هوش مصنوعی می‌تواند تهدیدی برای وجود ناشران باشد

اقتصاد ایران: مدیر عامل شرکت مامزنت می‌گوید اجازه دادن به شرکت‌های هوش مصنوعی برای سرقت محتوا برای ناشرانی که پاداشی برای کاری که انجام می‌دهند یا خطراتی که متحمل می‌شوند نمی‌بینند یک تهدید وجودی است.

به گزارش خبرنگار مهر، «هوش مصنوعی می‌تواند تهدیدی برای وجود ناشران باشد - به همین دلیل است که Mumsnet در حال مقابله با آن است.» جاستین رابرتز مدیر عامل شرکت مامزنت (شبکه مادران)، یادداشتی در زمینه هوش مصنوعی و صنعت نشر در گاردین منتشر کرده است.

متنی که رابرتز نوشته به این‌ترتیب است؛

پس از تقریباً ۲۵ سال فعالیت به عنوان بنیانگذار مامزنت، وقتی صحبت از عملکرد فناوری‌های بزرگ به میان آمد، فکر می‌کردم هرگز چیزی مرا به شگفتی نمی‌آورد. اما هفته گذشته وقتی خواندم که گوگل در حال تلاش برای بازنگری قانون کپی رایت بریتانیا است، به گونه‌ای که به آن اجازه می‌دهد آزادانه محتوای ناشران دیگر را برای منافع تجاری بدون پرداخت غرامت استخراج کند، کاملاً شگفت زده شدم.

در مامزنت، ما در لبه تیز این رخداد قرار داریم، و اخیراً اولین اقدام قانونی بریتانیا را علیه غول فناوری هوش مصنوعی (OpenAI) آغاز کرده‌ایم. اوایل سال، ما متوجه شدیم که محتوای ما را حذف می‌شود - احتمالاً برای آموزش مدل زبان بزرگ خود (LLM). چنین تخطی بدون اجازه‌ای، نقض قوانین حق نسخه برداری و نقض صریح شرایط استفاده ما است، بنابراین ما به هوش مصنوعی نزدیک شدیم و یک قرارداد مجوز را پیشنهاد کردیم. پس از گفتگوهای طولانی (و امضای یک توافق نامه عدم افشای اطلاعات)، به ما گفت که علاقه‌ای به آن ندارد، و گفت که به دنبال منابع داده «کمتر باز» است.

ممکن است بپرسید که چرا برداشتن محتوای آنلاین برای آموزش مدل‌سازی مشکل ایجاد می‌کند – آیا گوگل از زمان پیدایش اینترنت در سراسر وب‌سایت‌ها خزیده و داده‌های آن‌ها را برای اهداف جستجو جذب نکرده است؟ این درست است، اما تبادل ارزش واضحی در اجازه دادن به Google برای دسترسی به آن داده‌ها وجود دارد، یعنی ترافیک جستجوی حاصل از فهرست‌بندی توسط Google. در مقابل، مدل زبان بزرگ‌ها (LLM) در حال ساخت مدل‌هایی مانند ChatGPT برای ارائه پاسخ به هر سوال احتمالی هستند، و این بدان معناست که مردم دیگر نیازی به رفتن به جای دیگری برای یافتن راه حل ندارند. و آنها این مدل‌ها را با محتوای برداشته شده غیرقانونی از همان وب سایت‌هایی که می‌خواهند جایگزین کنند، می‌سازند.

اجازه دادن به شرکت‌های هوش مصنوعی برای سرقت محتوا، صرفاً برای ناشرانی که هیچ پاداشی برای کاری که انجام می‌دهند یا خطراتی که متحمل می‌شوند نمی‌بینند نه تنها بسیار ناعادلانه، بلکه یک تهدید وجودی است. اگر هوش مصنوعی تمام مراجعه به ناشران را به خود اختصاص بدهد و آنها نابود شوند، پس چه کسی باقی می‌ماند تا محتوا را برای تغذیه مدل‌ها تولید کند؟ بیایید صادق باشیم - این‌طور نیست که این غول‌های فناوری نمی‌توانند به درستی به ناشران خسارت پرداخت کنند. OpenAI در حال حاضر بالغ بر ۶.۵ میلیارد دلار جمع آوری کمک مالی می‌کند، که بزرگترین گردش سرمایه گذاری خطرپذیر در تمام دوران است و ارزش شرکت را ۱۵۰ میلیارد دلار می‌کند. در واقع، به تازگی گزارش شده است که این شرکت در حال برنامه ریزی برای تغییر ساختار و تبدیل شدن به یک شرکت انتفاعی و سودده است.

برخی از ناشران بزرگ‌تر با قدرت حقوقی و مالی بیشتر موفق شده‌اند قراردادهای مجوز با غول‌های هوش مصنوعی را لغو کنند و چندین ناشر دیگر برای محافظت از حقوق خود درگیر دعوی قضائی هستند. اما ناشران کوچک‌تر در ردیف‌های بعدی قرار خواهند گرفت و اگر گوگل و همکاران قانون حق چاپ (حق مؤلف) را رعایت کنند، ممکن است هرگز غرامت دریافت نکنند.

در مامزنت، ما در موقعیت قوی‌تری نسبت به دیگران، برای مقاومت در برابر هجوم هوش مصنوعی قرار داریم؛ زیرا بیشتر ترافیک جستجوی ما مستقیماً _و نه از طریق موتورهای جستجو _ به ما می‌رسد. یک ربات چت هوش مصنوعی می‌تواند پاسخی به سبک مامزنت (شبکه مادران) به یک سوال والدین بدهد، اما آنها هرگز نمی‌توانند در مورد جای پارک لطیفه بگویند، یا در مورد روابط بی‌رحمانه صریح و صادق باشند، و مطمئناً هرگز حمایت عاطفی و کمک‌هایی که طبق برآوردهای ما حدود ۱۰۰۰ نفره است، و در سال باعث ترک همکاران بدرفتار یا آزارگر شده است ارائه نمی‌کنند. اما اگر به این غول‌های تریلیون دلاری اجازه داده شود که بر تولیدکنندگان محتوا سرکشی کنند و از این کار دور شوند، بسیاری از آنها و همه مشاغل وابسته به آنها را نابود خواهند کرد.

من مخالف هوش مصنوعی نیستم، هوش مصنوعی آشکارا توانایی و پتانسیل و روش‌های بیشماری برای پیشرفت بشر و بهبود زندگی ما دارد. ما از آن در شرکت مان برای ساخت MumsGPT استفاده کردیم، تا آنچه ذهن والدین را درگیر می‌کند، همه چیز را _از گرایش‌های زیبایی گرفته تا سوپرمارکت‌ها و سیاستمداران- خلاصه می‌کند و توضیح می‌دهد. ما مجوز OpenAI's API (رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن) را برای ساخت آن صادر کردیم. همچنین ما فکر می‌کنیم دلایل بسیار خوبی وجود دارد که چرا این مدل‌های هوش مصنوعی باید مکالمات شبکه مادران را برای آموزش مدل‌های خود جذب کنند. بیش از ۶ میلیارد کلمه در این شبکه، یک رکورد منحصر به فرد از ۲۴ سال تعامل زنان است در مورد همه چیز، از سیاست جهانی گرفته تا روابط با همسران. در مقابل، بیشتر محتوای وب توسط مردان و برای مردان نوشته شده است. مدل‌های هوش مصنوعی زن‌ستیزی را به وجود آورده‌اند و ما دوست داریم به مقابله با تعصب جنسیتی آن‌ها کمک کنیم.

ولی پیشنهاد گوگل برای تغییر قوانین ما در مقابل شرکت‌های چندمیلیارد دلاری، این امکان را می‌دهد که به نام توسعه، هر مفهوم مبادله ارزش منصفانه سریع را بدون رعایت قوانین دور بزنند. هر چیزی که در مورد سایت‌های ناشران کوچک‌تر منحصربه‌فرد و درخشان است، از بین می‌رود و تعداد انگشت شماری از غول‌های سیلیکون‌وَلی کنترل بیشتری بر محتوا و تجارت جهان خواهند داشت.

لازم نیست اینگونه باشد - بیش از مقدار کافی پول به شرکت‌های هوش مصنوعی سرازیر خواهد شد تا همه به طور منصفانه و پایدار برای مشارکت خود پاداش بگیرند. اما ما، و منظور من صنعت انتشارات و دولت است، باید بیدار شویم و هشیار باشیم، زیرا همانطور که آزمایش اخیر گوگل در آمریکا نشان داد شرکت‌های بزرگ فناوری، خوشحالند که قانون را زیر پا می‌گذارند تا سلطه خود را افزایش دهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ