توجه به سلامت کودکان در حوادث و بلایا/ شروع آموزش از مدرسه

اقتصاد ایران: یک متخصص سلامت در بلایا و فوریت‌ها، بر ترویج فرهنگ مقابله با حوادث و بلایا از سنین کودکی و مدارس تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آرزو دهقانی در یادداشتی نوشت: حوادث و بلایا که بسیاری از آنها ناشی از تغییرات آب و هوایی است، در حال افزایش بوده و سلامت ساکنان زمین به خصوص کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند. تغییرات آب و هوایی بسته به میزان و شدت آن می‌تواند به اثرات ناگهانی و جبران ناپذیری در حوزه سلامت منجر شود. اثرات این تغییرات در جنبه‌های سلامتی، اجتماعی، اقتصادی و به طور کلی سطح زندگی مردم قابل‌مشاهده است.

طبق گزارش یونیسف، تقریباً یک میلیارد کودک در سراسر جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی، در معرض خطر بسیار بالایی قرار دارند.

در سال ۲۰۲۲، تعداد کودکانی که در چاد، گامبیا، پاکستان و بنگلادش تحت تأثیر سیل قرار گرفتند، بالاترین میزان در ۳۰ سال گذشته بوده است. علاوه بر مرگ و جراحت، کودکان با اختلال در مدرسه و آموزش، تغذیه، مسائل بهداشتی و ایمنی و امنیت در زمان بحران‌ها مواجه می‌شوند.

بنابر آمارها، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، بیش از نیم میلیون مدرسه در اثر بلایای طبیعی آسیب دیده یا ویران شده است. تقریباً ۱۰ درصد از مدارس در سراسر اروپا در مناطق وقوع سیل قرار دارند و تقریباً ۱۶۰ میلیون کودک در معرض خشکسالی شدید و طولانی مدت هستند - تا سال ۲۰۴۰، تخمین زده می‌شود که از هر چهار کودک یک کودک در مناطقی با کمبود شدید آب زندگی کند.

این آمار ضرورت تاب آوری مدرسه برای کاهش آسیب پذیری را بیشتر از همیشه نشان می‌دهد. مدارس در برابر بلایا آسیب پذیر هستند، شرایط اقلیمی و موقعیت فرهنگی اجتماعی هر جامعه می‌تواند بر تاب آوری تأثیر بگذارد و منجر به شکنندگی جامعه شود.

مطالعات بین المللی نشان داده است که برای مواجهه با این رخدادها باید آماده بود و این آمادگی از سنین کودکی آغاز شود. مهم است که همه کودکان و نوجوانان توانمند شده و ترویج کننده «فرهنگ پیشگیری از بلایا» باشند. همه ما باید به این باور برسیم که آموزش در حفاظت و توانمندسازی کودکان برای آینده‌ای عاری از بلایا نقشی بسیار روشن و ضروری دارد.

شعار امسال روز جهانی کاهش خطر بلایا "توانمندسازی نسل آینده برای آینده‌ای تاب آور" است. تمام اجزا و ارکان جامعه باید دست به دست بدهند تا فرزندان امروز را برای جامعه‌ای تاب آور آماده کنیم.

مدارس نقش مهمی در ترویج فرهنگ پیشگیری از بلایا و توانمندسازی جوانان برای درک و اقدام در مورد خطرات و بلایایی که با آن مواجه هستند، دارند. شاید در زنگ‌های سلامت یا زنگ مطالعه یا زنگ پرورشی بتوان آموزش در این زمینه را برای کودکان آغاز کرد که سرآغاز راهی مهم است.

جامعه نیز با مشارکت اجتماعی خود در آموزش، اطلاع رسانی، تجهیز و تهیه تجهیزات پشتیبان می‌توانند به ارتقا آمادگی کمک کنند. از این رو همزمان با روز جهانی کاهش خطر بلایا، کمپین ملی- مجازی " توانمندسازی نسل آینده برای آینده‌ای تاب آور" با هدف افزایش آگاهی کودکان و نوجوانان در زمینه کاهش خطر بلایا و تربیت نسلی تاب آور با مشارکت خود آنها در ایران برگزار خواهد شد.

در این رویداد علمی و آموزشی اقداماتی همچون تولید و انتشار پادکست‌ها و ویدئوهای آموزشی و آگاهی‌بخشی، مصاحبه و اطلاع‌رسانی در رسانه‌های جمعی آنلاین، مشارکت کودکان و نوجوانان در انجام یک اقدام در مدرسه، آموزش به دانش آموزان و مربیان، و…، از ۲۱ تا ۲۵ مهر ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد.

این کمپین توسط جمعی از دانشجویان و متخصصان سلامت در بلایا و فوریت‌ها، فعالان فرهنگی و اجتماعی، کودکان و نوجوانان علاقه مند برگزار می‌شود. در این کمپین چندین دانشگاه، مراکز تحقیقاتی، سازمان‌های علمی و اجرایی غیردولتی در حوزه سلامت همچون دانشگاه علوم پزشکی ایران، البرز، بهشتی، تهران، کرمان، مشهد، شیراز، اصفهان، دزفول، مرکز تحقیقات سلامت در بلایا و فوریت‌ها دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت دانشگاه علوم پزشکی دزفول، جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز خدمات تخصصی سلامت، ایمنی، امنیت و محیط زیست و مدیریت خطر، باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو، دپارتمان علم و فناوری باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو و کمیته ارتباطات ریسک و بحران باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو همکار و مشارکت خواهند داشت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ