بیش از ۸۰ هزار بیمار پیوندی و دیالیزی در کشور؛ ضرورت بیماریابی نارسایی کلیه

اقتصاد ایران: رئیس انجمن نفرولوژی ایران با اعلام اینکه حدود ۸۰ هزار نفر در کشور مبتلا به نارسایی مزمن کلیه، دیالیز و پیوند هستند، نسبت به شیوع بیماری‌های کلیوی هشدار داد و بر لزوم بیماریابی و آگاهی عمومی تأکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر شهرزاد عصاره، رئیس انجمن نفرولوژی ایران، در حاشیه کنگره ملی "مراقبت‌های ویژه و نفرولوژی ایران" در زنجان، گفت: «حدود ۸۰ هزار نفر در کشور بیمار پیوندی و دیالیزی هستند. اما آمار دقیقی درباره نارسایی مزمن کلیه، که به معنای کم‌کاری این عضو حیاتی است اما به مرحله دیالیز یا پیوند نرسیده، در دسترس نیست.»

وی افزود: «بیماری‌های کلیوی یا نارسایی مزمن کلیه تقریباً ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با افزایش سن جمعیت، این آمار در حال افزایش است.» او با اشاره به اینکه نارسایی حاد کلیه شامل افرادی است که پیش از این کلیه سالم داشته‌اند، تصریح کرد: «این آسیب ممکن است به دلیل عوامل سمی، افت فشار خون، شوک یا مشکلات قلبی و کبدی ایجاد شود.»

عصاره تأکید کرد که اقدام مهم برای این دسته از بیماران، ارائه درمان‌های مناسب است تا از بروز نارسایی مزمن کلیه، دیالیز یا پیوند جلوگیری شود. به گفته وی، بر اساس تحقیقات، میزان نارسایی مزمن کلیه در برخی از مناطق کشور، به ویژه استان‌های شمالی، به ۱۷ درصد رسیده که بالاتر از میانگین جهانی است.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران با اشاره به «زنگ خطر» شیوع بیماری کلیه، افزود: «انجمن بین‌المللی نفرولوژی نیز به کشورهای مختلف از جمله ایران هشدار داده است تا بر لزوم بیماریابی و پیشگیری از نارسایی کلیه تأکید کنند.»

جباری به همکاری وزارت بهداشت و انجمن‌های مربوطه برای بیماریابی نارسایی کلیه اشاره کرد و گفت: «متأسفانه، نارسایی مزمن کلیه معمولاً علائمی ندارد و تشخیص آن فقط با انجام آزمایش امکان‌پذیر است. به همین دلیل، توصیه می‌شود مردم سالانه آزمایش‌های لازم را انجام دهند.»

او همچنین به عوامل مؤثر در بروز نارسایی کلیه اشاره کرد و گفت: «کنترل فشار خون و دیابت، پرهیز از مصرف بی‌رویه داروهای مسکن و مواد مخدر از جمله اقداماتی است که باید مد نظر قرار گیرد.»

عصاره در پایان تأکید کرد: «برای پیشگیری از نارسایی کلیه باید از دوران کودکی چکاپ‌های دوره‌ای صورت گیرد. این اقدام می‌تواند به حفظ سلامت کلیه‌ها و جلوگیری از بیماری‌های آینده کمک کند.»

این اظهارات بیانگر اهمیت توجه به سلامت کلیه‌ها و ضرورت آگاهی بخشی به عموم مردم در این زمینه است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ