برندگان جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۴ اعلام شد

اقتصاد ایران: ویکتور امبروس و گری راوکون، دانشمندان برجسته آمریکایی، جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۴ را به خاطر کشف‌های نوآورانه در زمینه microRNAs و نقش آن‌ها در تنظیم ژن‌ها دریافت کردند. تحقیقات آن‌ها که ابتدا بر روی کرم C. elegans انجام شد، منجر به درکی عمیق‌تر از تنظیم ژنتیکی در موجودات چندسلولی، از جمله انسان، شده و افق‌های جدیدی را در درمان بیماری‌های پیچیده گشوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نوبل پرایز ویکتور امبروس و گری راوکون، دو دانشمند برجسته آمریکایی، جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۴ را به دلیل کشف مهم خود در زمینه microRNAs و نقش آن‌ها در تنظیم پس از رونویسی ژن‌ها دریافت کردند. تحقیقات آن‌ها که ابتدا بر روی کرم کوچک C. elegans متمرکز بود، مکانیزم جدیدی را آشکار کرد که ژن‌ها از طریق آن تنظیم می‌شوند. microRNA‌ها مولکول‌های کوچکی از RNA هستند که با متصل شدن به RNA پیام‌رسان، از سنتز پروتئین جلوگیری می‌کنند.

در ابتدا این کشف با شک و تردید مواجه شد، اما تحقیقات بعدی نشان داد که این نوع تنظیم ژنتیکی مبتنی بر microRNA نه تنها به کرم‌ها محدود نیست، بلکه در تمامی موجودات چندسلولی، از جمله انسان‌ها، رایج است. این کشف تأثیرات عمیقی بر درک زیست‌شناسی رشد، مکانیسم‌های بیماری و رویکردهای درمانی احتمالی داشته است.

این دستاورد بر تحقیقات چند دهه‌ای بنا شده و اکنون به عنوان یکی از اصول کلیدی در زیست‌شناسی مولکولی شناخته می‌شود. تحقیقات آن‌ها مسیرهای جدیدی در زمینه ژنتیک و درک فرایندهای زیستی پیچیده باز کرده است​

برندگان جایزه نوبل پزشکی را کمیته نوبل در انستیتوی کارولینسکا در سوئد انتخاب می‌کند.

این کمیته درباره برندگان امسال گفت آنها یک اصل کاملاً جدید در تنظیم عملکرد ژن‌ها را کشف کردند که برای موجودات چند سلولی از جمله انسان حیاتی است: «اکنون مشخص شده است که ژنوم انسان حاوی رمز تولید بیش از هزار میکرو آران‌ای است.»

میکرو آران‌ای‌ها دسته جدیدی از مولکول‌های RNA کوچک هستند که نقش مهمی در تنظیم ژن ایفا می‌کنند. کشف پیشگامانه این دانشمندان که با آزمایش روی کرمی کوچک به دست آمده، اصول کاملاً جدیدی را در تنظیم ژن معرفی می‌کند.

 دانشمندان دریافته‌اند که میکرو آران‌ای‌ها در حیات موجودات چندسلولی ازجمله انسان تأثیرگذارند؛ به بیان دیگر، میکرو آران‌ای‌ها در رشد و عملکرد موجودات زنده نقش اساسی دارند.

ارزش مادی این جایزه ۱۱ میلیون کرون سوئد (حدود یک میلیون و ۶۰ هزار دلار) است که بین دو نفر تقسیم خواهد شد.

از سال ۱۹۰۱ تاکنون، ۱۱۴ بار جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی به ۲۲۷ نفر (13 خانم) اهدا شده است. جوان ترین فرد، فردریک بنتینگ با ۳۱ سال سن و مسن ترین فرد، ریتون روس با ۸۷ سال سن بوده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ