عدد سازی در حوزه مسکن، موجب بروز معضلات جدی در بازار می‌شود

اقتصاد ایران: یک کارشناس مسکن گفت: هشدار وزیر راه و شهرسازی خطاب به معاونین مسکنی خود برای خودداری از آمار سازی در بخش مسکن قابل تعامل بود، زیرا موجب بروز معضلات جدی و غیر قابل جبران در بازار می‌شود.

فرهاد بیضایی کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به عملکرد وزیر راه و شهرسازی در ماه‌های ابتدایی سکان داری خود در این وزارتخانه، گفت: وزیر راه در نخستین نشست مسکنی خود نسبت به عدم عددسازی مسکن تأکیدات ویژه‌ای داشت و خطاب به معاونین مسکنی خود هشدار داد که از عددسازی در این حوزه خودداری کنند و آنچه که واقعیت ماجراست به اطلاع عموم مردم جامعه برسد، این مساله از همین یک اتفاق خوب و میمونی بود که رخ داد.

وی ادامه داد: تأثیر عدم عدد سازی علاوه بر اینکه مردم از واقعیت عملکرد وزارت راه و شهرسازی مطلع است، از سوی دیگر بدنه برنامه‌ریزی و اجرایی کشور با واقعیت موجود رو به رو می‌شود که مساله دوم بسیار حائز اهمیت‌تر از مساله اول است. زمانیکه که اعداد و ارقام حوزه مسکن با واقعیت ماجرا تطابق داشته باشد، نظام تصمیم‌سازی کشور می‌داند که چگونه روندهای مربوط به این حوزه را پیش ببرد.

این کارشناس مسکنی یادآور شد: آمارهای مسکنی که با محوریت واحدهای در حال احداث در گذشته منتشر می‌شد با واقعیت ماجرا بسیار فاصله داشت و متولیان برنامه‌ریزی کشور با سردرگمی مواجه بود. البته ناگفته نماند که شبکه بانکی نیز به تعهد مسکنی در دولت سیزدهم موضع جدی داشت و بسیاری از بانک‌ها در این راستا همکاری‌های لازم را نداشتند، زیرا شبکه بانکی هم سردرگم بود.

وی افزود: زمانیکه سازمان برنامه و بودجه کشور و شبکه بانکی توان پرداخت ساخت ۲ میلیون و ۷۰۰ واحد مسکونی را نداشته باشند، همکاری‌های لازم را نخواهند داشت و وعده مسئولین مسکنی بر زمین خواهند ماند و برای اینکه نشان دهند که روند رو به توسعه است، مجبور به اغراق در آمار سازی‌ها هستند که واقعیت ندارد.

بیضایی تصریح کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی آنچه که واقعیت ماجرا است را بیان کند، نهادهای تابع نیز با توجه به منابعی که در اختیار دارند در تولید و عرضه مسکن در بازار گام خواهند برداشت. همچنین وزارتخانه باید یک پیش‌بینی جامعه و کامل از منابع مورد نیاز برای ساخت مسکن طراحی و تدوین کند، سپس در اختیار نهاد قرار دهد تا منبع مالی مورد نیاز توسط تمام ارگان تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی اقدامات وزیر راه مطلوب است و شفاف‌سازی عملکرد آمار و ارقام حوزه مسکن اقدام صحیحی است که وی در پیش گرفته و آمارهای مسکن از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به کم‌تر از ۵۰۰ هزار واحد تغییر یافت و به عبارت دیگر آنچه که در میدان ساخت و ساز پروژه‌های نهضت ملی مسکن بود با آمارهای واقعی تطابق پیدا کرد.‌

این کارشناس مسکنی در پایان گفت: آمار و عددسازی در حوزه مسکن در روند کار تداخل ایجاد می‌کند و اغراق سازی عملکرد دولت‌ها در بخش مسکن صدمات جدی و جبران ناپذیری در حوزه اجرایی و برنامه‌ریزی کشور ایجاد می‌کند و بخش مسکن بزرگترین صدمات را از این روند دیده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ