عامل خطر مهم ابتلا به سرطان خون: گاز رادون

اقتصاد ایران: گاز رادون به‌عنوان یک عامل خطر مهم در ابتلا به سرطان خون (لوسمی) شناسایی شده است. این نوع سرطان، که بیشتر خون و مغز استخوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شایع‌ترین نوع سرطان در دوران کودکی محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی نیوز،مطالعات اخیر به رهبری متیو بولزیگار، استادیار بهداشت در دانشگاه ایالتی اورگن، ارتباط میان سطوح گاز رادون و سرطان خون کودکان را در بیش از ۷۰۰ شهر در ۱۴ ایالت بررسی کرده است. بولزیگار می‌گوید: «این یافته‌ها قابل توجه هستند، زیرا عوامل خطر کمی برای سرطان‌های دوران کودکی شناسایی شده و به‌ویژه عوامل محیطی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.»

رادون یک گاز طبیعی است که در برخی سنگ‌ها و خاک‌ها وجود دارد و محصول جانبی تجزیه اورانیوم است. این گاز بی‌ رنگ و بی‌ بو به راحتی می‌تواند وارد هوا شود و ذرات رادیواکتیو را آزاد کند که ممکن است به بدن انسان راه یابند. سطح بالای رادون می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد.

بولزیگار و تیمش با استفاده از مدل‌سازی آماری، ارتباط میان سطوح رادون و سرطان خون در ایالات متحده را بررسی کردند. حتی در غلظت‌های پایین‌تر از سطوحی که مقامات فدرال اقدام به کاهش قرارگیری در معرض رادون می‌کنند، این ارتباط مشاهده شده است. به‌طور خاص، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده تأکید می‌کند که هیچ سطحی از رادون ایمن نیست و اقدامات کاهشی باید زمانی انجام شود که غلظت آن به ۱۴۸ بکرل در هر متر مکعب هوا برسد. جالب است که در این مطالعه، غلظت‌هایی کمتر از نیمی از این سطح نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بولزیگار تصریح می‌کند: «طراحی مطالعه ما تنها به شناسایی ارتباط‌های آماری کمک می‌کند و فرضیه‌هایی را مطرح می‌سازد. بنابراین، برای تعیین اینکه آیا قرارگیری در معرض رادون واقعاً باعث سرطان خون در کودکان می‌شود، به مطالعات دقیق‌تری نیاز داریم.»

وی همچنین افزود: «ما در حال کار بر روی مطالعات مختلفی درباره رادون هستیم و به‌دنبال شناسایی اثرات مضر این گاز، به‌ویژه محدود به ریه‌ها در بزرگسالان هستیم.»

با توجه به یافته‌های جدید، آگاهی از خطرات گاز رادون و ضرورت انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه، به‌ویژه در ارتباط با سرطان خون کودکان، اهمیت بالایی دارد. اقدامات پیشگیرانه و اطلاعات صحیح در این زمینه می‌تواند به حفظ سلامت عمومی کمک کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ