دو تخلف در ابلاغ فروش اینترنتی دارو/سکوها در بحث فروش دخالت نکنند

اقتصاد ایران: عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران، در واکنش به ابلاغ ضوابط توزیع اینترنتی دارو در ۴ استان کشور، توضیحاتی داد.

هادی احمدی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: سازمان غذا و دارو در ابلاغ ضوابط فنی حمل دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی، دچار تخلف شده است.

وی افزود: باید بپذیریم که زیرساخت‌ها برای فروش اینترنتی دارو در کشور فراهم نیست و تا زمانی که این زیرساخت‌ها مهیا نشود، اجرای چنین طرحی به ضرر سلامت جامعه و مردم خواهد بود.

احمدی با عنوان این مطلب که مدل موفقی از طرح فروش اینترنتی دارو در سایر کشورها را نداریم، ادامه داد: در خیلی از کشورها، فروش دارو در فضای مجازی ممنوع است و فقط در برخی کشورها، داروهای بدون نسخه یا همان OTC از این طریق عرضه می‌شود.

وی بر اهمیت حفاظت از محرمانگی اطلاعات بیماران تاکید و تصریح کرد: سرورها و دیتاها باید در اختیار وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد و کد رهگیری را نمی‌بایست در اختیار سکوها و پلتفرم‌ها قرار داد.

احمدی افزود: وظیفه سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی، فقط حمل دارو است و نمی‌بایست در بحث فروش، دخالت کنند.

وی با اشاره به تخلف سازمان غذا و دارو در ابلاغ ضوابط فنی حمل دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی، گفت: اولاً، ابلاغیه مورد اشاره مغایر بند ۶ قانون تجارت الکترونیک است که فروش دارو را ممنوع کرده است. دوماً، پیوست سازمان پدافند غیرعامل را نیز ندارد که این هم تخلف است.

احمدی در ادامه با اشاره به مخالفت ضمنی بیمه‌های پایه با فروش اینترنتی دارو، افزود: بیمه‌ها معتقدند که اطلاعات بیمار و کد رهگیری نباید در اختیار پلتفرم‌ها قرار بگیرد. به طوری که، بیمه نیروهای مسلح با چنین اقدامی مخالفت کرده و شنیده شده که تأمین اجتماعی نیز مخالف است.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران، با کنایه به ۱۰۰۰ ساعت کار کارشناسی سازمان غذا و دارو برای مخالفت با اجرای چنین طرحی، گفت: چرا به یکباره و در روزهای آخر مدیریت سازمان غذا و دارو، این طرح به نفع پلتفرم‌ها تغییر کرده است.

وی افزود: ما معتقدیم بین داروساز و بیمار، نباید هیچ واسطه‌ای باشد و سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی فقط وظیفه حمل دارو را باید عهده دار باشند. دیتاها و اطلاعات بیمار باید در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ذخیره و محفوظ بماند.

احمدی همچنین تاکید کرد: وجه دارو باید به کیف پول داروخانه واریز شود و سکوهای اینترنتی به هیچ عنوان نمی‌توانند در فروش دارو دخالت کنند.

وی افزود: ما معتقدیم باید همگام با تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه سلامت پیش برویم، اما نباید منجر به دخالت‌های غیر قانونی در توزیع و عرضه دارو شود.

احمدی با اشاره به تخلفات پلتفرم‌ها در فروش دارو که منجر به تشکیل پرونده‌های قضائی نیز شده است، گفت: چرا سازمان غذا و دارو، پیگیر این پرونده‌ها نشده است.

وی افزود: وقتی که شاهد تخلف پلتفرم‌ها در فروش غیر مجاز و غیر قانونی داروهای سقط جنین و…، بوده‌ایم؛ چرا حالا می‌خواهیم ضابطه بگذاریم که قانونی دارو بفروشند.

احمدی تاکید کرد: نکته دیگر اینکه در ابلاغ ضابطه مربوطه، هیچ مشورتی با سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان ایران صورت نگرفته است؛ در حالی که این موضوع، یکی از توافقات ما بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزیر بهداشت با این ابلاغیه موافقت کرده است، گفت: شاید وزیر بهداشت، به الزامات و آلارم های انجمن داروسازان ایران در خصوص مشکلات فروش اینترنتی دارو، دقت نکرده است. اما، آنچه مسلم است اینکه ما در حال تنظیم نامه‌ای به وزیر بهداشت هستیم که نگرانی خود را از این اقدام سازمان غذا و دارو، اعلام خواهیم کرد.

به گزارش مهر، پیش از این سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو گفته بود، فعالیت سکوهای اینترنتی تنها در حوزه حمل دارو و با نظارت سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد. آنچه درمورد حمل دارو توسط سکوها تدوین شده و توسط وزارت ارتباطات اعلام شد «آئین‌نامه حمل دارو از طریق سکوی اینترنتی است» و به‌هیچ وجه فروش اینترنتی دارو مطرح نیست.

به گفته محمدی، در این آئین‌نامه تاکید شده که هرگونه خرید، فروش و انبار دارو توسط سکوهای اینترنتی غیرمجاز و غیرقانونی است. پس از ثبت کد رهگیری نسخه توسط بیمار در سامانه سکوهای مورد تأیید سازمان غذا و دارو، نسخه از طریق سکو حمل و به نشانی متقاضی که در سیستم ثبت شده است تحویل داده می‌شود.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرده بود: عرضه داروهای خاص، سهمیه‌ای، تحت کنترل و دارای شرایط خاص حمل، توسط پلتفرم‌ها صورت نخواهد گرفت و مجوز فعالیت سکوهای اینترنتی متقاضی فعالیت در حوزه حمل دارو در یک کارگروه مشترک توسط سازمان غذا و دارو با همکاری وزارت ارتباطات صادر می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ