اجرای طرح کنترل سلامت جنین؛ ۱۶ بار مراقبت از کودکان تا ۵ سالگی

اقتصاد ایران: رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت از اجرای طرح کنترل سلامت جنین خبر داد که طبق آن، از زمان جنینی تا پایان ۵ سالگی، کودکان تحت مراقبت‌های پزشکی قرار خواهند گرفت. این طرح به منظور ارتقای سلامت کودکان به عنوان سرمایه‌های آینده کشور طراحی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت به مناسبت هفته کودک، به اهمیت کودکان به عنوان سرمایه ملی آینده و خانواده اشاره کرد. او گفت: «نگاه به فرزندآوری و کودک به دو صورت می‌تواند باشد؛ به عنوان هزینه یا به عنوان سرمایه. اگر از منظر اقتصادی نگاه کنیم، کودک امروز می‌تواند سرمایه‌ساز فردا باشد و مشکلات اقتصادی خانواده در آینده را حل کند.»

جباری با تأکید بر ضرورت سلامت کودکان در مراحل اولیه زندگی، افزود: «هر اقدامی که برای سلامت کودکان در دوران جنینی و نوزادی انجام شود، سرمایه‌گذاری برای آینده است و نه هزینه.» او همچنین به نقش خانواده و جامعه در پرورش کودکان به عنوان آینده‌سازان کشور اشاره کرد و گفت: «خانواده، مدرسه و جامعه باید به‌طور مکمل در این فرآیند همکاری کنند.»

وی به تأثیر آموزش و پرورش در تقویت توانمندی‌های کودکان اشاره کرد و گفت: «نقش آموزش و پرورش بسیار حیاتی است و این نهاد نه‌تنها دانش و مهارت‌های علمی را به کودکان می‌آموزد، بلکه زمینه‌ساز تربیت شخصیت و رشد اجتماعی آنها نیز می‌شود. رفتار معلمان و والدین به شدت بر تربیت دانش‌آموزان تأثیر دارد.»

جباری درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای کودکان گفت: «ما طی ۹ ماه گذشته طرحی به نام گروه سنی جنینی را اجرا کرده‌ایم. طبق این طرح، از همان زمان جنینی مراقبت‌ها آغاز می‌شود و جنین پس از تولد دو بار ویزیت سلامت در بیمارستان خواهد داشت. تا پایان ۵ سالگی، کودک حدود ۱۶ بار تحت مراقبت قرار می‌گیرد و علاوه بر واکسیناسیون، وضعیت شنوایی و رشد و تکامل او نیز ارزیابی می‌شود.»

وی در پاسخ به تأثیر عدم حمایت از کودکان بر آینده کشور گفت: «حمایت نشدن کودکان می‌تواند پیامدهای عمیق و درازمدتی داشته باشد، از جمله افزایش بزهکاری، کاهش تحصیلات و مشکلات روانی. وقتی کودکان از حمایت‌های عاطفی و آموزشی محروم باشند، توانایی‌شان برای مشارکت مؤثر در جامعه کاهش می‌یابد و کشور با چالش‌های اجتماعی و اقتصادی بیشتری مواجه خواهد شد.»

جباری همچنین به ضرورت سرمایه‌گذاری برای کودکان تأکید کرد و افزود: «اگر به هزینه کردن برای کودکان اهمیت ندهیم، ممکن است در آینده با کودکانی مواجه شویم که قد کوتاه و دچار سوءتغذیه هستند و این مسائل بر یادگیری و طول عمر آنها تأثیر منفی خواهد گذاشته و در نهایت بر جمعیت کشور تأثیر خواهد داشت.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ