شهرداری در شهر و یا مجموعه مدیریت شهری باشد.

وی با اشاره به برخی چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی از اعتیاد تا طلاق و مواردی از این دست، اظهار کرد: بخشی از این موارد می‌تواند متأثر از نوع رفتار مدیریت در شهر باشد و باید به تمام مسائل در شهر پرداخته شود.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه در کمک به مدیریت شهر، پای کار هستیم، گفت: شهرها و روستاها و مرکز استان مورد توجه هستند و به طور مثال در بحث گردشگری برای ارائه خدمات در این حوزه باید مرکز استان قادر به انجام این امر باشد.

مدیریت ارشد استان در کنار شورا و شهرداری باشد

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در ادامه ضمن تبریک انتصاب به استاندار جدید همدان گفت: انتظار می‌رود در دوران مدیریت جدید استان شاهد رشد و شکوفایی و تغییرات ارزشمندی در استان به ویژه همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین باشیم.

محمود مسگریان با اشاره به اینکه کمتر از یک سال از مسئولیت اعضای دوره ششم شورای شهر باقی مانده است، افزود: امیدواریم مدیریت ارشد استان با حمایت و پشتیبانی در کنار شورا و شهرداری برای خدمت رسانی بهتر به مردم باشد.

مسگریان از برگزاری مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها و کلان‌شهرهای کشور در روزهای ۲۵ و ۲۶ مهرماه سال جاری در همدان خبر داد و یادآور شد: همدان افتخار میزبانی این اجلاس کشوری را دارد و این مجمع فرصت مناسبی برای استفاده از نظرات کارشناسان و صاحب نظران برای توسعه و کمک به مدیریت شهری دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کمیسیون‌های تخصصی برای این مجمع تعریف شده است پس از برگزاری اجلاس موارد مطرح شده و مصوبه‌ها به شورای عالی استان‌ها ارسال و پس از تأیید می‌تواند در سطح کشور اجرایی شود.

نقش مؤثر مدیریت ارشد استان در حوزه آب و نان

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان در ادامه این جلسه با بیان اینکه برای توسعه مناطق هر استانی باید بر اساس تناسب هویت و مختصات بومی آن اقدام کرد، گفت: هر پیشرفتی بخواهد هویت طبیعی آن مکانی را مخدوش کند نمی‌توان آن را پیشرفت دانست.

حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی با اشاره به ظرفیت‌های بالای همدان در حوزه گردشگری، افزود: متأسفانه در این حوزه به مبحث مذهب آن زیاد پرداخته نشده است در حالی که حدود ۲۵ امامزاده در شهر همدان وجود دارد که تنها دو یا سه مورد آنها شهرت دارند و بیشتر مورد توجه بوده‌اند در صورتی که این امامزاده‌ها می‌توانند بر داشته‌های فرهنگ، تمدنی و ارزش‌های این شهر که موجب جذب گردشگر می‌شود بیفزاید.

وی اضافه کرد: مدیریت ارشد استان در دو حوزه آب و نان می‌تواند ورود کرده و نقش مؤثری را ایفا کند که انتظار می‌رود استاندار همدان در این زمینه به خوبی وارد شود.

صفری افلاکی با تاکید بر اینکه آب همدان هم از لحاظ کمی و هم کیفی دچار اختلال است، یادآور شد: همدان شهری که پر از رودخانه‌ها و و قنات‌ها است و در گذشته به شهر هزار چشمه معروف بوده متأسفانه این ظرفیت هدر رفته‌اند و ما مجبور هستیم آب را از استان‌های دیگر وارد کرده و چه بسا در سال‌های آینده به دلیل تنش آبی با استان‌های همجوار هم دچار مشکل شویم.

وی همچنین توجه مدیریت ارشد استان به کیفیت و قیمت مناسب نان تاکید کرد و یادآور شد: باید در کنار هم تلاش کنیم نان کامل و سنتی را احیا کنیم که متأسفانه امروزه صنف نانوایان در حال از بین رفتن است و اکنون به دلیل فشار کاری مجبور به فعالیت هستند و مشکل آنها نیز باید حل شود.

صنعت گردشگری حمایت مدیریت ارشد استان را می‌طلبد

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان هم در ادامه این جلسه خطاب به استاندار گفت: اقدام شما پس از معارفه در بازدید از اماکن تاریخی به ویژه محوطه باستانی هگمتانه بسیار ارزشمند بود که باعث امیدواری در این حوزه شد و انتظار می‌رود از کمک‌های شما در رونق صنعت گردشگری استفاده کنیم.

حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه حوزه گردشگری یک فضای بین بخشی است، افزود: در بسیاری از موارد مدیریت شهری در حوزه گردشگری اقداماتی انجام می‌دهد اما به تنهایی قادر نیست کارها را پیش ببرد و دیگردستگاه‌های اجرایی نیز به همین شکل به تنهایی قادر به انجام امور نیستند.

بادامی نجات با بیان اینکه می‌توانیم از تجربیات موفق دیگر استان‌ها در حوزه گردشگری استفاده کنیم، اضافه کرد: در برخی از استان‌ها از جمله یزد تجربه موفقی داشته‌اند که استاندار این استان‌ها شورای گردشگری تشکیل داده و در زمان‌های مشخص و به طور مستمر متولیان حوزه گردشگری را دعوت کرده تا در کنار هم با همفکری و همکاری هم بتوانند مسائل را حل کرده و امور را پیش ببرند.

وی خطاب به استاندار همدان اظهار داشت: انتظار ما این است که شما به عنوان مدیر ارشد استان اینگونه اقداماتی را در راستای رونق صنعت گردشگری انجام دهید چرا که همدان استانی است که اقتصاد آن براساس گردشگری نیست قطعاً می‌توان با کمک شما ناهماهنگی‌های بین دستگاهی را در حوزه گردشگری را حل کرد و خوشبختانه در حوزه ثبت جهانی هگمتانه که در همدان اتفاق افتاد همچین جلساتی شکل گرفت و آثار آن را شاهد بودیم و اثرات مثبتی را به دنبال داشت.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی محور گردشگری شرق کشور را تعریف کرده که نیازمند پیگیری این موضوع توسط استانداران استان‌های این مناطق است، تأکید کرد: این محور گردشگری بسیار مهمی است که برای همدان، کرمانشاه و سنندج می‌تواند یک محور جدید گردشگری باشند چرا که ظرفیت جذب گردشگران خارجی را با وجود آثار تاریخی ارزشمند دارند.

بادامی‌نجات اضافه کرد: از طرفی وزارت ارشاد نیز محور اشراف بین همدان زنجان و تعریف کرده‌اند که می‌توان این را تعمیم داد به استان‌های شمال شرق کشور که برای رونق صنعت گردشگری همدان قطعاً می‌تواند مفید واقع شود.

وی با بیان اینکه همدان در بعضی از زیرساخت‌ها از جمله هواپیما ضعف دارد، گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که همدان باید به آن برسد برقراری پرواز بین همدان و برخی از استان‌ها است که می‌تواند در حوزه اقتصاد و گردشگری این استان اثربخش باشد و در این راستا شورا و شهرداری حتی یک قدم جلوتر رفته به گونه‌ای که مصوبه‌ای داده است که شهرداری همدان در خرید هواپیما مشارکت کند و شهرداری در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده است.

بادامی نجات به اقدامات شورا و شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و یادآور شد: مدیریت شهری همدان در راستای کمک به حوزه گردشگری بسیاری از مجوزهای این حوزه را علی رغم اینکه می‌توانست درآمدزایی برای شهرداری داشته باشد را رایگان کرده که از جمله آنها می‌توان به ساخت هتل اشاره کرد.

وی اظهار داشت: لازم است با استفاده از توان و ظرفیت مدیریت ارشد استان جلساتی با حضور استاندار در راستای جذب سرمایه‌گذاران اقدام کنیم تا در کنار هم برای رونق صنعتگری از این ظرفیت استفاده کرده تا شاهد تحول در این حوزه باشیم.

ضرورت توجه به تمامی مناطق شهری

رئیس کمیسیون توانمندسازی و مناطق محروم هم با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه به تمامی مناطق شهری، اظهار داشت: انتظار می‌رود مدیریت ارشد استان در بازدیدهای خود از مناطق محروم شهر را نیز در نظر بگیرد.

مرتضی کرباسیان اضافه کرد: همچنین مطالبات تمامی اقشار جامعه باید مورد توجه باشد تا در راستای رفع مشکلات دغدغه‌های مردم قدم برداریم.

وی اظهار داشت: توجه به امور و دغدغه‌های مردم از سوی مسؤلین باعث ایجاد امیدواری در شهروندان می‌شود.

حل مشکلات حمل و نقل شهری نیازمند حمایت مدیریت استان است

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز خطاب به استاندار همدان گفت: قطعاً مدیرانی که در سابقه خود در معرض انتخاب مردم قرار گرفتند، عملکرد موفقی از خود نشان داده‌اند و انتخاب استاندار جدید همدان پیام روشنی از طرف وزارت کشور برای عبور از سهم خواهی‌ها بود.

مهدی حیدری اضافه کرد: با توجه به تجربه بزرگان موفق‌ترین مدیران در حوزه استان مستقل‌ترین آنها بوده است.

وی با بیان اینکه حل مشکلات حمل و نقل عمومی نیازمند حمایت مدیریت استان است، یادآور شد: موضوعاتی در حوزه ترافیک و حمل و نقل وجود دارد که با حضور مدیریت جدید استان می‌توانیم در کنار هم مشکلات را حل کنیم تا شاهد تحول خوبی در این حوزه باشی

شهردار همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اولویت مدیریت شهری در این دوره اتمام پروژه‌های نیمه تمام است گفت: در حال حاضر اتمام پروژه پارکینگ آقاجانی از جمله این پروژه‌ها است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

سید مسعود حسینی الکترونیکی کردن امور شهری را در شهرداری را از جمله موارد مهم برشمرد و یادآور شد: یکی از کارنامه‌های درخشان شهرداری همدان در این دوره توجه به حوزه گردشگری بود که اقداماتی صورت گرفت از جمله جداره سازی، جمع آوری و حذف زوائد فیزیکی و نازیبایی‌های بصری، ثبت جهانی هگمتانه که نقش شهرداری در این زمینه قابل توجه است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ