داخلی‌ سازی نیمی از قطعات خودروهای معدنی توسط بخش خصوصی

اقتصاد ایران: حدود 20 شرکت در زمینه تولید خودروها و ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در کشور فعالیت دارند.

داخلی‌سازی اغلب قطعات منهای قوای محرکه

مدیرکل دفتر ماشین‌آلات سنگین وزارت صمت به تازگی اظهار کرده است که «۲۰ شرکت بخش خصوصی در زمینه تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی فعالیت دارند که توانسته‌اند نیمی از قطعات ماشین‌آلات این حوزه را داخلی‌سازی کنند.»

به گفته ابوذر جمشیدوند «در حوزه ماشین‌آلات معدنی و راهسازی شامل بیل، لودر، گریدر و انواع دامپتراک شاهد رشد بسیار خوبی در زمینه تولید بوده‌ایم.»

وی افزود: «شرکت‌های خصوصی فعال در این بخش، زیرساخت‌های خوبی را فراهم کرده و عمق ساخت داخل را به‌صورت قابل اتکایی افزایش داده‌اند؛ البته به غیر از موتور، گیربکس و برخی موارد که در کشور ساخته نمی‌شوند. در ابعاد کلی به طور میانگین ۴۵ تا ۵۰درصد از قطعات ماشین‌آلات سنگین در داخل تولید می‌شوند.»

ضرورت ایجاد زنجیره تامین ماشین‌آلات تولید داخل

جمشیدوند در ادامه با اشاره به وضعیت ناوگان این ماشین‌آلات در کشور عنوان کرد:‌ «در کشور بازار بسیار مناسبی برای خرید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی به وجود آمده است. با این پشتوانه، باید زنجیره تامین ماشین‌آلات تولید داخل را ایجاد کنیم تا بتوانیم خدمات پس از فروش و تامین قطعات را ارائه دهیم.»

وی ادامه داد: «در دنیا روال تولید ماشین‌آلات این طور نیست که تمام کشورها قطعات موردنیاز را خودشان بسازند. به‌طور مثال؛ گیربکس ماشین‌آلات سنگین مانند بیل و لودر را چند شرکت مطرح می‌سازند و سایر کشورها هم قطعات موردنیاز خود را از آن‌ها تهیه می‌کنند.»

جمشیدوند تصریح کرد: «در چند سال اخیر خیلی از خطوط تولید ماشین‌آلات معدنی را ایجاد کرده‌ایم و به دنبال این امر هستیم که سبد توسعه ماشین‌آلات را به سمت تولید ماشین‌آلات سنگین‌تر ببریم تا بتوانیم نیاز حوزه معدن را به ماشین آلات فراهم کنیم.

افزایش سهم واردات در کنار حمایت از تولید داخل

با آن که گفته می شود حجم تولید داخل این خودروها افزایش یافته و زیرساخت‌های مناسبی به منظور تامین این خودروها و افزایش فروش و خدمات انجام شده، اما باز هم قوانینی به نفع واردات این خودروها وضع شده است.

البته مدیرکل دفتر ماشین‌آلات سنگین وزارت صمت نیز این موضوع را رد نکرده و در این خصوص اعلام کرد «طبیعتا آن چیزی را که توان تولید در کشور ندارد، از طریق واردات تامین می‌کنیم و از نظر واردات ماشین‌آلات هم رشد خوبی داشته‌ایم. یعنی امیدواریم با وارد کردن ماشین‌آلات معدنی، نیاز این حوزه رفع شود.»

وی اظهار کرد: «سیاست کلی نظام بر این است که از تولید داخل حمایت کنیم و نباید حمایت ما از تولیدات داخل به سمتی برود که رقابت‌پذیری در کشور حذف شود. یکی از موضوعات مهم، پرداختن به تعرفه‌هاست که به‌صورت معقول ایجاد شود تا رقابت در میان شرکت‌های داخلی به وجود بیاید.»

فرسوده‌بودن 18هزار دستگاه در ناوگان معدنی

صحبت از حمایت از تولید داخل در شرایطی مطرح می‌شود که بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین در کشور طی سال‌های اخیر مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته است.

پیش‌تر نیز دبیر انجمن ماشین‌آلات معدنی و راهسازی کشور طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: میانگین عمر ماشین‌آلات معدنی و راهسازی موجود کشور بیش از ۱۸سال است که از نظر فنی و بهره‌وری، کاملا فرسوده و نیازمند بازسازی و نوسازی است.

عبدالرضا صالحی در این خصوص عنوان کرده بود براساس آمار ۱۵ تا ۱۸هزار دستگاه ماشین آلات معدنی و راهسازی در کشور وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن‌ها در معادن فعال هستند و طبق آمار به‌دست‌آمده، عمر میانگین ماشین‌آلات در کشور بالای ۱۸سال است که از نظر فنی و بهره‌وری، کاملا فرسوده و مستهلک هستند.»

وی اضافه می‌کند: «فرسوده بودن ماشین‌آلات معدنی و راهسازی، تبعاتی ازجمله بهره‌وری پایین، مصرف سوخت بالا، استهلاک بالا، هزینه تعمیرات بالا و افزایش آلودگی ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل می‌توان گفت هیچ‌گونه صرفه اقتصادی برای استفاده از این ماشین‌آلات در معادن وجود ندارد.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ