خطر جدی مشروبات الکلی سمی: اختلالات بینایی و لزوم فوریت در درمان

اقتصاد ایران: متخصص طب اورژانس با اشاره به افزایش موارد مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی سمی، به ویژه الکل متانول، هشدار داد که بروز علائم بینایی ناشی از این مسمومیت می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد و مراجعه فوری به بیمارستان الزامی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،تیموری به خطرات ویژه الکل متانول اشاره کرد و گفت: «این ترکیب شیمیایی به شدت بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به بروز علائم مسمومیت جدی و خطرناک شود. مصرف همزمان اتانول و متانول به ویژه در مشروبات الکلی غیرمجاز، می‌تواند عوارض جدی بر جای بگذارد.»

به گفته وی، الکل‌های حاوی اتانول و متانول به سرعت در خون جذب می‌شوند و می‌توانند عوارض خطرناکی بر سیستم‌های مختلف بدن، از جمله قلب، گوارش و بینایی ایجاد کنند. این مسمومیت می‌تواند به گشاد شدن عروق، افت فشار خون، افزایش ضربان قلب و حتی نارسایی کلیوی منجر شود.

دکتر تیموری به اختلالات بینایی ناشی از مصرف مشروبات الکلی سمی اشاره کرد و گفت: «مصرف این نوع الکل‌ها می‌تواند به تاری دید، سیاهی دید و اختلال در دید رنگ‌ها منجر شود. در موارد شدید، حتی ممکن است فرد دچار نابینایی شود.»

وی اضافه کرد که این علائم معمولاً چند ساعت پس از مصرف بروز می‌کنند و در صورت عدم اقدام سریع، می‌توانند به مشکلات جدی‌تری منجر شوند.

متأسفانه، این روزها نشانه‌های مسمومیت الکلی در میان نوجوانان نیز افزایش یافته است. دکتر تیموری به خانواده‌ها توصیه کرد که در راستای پیشگیری از مصرف مواد مخدر و الکل توسط فرزندانشان، از مشاوره‌های روان‌شناسی بهره ببرند و در صورت مشاهده مصرف الکل، فوراً فرد مصرف‌کننده را به بیمارستان منتقل کنند.

این متخصص همچنین به خطرات ناشی از مصرف غیر عمدی محصولات حاوی الکل صنعتی، مانند دهان‌شویه‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده، اشاره کرد و گفت: «این مواد باید دور از دسترس کودکان قرار گیرند، چرا که می‌توانند عوارض غیرقابل جبرانی ایجاد کنند.»

دکتر تیموری در پایان بر اهمیت آگاهی از خطرات مصرف مشروبات الکلی و لزوم اقدام فوری در صورت بروز علائم مسمومیت تأکید کرد. هر فردی که به نوعی در معرض این خطرات قرار گیرد، باید بدانند که تأخیر در درمان می‌تواند عواقب وخیمی به همراه داشته باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ