بررسی تاریخ تمدن از هبوط آدم تا منجی بشریت در یک‌کتاب

اقتصاد ایران: کتاب «تاریخ تمدن و مُلک مهدوی» نوشته محمد هادی همایون توسط نشر معارف منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تاریخ تمدن و مُلک مهدوی» نوشته محمد هادی همایون به تازگی توسط نشر معارف منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب به بررسی یک دوره تاریخ تمدن بشر از هبوط حضرت آدم تا منجی بشریت با رویکردی مهدوی و با طرح ایده «تقابل حق و باطل» می‌پردازد.

نویسنده این‌کتاب تلاش می‌کند نگاه غالب نگرش به دنیا، هستی و مأموریت انسان در این‌جهان تغییر کند. همایون می‌گوید اینکه بدانیم روایت سرگذشت انسان چیست، مربوط به همه ما می‌شود؛ و محدود به قشر خاصی نیست. تاریخ بشریت با محوریت انبیا، مأموریت مشترکی داشتند که همان، فراهم آوردن مقدمات تحقق حکومت الهی در آخرالزمان و به واسطه منجی موعود است. در قرآن از جهت نظامات بشری با دو جریان مواجهیم: حزب الله و حزب الشیطان یا جریان حق و جریان باطل. جریان باطل همواره دنبال کارشکنی و انحراف از مسیر بوده است.

طبق نگاه مولف «تاریخ تمدن و ملک مهدوی»‌، ماجرای خلقت انسان و زندگی او روی زمین و آینده آن، داستان تقابل دو حزبِ الله و شیطان است که در قالب رویاروییِ پیامبران و لشکریان شیطان پیش رفته‌است. موضوع اصلی این تقابلْ مهدویت و حکومت جهانی اسلام در آخرالزمان و نقطه عطف آن عاشوراست.

تفاوت این رویکرد تمدنی با کتاب‌های موجود، در کنار مبانی قرآنی، روایی و حُکمی آن، اولاً در افزودنِ تاریخِ ادیان و پیامبران به حرکتِ تاریخیِ کاروانِ بشر به‌عنوان جزئی مهم و تمدن‌ساز است و ثانیاً در تبیین آینده زندگی بشر در زمین، به گونه‌ای که می‌توان براساس آن، تاریخ را از مجموعه حوادثِ پراکنده و غیرمرتبط، به سیری از حوادث مرتبط و معنادار تبدیل کرد که به تعبیر قرآن کریم، دارای «سنت» است. مجموعه این نگاه، چنانچه در میان اهل نظر پذیرفته و دنبال شود، درنهایت منجر به تدوین تاریخ تمدن واقعی بشر و آنچه بر این کره خاکی بر وی گذشته‌است خواهد شد. بنابراین، صحنه تاریخ را باید از یک سو تشکیلات انبیا و مؤمنان ذیل نظام امامت و ولایت برای تشکیل حزب‌الله و آن حکومت پایانی و از دیگر سو باید طراحی دشمنان برای رسیدن به یک حزب و تشکیلات به‌نام حزب شیطان دید.

در جهان معاصر و در پی تجدید حیات اندیشه اسلامی به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب مبارک اسلامی در ایران، توجه به موضوع مهدویت به عنوان عصاره کتاب خداوند و عترت پیامبر اکرم (ص) و قله بعثت انبیا عظام به طرز چشمگیری رو به افزایش است. بر اساس روایات می‌توان شرایط آخرالزمان را اینچنین تصویر نمود که تمدنی غیر الهی و به تعبیری درست‌تر، تمدنی شیطانی در شرایط نزدیک به ظهور در اوج اقتدار و پیشرفت خود بر کل جهان و بر تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها سایه می‌افکند و پس از ایجاد فساد و آشفتگی بیش از حد در زمین، با آگاه شدن انسان‌ها و آرزومند شدن آنان برای بازگشتن به شرایط پیش از این پیچیدگی تمدنی و تشنگی آنان برای عدالتی جهانی، زمینه برای ظهور آخرین ذخیره الهی و برپایی تمدن نهایی و جهانی اسلام بر سراسر جهان فراهم می‌شود. این رویکرد را در کنار رویکرد راهبردی می‌توان «رویکرد تمدنی به مهدویت» نامید.

«تاریخ تمدن و مُلک مهدوی» در ۴ فصل با عناوین «نشانه‌ها و تمدن»، «پیامبران و مهدویت»، «پیامبر آخرالزمان» و «دوران غیبت» به نگارش درآمده که هر یک از این فصل‌ها بخش‌های مختلفی با عناوین مجزا دارد.

این‌کتاب با ۲۸۸ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۸۵ هزار تومان عرضه شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ