ژن درمانی ۳ بیمار مبتلا به بیماری خود ایمنی را درمان کرد

اقتصاد ایران: چین اعلام کرد برای نخستین بار ۳ فرد پس از دریافت سلول های ایمنی اصلاح شده با مهندسی زیستی که با سلول و روش کریسپر از اختلالات خودایمنی درمان شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این ۳ بیمار چینی یک زن و ۲ مرد هستند که برای نخستین بار درمانی جهت اختلالات خود ایمنی دریافت کردند. درمان مذکور با مهندسی سلول های ایمنی یک فرد اهدا کننده به جای سلول های جمع آوری شده از بدن خود آنها انجام شده بود.

یکی از دریافت کنندگان درمان به نام گانگ دچار «اسکلروز سیستمیک» (systemic sclerosis ) بود. این بیماری روی بافت همبند بدن تاثیر می گذارد و به سفت شدن پوست و آسیب به اعضای بدن منجر می شود. در این گزارش اشاره شده فرد ۳ روز پس از دریافت درمان شاهد بهبود وضعیت بیماری اش بوده است.

گانگ همچنین گزارش داده پس از دریافت درمان توانسته دوباره انگشتان و دهانش را حرکت دهد و حتی احساس کرده پوستش آرامتر شده و به حالت نرمال بر می گردد. طبق گزارش رسانه CGTN او توانسته پس از ۲ هفته فعالیت کاری خود را از سر گیرد.

البته این فرایند یک سال قبل تکمیل شده و بیمار همچنان گزارش داده وضعیت مناسبی دارد.

سلول های تی «گیرنده آنتی ژن کایمریک» (CAR) نویدبخش درمان برخی بیماری ها از جمله سرطان های خون هستند. آزمایش درمان نوین به رهبری شو هوجی در دانشگاه پزشکی ناوال در شانگهای انجام شده است.

در تحقیقی در نشریه نیچر ذکر شده بیماران ۶ ماه پس از دریافت درمان برگرفته از سلول های اهدایی همچنان در وضعیت بهبود بوده اند. علاوه بر آن ۲۴ بیمار دیگر نیز درمان را همراه یک محصول اندکی تغییر یافته را دریافت کردند. نتیجه حاصل از روند درمان آنها نیز تا حد زیادی مثبت بوده است.

طی فرایند درماند سلول های تی از بدن فرد گرفته می شود و سپس پروتئین های CAR به آنها افزوده می شود تا سلول های B را هدف بگیرند. محققان از ابزار کریسپر Cas۹ برای حذف ۵ ژن در سلول های تی استفاده کردند. پس از تزریق دوباره آنها به بدن بیمار سلول های CAR T تکثیر شدند و سلول های B را هدف گرفتند. سلول های اصلاح شده به مدت چند هفته در بدن بیمار باقی ماندند و پس از آن ناپدید شدند اما سلول های B سلامت به خودی خود ظاهر شدند و خبری از سلول های بیمار نبود.

زن دریافت کننده این درمان ۴۲ ساله بود و از نوعی بیماری خود ایمنی که به ضعف و خستگی منجر می شود، رنج می برد. وی ۶ ماه پس از دریافت درمان همچنان در وضعیت بهبود بود. درمان وی در ژوئن و آگوست ۲۰۲۳ میلادی آغاز شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ