نجات جان بیماران دیابتی با نانوذرات

اقتصاد ایران: محققان نانو ذراتی توسعه داده اند که از قند خون پایین جلوگیری می کند و جان افراد مبتلا به دیابت که انسولین تزریق می کنند را نجات می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، طبق پژوهشی جدید نانوذراتی که برحسب تقاضا «گلوکاگون»، (هورمونی که مسئول افزایش سطح گلوکز خون است) را آزاد می کنند، نگرانی بیماران مبتلا به دیابت را درباره کاهش خطرناک قند خون از بین می برد.

قند خون پایین یک عارضه معمول در افراد مبتلا به دیابت و به خصوص دسته ای است که انسولین تزریق می کنند. این حالت نیز برای بیمار خطر جانی دارد. قند خون پایین شدید احتمالا سبب می شود فرد احساس سردرگمی کند از حال برود یا دچار حمله شود.

سلول های بتا در پانکراس هورمون انسولین و گلوکاگون را تولید می کنند. انسولین قند خون را کاهش و گلوکاگون آن را افزایش می دهد. البته یک نسخه تجاری قابل تزریق هورمون گلوکاگون برای درمان اضطراری قند خون پایین وجود دارد و به طور معمول زمانی استفاده می شود که بیمار بیهوش است.

با وجود آنکه چند ماده وجود دارد که سطح بالای گلوکز را شناسایی و با آزادسازی انسولین نسبت به آن واکنش نشان می دهد، سیستم هایی که گلوکاگون آزاد می کنند، چندان متداول نیستند. در همین راستا محققان پژوهش پیش رو از «گلوکاگون محصور شده توسط میسل ها» استفاده کردند که برای واکنش نسبت به گلوکز خون توسعه یافته بودند. گلوکاگون محصور شده توسط میسل ها در واقع کره هایی در مقیاس نانو هستند که از مواد حلال در آب ساخته شده و می توانند مواد دیگر را داخل خود حمل کنند. میسل ها نیز ذرات کلوییدی باردار آلی هستند.

محققان با آزمایش گلوکاگون محصور شده توسط میسل ها در آزمایشگاه متوجه شدند این مواد هورمون مذکور را فقط در محیط های مایعی آزاد می کنند که وضعیت کاهش قند خون را در بدن انسان و موش ها تقلید می کرد. موش‌های مبتلا به قند خون پایین ناشی از انسولین که با تزریق میسل‌ها تحت درمان قرار گرفتند در عرض ۴۰ دقیقه قند خون آنها به سطح طبیعی رسید.

از سوی دیگر در تحقیق مشاهده شد اگر میسل های حاوی گلوکاگون در حالتی غیر از قند خون پایین به موش ها تزریق شوند، هورمون مذکو را آزاد نمی کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ