ضرورت استفاده از همه ظرفیتها برای ترویج کتابخوانی در همدان

اقتصاد ایران: همدان ـ رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان فرهنگ کتابخوانی را پایه‌ی اصلی فرهنگ و تمدن برشمرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی رضایی در جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورا اظهار کرد: فرهنگ کتابخوانی، ابتدایی‌ترین عنصر شکل‌گیری جهان آینده است و تمامی فرهنگ‌ها و آداب دیگر نیز از این فرهنگ نشأت می‌گیرند.

رضایی اضافه کرد: خواندن کتاب، سبب رشد ذهن و تقویت فضای فکری افراد می‌شود؛ که در نتیجه‌ی این موضوع به وقوع پیوستن طیف گسترده‌ای از اتفاقات مفید برای آینده‌ی جامعه، دور از انتظار نیست بر این اساس بایستی فرهنگ مطالعه در جامعه نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه با دو روش مهم می‌توان انگیزه کتابخوانی را در جامعه افزایش داد، افزود: برگزاری مسابقات کتابخوانی در مناسبت‌های مختلف از جمله این روش‌ها است که در این مسابقات با دادن جوایز نفیس می‌توان انگیزه مطالعه و کتابخوانی را تقویت کرد.

رضایی همچنین مطالعات تخصصی در سازمان‌ها را از دیگر روش‌های افزایش انگیزه کتابخوانی برشمرد و یادآور شد: شاغلان می‌توانند کتاب‌های تخصصی ادارات را مطالعه کرده و پس از برگزاری آزمون و ارزیابی‌های لازم، امتیازاتی برای این افراد در نظر گرفته شود که این امر در کنار ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌تواند تقویت حرفه‌ای و تخصصی شاغلین را نیز به دنبال داشته باشد.

ضرورت ترویج فرهنگ ورزش همگانی

نایب رئیس شورای شهر همدان همچنین در ترویج ورزش همگانی تاکید کرد و اظهار کرد: در این راستا استفاده از تمامی امکانات و تجهیزات در اختیار مدیریت شهری به منظور توسعه ورزش همگانی باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه کمک به تقویت بخش خصوصی در حوزه ورزش نیز می‌تواند مثمر ثمر واقع شود، گفت: در هر شهری استعدادها و علایق متفاوتی در حوزه ورزش وجود دارد که به نظر می‌رسد همدان در ورزش کشتی ظرفیت خوبی دارد که می‌توان به عنوان ورزش پایه به آن پرداخت.

رضایی در این خصوص اضافه کرد: در صورت امکان استفاده از اماکن ورزشی در سطح شهر برای کمک به توسعه ورزش همگانی، لازم است شهرداری این مورد را پس از بررسی به صورت طرح و پیشنهاد به شورا ارائه دهد.

نایب رئیس شورای شهر همدان همچنین با بیان اینکه ظرفیت حوزه ورزش همگانی در همدان بسیار بالاست یادآور شد: بخشی از نیاز به تأمین اوقات فراغت و پاسخگویی به آسیب‌های اجتماعی را می‌توان با تقویت زیرساخت‌های ورزش همگانی در سطح شهر پاسخگو بود.

لزوم ایجاد حلقه‌های مطالعاتی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه با انتقاد از اینکه متأسفانه دانش آموزان یک بعدی پرورش داده می‌شوند، گفت: دانش آموزان باید از ابتدای شروع به تحصیل با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشنا شوند و از دوران کودکی و نوجوانی این فرهنگ در آنها نهادینه شود.

علی اکبر نظری با بیان اینکه شهرداری‌ها، مراکز علمی و دانشگاه‌ها برای دانش آموزان و دانشجویان حلقه‌های درسی را تشکیل دهند، افزود: در این راستا کار آنها مطالعه باشد و ماحصل آن به تحقیق و پژوهش بینجامد.

وی با بیان اینکه باید با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های مناسب کودکان و فرزندانمان را با مطالعه آشنا کنیم، اظهار داشت: با ایجاد حلقه‌های مطالعاتی توسط مدیریت شهری در حوزه شهرداری‌ها می‌تواند در امر آموزش‌های شهروندی مؤثر واقع شود.

کشتی ورزش پایه استان باشد

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر همدان نیز به استفاده از ظرفیت مدارس در حوزه ورزش تاکید کرد و گفت: ورزش همگانی نیاز به مکان‌های مناسب دارد و دولت باید بستر سلامت مردم را فراهم کند.

اکبر کاوسی امید با بیان اینکه در هر شهری متناسب استعداد آن شهر باید ورزش پایه‌ای تعریف شود، افزود: در مدارس ما باید به ورزش پایه توجه شود و این در مدارس باید مورد توجه واقع شود و در همدان باید به ورزش کشتی بپردازند شود چرا که ظرفیت آن را دارد.

وی در ادامه با تاکید بر توجه ویژه به افزایش سرانه مطالعه، اضافه کرد: لازم است نقشه‌ی راهی در مدارس داشته باشیم که از ظرفیت نهادهای مرتبط با کتاب و کتابخوانی در آموزش و پرورش استفاده شود باشد و نتیجه این روند از آموزش و پرورش مطالبه شود.

اکبر کاوسی امید اضافه کرد: تا زمانی که دانش آموزان فکر کردن را در مدارس یاد نگیرند فکر عمیق نخواهند داشت. وی تاکید کرد: امروزه بیشتر کار دانش آموزان الگوبرداری از هم و تقلید است و فکر عمیق وجود ندارد که آموزش و پرورش باید برای تحقق فکر عمیق دانش آموزان برنامه‌ای داشته باشد.

تئوری پردازی، پاسخ خوبی برای مصائب تعلیم و تربیت نیست

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان هم مهم‌ترین هدفی که آموزش و پرورش برای آن تشکیل شده است را تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: دستگاه‌های دیگر همچون شهرداری نیز در این زمینه مسئول هستند و بر اساس وظیفه خود می‌توانند به آموزش پرورش کمک کنند.

مهدی حیدری با بیان اینکه در زمینه آموزش و اندیشیدن هنوز مقدمه راه را فراهم نکرده‌ایم، افزود: انتظار راه‌های متعالی از دانش آموزان را نباید داشته باشیم چرا که هنوز در مقدمات موفق عمل نکرده‌ایم و باید بپذیریم در نقطه خوبی قرار نداریم و تئوری پردازی‌ها موفق نبوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: نتیجه تعلیمات، میانگین معدل‌های زیر ۱۲ و نتیجه تربیت‌ها، عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی در برخی مدارس است.

حیدری اضافه کرد: این سوال مطرح است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در چه مرحله‌ای است؟

وی به نقش مدیریت شهری در نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و یادآور شد: شهرداری در حد وظیفه خود می‌تواند کمک کننده باشد و ما هم شورای شهر به نوبه خود مسئول هستیم پس در هر زمینه‌ای که مربوط به شهر است اختیار نظر داریم و باید در این زمینه کمک کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ