بیماری‌های شایع در کودکان و برنامه‌های وزارت بهداشت برای ارتقاء سلامت

اقتصاد ایران: رئیس اداره سلامت کودکان و تغذیه با شیر مادر وزارت بهداشت در هفته ملی کودک به تشریح بیماری‌های شایع در کودکان و اقدامات این وزارتخانه برای تأمین سلامت جسمی و روحی آن‌ها پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،در گفت‌وگویی با خانم دکتر زینب پورذهبی، رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، به بررسی وضعیت سلامت کودکان و برنامه‌های این وزارتخانه پرداخته شد. ایشان با اشاره به اهمیت تأمین سلامت جسمی و روحی کودکان، به کاهش مرگ و میر کودکان در سال‌های اخیر اشاره کردند و گفتند: «مرگ کودکان در کشور از ۱۳۵ در هر هزار تولد قبل از انقلاب به زیر ۱۵ مورد در حال حاضر رسیده است.»

بیماری‌های شایع در کودکان

دکتر پورذهبی در مورد بیماری‌های شایع در کشور گفت: «در حال حاضر، شیوع بیماری‌های ویروسی، گوارشی و تنفسی در کودکان مشاهده می‌شود، اما نگرانی خاصی بابت آن‌ها وجود ندارد.» ایشان تأکید کردند که تمام برنامه‌ها در حال ارتقا هستند و در حوزه تغذیه و مراقبت‌ها مشکلی خاص وجود ندارد.

برنامه‌های وزارت بهداشت

وی به برنامه‌های وزارت بهداشت برای مراقبت از کودکان اشاره کرد و گفت: «برنامه مراقبت ناخوشی کودکان (مانا) این امکان را فراهم می‌کند که خانواده‌ها در صورت بروز بیماری‌های شایع، خدمات پزشکی لازم را در سطح اول دریافت کنند و از مراجعه به بیمارستان‌ها کمتر شوند.»

دکتر پورذهبی همچنین درباره غربالگری و پایش سلامت کودکان گفت: «آمار کودکان زیر ۷ سال کشور حدود ۱۰ میلیون نفر است و در سال گذشته حدود ۹۰ میلیون مورد مراقبت ثبت شده است. همچنین، غربالگری برای تکامل حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر انجام شده است.»

توصیه‌ها به خانواده‌ها

با توجه به فصل پاییز، دکتر پورذهبی به خانواده‌ها توصیه کردند که با شایع‌ترین علائم بیماری در کودکان آشنا شوند و در صورت بروز علائمی مانند تب بالا، اختلالات تنفسی و گوارشی شدید، به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

سلامت روان و تغذیه

در بخش دیگری از گفت‌وگو، ایشان به وضعیت سلامت روان کودکان اشاره کردند و گفتند: «مشکلات رفتاری در کودکان به ویژه در دوره مدرسه نیاز به پایش و غربالگری دارد.» همچنین در مورد تغذیه با شیر مادر گفتند که وزارت بهداشت در پی افزایش آمار تغذیه انحصاری با شیر مادر و نظارت بر توزیع شیر مصنوعی است.

دکتر پورذهبی در پایان بر اهمیت آموزش مشاوران شیردهی تأکید کردند و بیان داشتند که هدف اصلی ارتقاء تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی است.

این اظهارات نشان‌دهنده تلاش‌های وزارت بهداشت برای تأمین سلامت کودکان و پیشگیری از بیماری‌هاست و تأکید بر اهمیت آگاهی و مراقبت در دوران کودکی را در بر دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ