افسردگی و اختلالات خواب: یک بررسی از متخصص روانپزشکی

اقتصاد ایران: متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: افسردگی، اضطراب، حمله خواب و مصرف برخی داروهای روان‌پزشکی از عوامل اصلی بروز اختلالات خواب به شمار می‌روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ریحانه جزءقنبری اظهار کرد: خواب به طور کلی از ۲ مرحله حرکات سریع غیر سریع چشمی و همچنین خواب با حرکات سریع چشمی تشکیل شده است که مرحله نخست ۹۰ دقیقه طول می کشد و اکثر کارکردهای مغز و جریان خون نسبت به حالت های بیداری کاهش و ضربان قلب، افسردگی-و-اختلالات-خواب-یک-بررسی-از-متخصص-روانپزشکی">فشار خون و سرعت تنفس کمتر از حالت بیداری می شود.

وی ادامه داد: فعالیت فیزیولوژیک مغز در مرحله خواب با حرکات سریع چشمی شبیه به حالت بیداری است، با این تفاوت که در این مرحله عضلات بدن در حالت بی حالی کامل به سر می برد و معمولا ۹۰ دقیقه بعد از شروع خواب اولین فاز این مرحله در خواب تجربه می شود، در این مرحله فشار خون و ضربان قلب در بالاترین سطح ممکن است و میزان مصرف اکسیژن مغز نیز افزایش می یابد.

قنبری ادامه داد: مهمترین ویژگی مرحله خواب با حرکات سریع چشمی نیز رویا دیدن است و ۷۵ درصد خواب جوانان در این مرحله و ۲۵ درصد در مرحله خواب با حرکات سریع غیرچشمی به سر می برد.

به گفته این مسوول، داروها و مصرف مواد غذایی محرک همانند انواع کافئین ها و نیکوتین ها در بعدازظهرها می تواند به اختلالات خواب منجر شود که باید تحت کنترل قرار گیرد و علاوه بر آن ورزش و فعالیت بدنی در طول روز و مطالعه کتاب قبل از خواب کیفیت خواب بهبود می بخشد.

وی به انواع اختلالت خواب نیز اشاره کرد و یادآور شد: بی خوابی، تغییر ریتم خواب و بیداری، حمله خواب، اختلال تنفس، کابوس و سندروم پای بی قرار از جمله اختلالات مرتبط با خواب هستند که متاسفانه ۴۰ تا ۵۱ درصد بیمارانی که انواع اختلالات خواب دارند بدون مراجعه به پزشک به صورت خودسرانه شروع به مصرف داروهای خواب می کنند که اختلال خواب به صورت اصولی درمان نمی شود.

متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین به اقداماتی که می تواند در کاهش بروز اختلالات خواب کمک کند، اشاره و خاطرنشان کرد: مشخص کردن ساعت فیزیولوژیک خواب و بیداری، تنظیم نور و دمای مناسب برای اتاق خواب، انجام ندادن فعالیت های فکری در تخت خواب، عدم استفاده از وسایل الکترونیکی و فضای مجازی و همچنین مصرف نکردن نوشیدنی دو ساعت قبل از خواب را از جمله مواردی برشمرد که در کنترل بروز اختلالات خواب موثر است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ