کدام ژاپنی پرچمدار خواهد بود؟

اقتصاد ایران: یکـــــی از پرطرفدارترین سگمنت‌ها در بازار خودرو جهان و همچنین بازار خودرو ایران، ‌مدل‌های سدان در سگمنت C است و از دیرباز تاکنون در این بخش از بازار کشور مدل‌هایی همانند مزدا ٣٢٣ و سپس مزدا ٣، رنو مگان، تویوتا کرولا، کیاسراتو و هیوندای الانترا حضور داشته و عملکرد موفقی نیز داشته‌اند.

حال بعد از بازگشایی دوباره واردات خودرو در سال ١٤٠٢، در نخستین موج از ورود خودروهای وارداتی جدید شاهد حضور تویوتا کرولا و تویوتا لوین بودیم . تویوتا کرولا از حدود ۲۰ سال پیش با سه چهره متفاوت ساخته می‌شود؛ مدل مختص بازار اروپا، مدل ویژه خاورمیانه و آسیا و همچنین مدل ویژه بازار آمریکای‌شمالی.

با این مقدمه باید گفت اکنون هر دو مدل کرولا و لوین به‌کشور وارد می‌شوند؛ اما این خودروها ساخت کارخانه تویوتا در کشور چین هستند.

تویوتا لوین
تویوتا لوین

همچنین لوین در اصل همان فیس‌لیفت کرولا برای بازار آمریکاست که در چین به‌ این نام تولید و عرضه می‌شود . کرولا و لوین در اصل یک خودرو هستند و تنها در نمای ظاهری جلو (چراغ‌ها و سپر جلو) با هم تفاوت دارند.

این دو به‌سرعت توانستند در بازار تشنه خودرو ایران جای خود را باز کنند؛ اما به‌مرور با اشباع بازار ایران از این دو مدل خودرو و همچنین مشخص شدن این موضوع که تویوتاهای مذکور ساخت شرکت FAW چین هستند و درمقایسه با تویوتاهای قدیمی از کیفیت متفاوتی برخوردارند، استقبال بازار از آن‌ها تا حدودی کاهش یافت.

همچنین از دلایل دیگر این امر، خبر ورود مدل‌های جذاب‌تر و به‌روزتر سدان‌های متعلق به‌برند ژاپنی درهمین سگمنت بوده است؛ خودروهایی مانند مزدا ٣ مدل ٢٠٢٤، هوندا سیویک و نیسان سلفی. به‌همین دلیل در این مطلب سدان‌های ژاپنی در سگمنت C را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

طراحی بیرونی

در میان این پنج مدل خودرو، طراحی تویوتا کرولا و لوین محافظه‌کارانه و تا حدی کسل‌کننده است. همچنین با وجود طراحی جذاب در نمای جلو کرولا و لوین، اما نمای عقب آن‌ها از دینامیک و پویایی نمای جلو بهره نمی‌برد و هماهنگی چندانی در طراحی نمای جلو و عقب خودرو به‌چشم نمی‌خورد.

در مرحله بعدی نیسان سلفی قرار دارد که به‌دلیل ابعاد بزرگ‌تر و همچنین طرح تهاجمی‌تر، ظاهری جذاب‌تر از کرولا دارد. اما به‌دلیل آن‌که این خودرو به‌طور اختصاصی برای بازار چین طراحی شده (ورژن مختص چین نیسان سنترا است) شاهد استفاده از حجم زیاد و اغراق‌شده کروم‌کاری در آن هستیم که دیگر مد روز طراحی خودرو در جهان نیست و بیشتر در محصولات چینی دیده می‌شود و در نتیجه اصالت طراحی آن از خودروهای ژاپنی دور شده است.

نیسان سلفی
نیسان سلفی

در مرحله بعد هوندا سیویک قرار دارد که نکته مثبت طراحی آن ابعاد بزرگ این خودرو همانند نیسان سلفی است؛ اما ظاهر آن برخلاف انتظار ما از هوندا سیویک، محافظه‌کارانه است و می‌توان گفت طراحی آن یک عقبگرد نسبت به‌نسل‌های قبلی این مدل است و بیشتر از آن‌که باب دل مشتریان جوان باشد، نظر مشتریان مسن‌تر را به‌خود جلب خواهد کرد.

هوندا سیویک
هوندا سیویک

درنهایت مزدا ٣ نسل جدید قرار دارد که طراحی آن همانند نسل‌های قبلی مزدا ٣ از زمان خود بسیار جلوتر است و از یک هارمونی و دینامیک سیال در تمام نماها بهره می‌برد.

کدام ژاپنی پرچمدار خواهد بود؟

ظرافت در طراحی و توجه به‌جزئیات در کنار روح اسپرت مزدا سبب می‌شود مزدا ٣ مدل ٢٠٢٤ همه نگاه‌ها را به‌خود جلب کند و بدون شک به‌لحاظ طراحی رتبه نخست را به‌خود اختصاص دهد.

در رتبه‌های بعدی نیز به‌ترتیب هوندا سیویک، نیسان سلفی و در پایین‌ترین رتبه کرولا و لوین قرار دارند.

طراحی داخلی

در این‌جا مجددا شاهدیم که تویوتا کرولا و لوین به‌دلیل استفاده از قطعات و متریال متفاوت و ارزان‌تر در بخش کابین در قعر جدول قرار می‌گیرند. کیفیت قطعات داخل کابین کرولا و لوین به‌هیچ‌وجه در حد و اندازه یک خودرو ژاپنی یا حتی چینی درجه‌یک نیست و باید آن را با خودروهای چینی در محدوده قیمتی ۵/۱ میلیاردتومان مقایسه کرد.

کیفیت پلاستیک‌های رودری و کنسول و نمایشگر و دوربین دنده‌عقب نیز در مقایسه با مزدا سبب می‌شود کرولا و لوین در پایین جدول قرار گیرند. در رتبه سوم نیسان سیلفی قرار دارد و با وجود کیفیت ساخت بالاتر نسبت به‌کرولا و لوین، اما طراحی کابین و شلوغی آن بیش از آن‌که به‌سبک خودروهای ژاپنی باشد، به‌خودروهای چینی شبیه است و جای تعجبی هم ندارد؛ چراکه نیسان این خودرو را به‌طور اختصاصی برای بازار چین طراحی و در سگمنت اقتصادی در این کشور تولید می‌کند.

درنتیجه حس و حال داخل کابین آن شما را به‌یاد خودروهای چینی‌می‌اندازد. اما رقابت اصلی میان سیویک و مزدا ٣ است. سیویک کابین جادارتر و راحت‌تری دارد؛ اما با طراحی قدیمی و سبکی شبیه به‌خودروهای ۱۰ سال قبل آن را به‌شما ارائه می‌کند. اما مزدا ٣ از یک کابین با طراحی خاص مینیمالیستی و غیر مشابه با هیچ خودرو دیگری و البته با رعایت ترند روز و با کیفیت ساخت بسیار بالا بهره می‌برد.

درواقع کابین مزدا روحیه اسپرتی و تهاجمی این خودرو را در قالب سبک مینیمال ژاپنی به‌شما منتقل می‌کند؛ اما کابین هوندا سیویک برخلاف انتظار، بیشتر مقبول خریداران مسن‌تر خواهد بود و البته از طراحی خاصی برخوردار نیست و تنها نکته مثبت، فضای گسترده آن است.

اگر به‌دنبال یک کابین خاص و جذاب هستید که با کیفیت ساخت بالا همراه شده، قطعا اولویت اول کابین مزدا ٣ است؛ اما اگر تنها اولویت شما فضای راحت و فراخ است، کابین سیویک مناسب شماست.

عملکرد فنی

سیلفی با توجه به‌استفاده از پیشرانه هیبرید وضعیت بهتری دارد؛ اما همین موضوع سبب شده است از نظر سطح قیمتی در محدوده دیگر رقبا نباشد و در بازه قیمتی بیش از ۵/۳ میلیاردتومان در بازار عرضه شود.

همچنین در بحث هندلینگ نیز نیسان در مقابل رقبا حرفی برای گفتن ندارد. این مدل نیسان برای مسیرهای صاف و کفی مناسب است و عملکرد آن در جاده‌های پر پیچ و خم نسبت به رقبا ضعیف‌تر است. همان‌طور که سلف‌های آن در بازار ایران یعنی ماکسیما و تیانا نیز همین‌گونه بودند.

درعین حال هوندا سیویک از دینامیک رانندگی بالاتری برخوردار است و هندلینگ خوب آن نیز قابل توجه است؛ اما متاسفانه سیویک عرضه‌شده در ایران از پیشرانه ١٥٠٠ سی‌سی توربو بهره می‌برد که در عمل و نه روی کاغذ، احتمالا حریف پیشرانه تنفس‌طبیعی ٢٠٠٠ سی‌سی مزدا ٣ نخواهد شد.

هرچند روی کاغذ سیویک و مزدا ٣ قدرت مشابه و در محدوده ١٨٠ اسب‌بخار را ارائه می‌دهند؛ اما به‌دلیل کیفیت نازل سوخت در کشور و تاثیر آن بر موتورهای توربو به‌خصوص توربوهای حجم پایین مانند پیشرانه هوندا سیویک، احتمالا درعمل موتور ٢٠٠٠ سی‌سی تنفس‌طبیعی مزدا ٣ عملکرد بسیار بهتری را از خود نشان خواهد داد.

این موضوع در کنار استفاده از گیربکس اتوماتیک غیر CVT در مزدا ٣ جایی برای بحث درباره برتری مزدا باقی نمی‌گذارد. همچنین بر همگان روشن است که در بحث هندلینگ مزدا ٣ همواره سرآمد کلاس خود بوده و هست و به‌این ترتیب در بخش عملکرد فنی نیز مزدا ٣ با موتور ٢٠٠٠ سی‌سی که به‌زودی توسط شرکت «آفتاب‌ خودرو» به‌بازار کشور عرضه می‌شود، در رتبه نخست قرار می‌گیرد.

سطح آپشن‌ها

در این رقابت تنگاتنگ مزدا ٣، هوندا سیویک و نیسان سیلفی از سطح آپشن‌های کامل بهره می‌برند. اما کرولا و لوین از لحاظ سطح آپشنی در محدوده پایین‌تری نسبت به‌این سه خودرو قرار می‌گیرند و تنها به‌داشتن ۶ ایربگ، سانروف و دوربین دنده‌عقب اکتفا شده است. به این ترتیب جای کرولا و لوین در قعر جدول آپشن‌هاست و سه خودرو دیگر به‌لحاظ سطح آپشن‌های رفاهی و ایمنی تقریبا تکمیل بوده و با یکدیگر برابر هستند.

خدمات پس از فروش

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خریداران خودروهای وارداتی بحث خدمات پس از فروش است؛ موضوعی که مهم و حیاتی است و می‌تواند روی تمام متغیرهای دیگر در انتخاب یک خودرو وارداتی تاثیرگذار باشد.

در این بخش شرایط هوندا نسبت به رقبا ناپایدار است؛ زیرا شرکت عرضه‌کننده آن هنوز آن طور که شایسته است نسبت به رقبا شناخته شده نیست و هنوز نتوانسته مانند سایر شرکت‌ها شبکه فروش و خدمات پس از فروش خود را در کشور گسترش دهد.

در رتبه بعدی نیسان سلفی قرار می‌گیرد؛ جایی که اگرچه این خودرو توسط سه شرکت مختلف راهی بازار می‌شود، اما هنوز هیچ‌یک از آن‌ها نتواسته‌اند توانایی و قابلیت خود را در بخش خدمات پس از فروش آن‌طور که انتظار می‌رود به‌عموم اعلام کنند.

مضاف بر آن‌که مشکل شبکه خدمات پس از فروش محدود و متمرکز نیز گریبانگیر این خودرو است. اما رتبه اول به‌طور مشترک به مزدا ٣ و کرولا و لوین می‌رسد.

کرولا و لوین توسط چندین عرضه‌کننده خودرو به‌بازار کشور عرضه شده که البته برخی گمنام و برخی فاقد شبکه بوده و البته برخی نیز دارای خدمات پس از فروش قابل قبول و مناسبی هستند.

همچنین مزدا ٣ توسط شرکت «آفتاب خودرو» به‌بازار عرضه شده که در ۱۵ سال گذشته فعالیت تخصصی آن ارائه خدمات پس از فروش به‌خودروهای وارداتی از جمله هیوندای، کیا، تویوتا، رنو و .... بوده و دارای سابقه قابل قبول خدمات پس از فروش است.

ارزش در برابر بهای پرداختی

هرچند هنوز دو خودرو هوندا سیویک و مزدا ٣ به‌کف بازار نرسیده‌اند، اما با توجه به‌عرضه آن‌ها در آینده بسیار نزدیک، قیمت رسمی آن‌ها در سامانه فروش خودروهای وارداتی احتمالا کمتر از ۳ میلیاردتومان خواهد بود.

این موضوع سبب می‌شود تویوتا کرولا و لوین که هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ مشخصات فنی و هم آپشن‌ها درسطح پایین‌تری قرار می‌گیرند، نسبت به‌رقبای ساخته‌شده در ژاپن، گران به‌نظر برسند.

همچنین نیسان سلفی نیز به‌رغم ویژگی‌های مناسب اما به‌دلیل قیمت بالا عملا عرصه را بر خود تنگ کرده و بهای ۵/۳ تا ۴ میلیاردتومانی آن در بازار سبب انصراف برخی مشتریان می‌شود و به‌همین دلیل بازار آن اصطلاحا هنوز گرم نشده است.

نتیجه رقابت

با بررسی متغیرهای اصلی تاثیرگذار بر تصمیم مشتریان، بدون تردید مزدا ٣ مدل ٢٠٢٤ که به‌زودی و در پاییز امسال توسط «آفتاب ‌خودرو» به‌بازار کشور عرضه خواهد شد، برنده این رقابت است.

این خودرو با موتور ٢٠٠٠ سی‌سی تنفس‌طبیعی، دینامیک رانندگی بالا و هندلینگ بی‌نظیر، گیربکس بسیار چابک، سطح آپشن‌های بالا و کیفیت ساخت مناسب و همچنین طراحی جذاب، برنده این رقابت است.

همچنین عرضه این خودرو توسط شرکت «آفتاب خودرو» و تجربه و تخصص این شرکت در ارائه خدمات پس از فروش خودروهای صاحب برند، احتمالا ضامن این موفقیت خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ