«نگرانی‌ها در مورد افشای اطلاعات بیماران در توزیع اینترنتی دارو همچنان باقی است»

اقتصاد ایران: رئیس انجمن داروسازان ایران با انتقاد از اجرای پایلوت توزیع اینترنتی دارو در چهار استان، از مشکلات امنیتی و حفظ محرمانگی اطلاعات بیماران سخن گفت و خواستار مشورت وزیر بهداشت با نخبگان جامعه داروسازی شد.

به گزارش سلامت نیوز به ننقل از ایلنا،رئیس انجمن داروسازان ایران، شهرام کلانتری خاندانی، به تشریح نگرانی‌های خود در خصوص افشای اطلاعات بیماران در طرح توزیع اینترنتی دارو پرداخت و تأکید کرد که این نگرانی‌ها هنوز رفع نشده است. وی با بیان اینکه دستورالعمل جدید در تضاد با قوانین حاکم بر دارو و حریم خصوصی بیماران است، از اقدامات قانونی برای لغو این دستورالعمل خبر داد.

کلانتری خاندانی گفت: «دستورالعملی که به امضای وزرای بهداشت و ارتباطات رسیده، در ۱۸ مورد با قوانین موجود و محرمانگی اطلاعات مردم تناقض دارد.» او اشاره کرد که انجمن داروسازان به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و امیدوار است که این دستورالعمل لغو شود.

وی به انتخاب چهار استان قم، قزوین، زنجان و مازندران برای اجرای پایلوت توزیع دارو از طریق سکوهای اینترنتی نیز انتقاد کرد و افزود: «این اقدام شتابزده و بی‌ضابطه است. برای ارزیابی باید این طرح در یک محیط کوچک و تحت شرایط کنترل‌شده اجرا شود.»

رئیس انجمن داروسازان تأکید کرد که نگرانی‌ها درباره حفظ محرمانگی اطلاعات بیماران در این طرح هنوز وجود دارد. به گفته او، سازمان پدافند غیرعامل نیز نسبت به اجرای این دستورالعمل هشدار داده و تأکید کرده است که پیش از هر اقدامی باید پیوست‌های امنیتی تدوین شود. کلانتری تصریح کرد: «اقدام سازمان غذا و دارو در ابلاغ این ضوابط، در مخالفت با توصیه‌های سازمان پدافند غیرعامل بوده و غیرقانونی است.»

وی همچنین به مواضع بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: «دو سازمان بیمه‌گر بزرگ کشور به طور مکتوب اعلام کردند که موافق نیستند کد رهگیری بیماران در اختیار پلتفرم‌ها قرار گیرد، زیرا احتمال دارد اطلاعات شخصی بیماران از طریق استخراج نسخه‌ها به خطر بیفتد.»

رئیس انجمن داروسازان ایران در پایان خواستار آن شد که وزیر بهداشت به مشورت با نخبگان جامعه داروسازی توجه بیشتری داشته باشد و در راستای صیانت از اطلاعات دارویی و سلامتی مردم، از ابلاغ هر گونه ضابطه‌ای که موجب نگرانی‌های جدی می‌شود، جلوگیری کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ